پیش بینی مشکل برای تابستان خوزستان

رییس سازمان آب و برق خوزستان گفت: از نظر تأمين آب و برق به شدت با مشكل مواجه خواهيم شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدرضا شمسایی، رییس سازمان آب و برق خوزستان بیان داشت: عمده توليد برق آبی استان خوزستان از سدهای دز و كارون است و در حال حاضر شاهد بدترين شرايط خشكسالی در اين دو حوضه هستيم .

وی افزود: در حال حاضر يك ميليارد و 360 ميليون متر مكعب آب در تمام مخازن استان وجود دارد كه از اين ميزان رقم ناچيزی مربوط به سدهای كارون و دز است. بقيه سدهای استان تنها 370 مگاوات ظرفيت منصوبه توليد برق دارند و از اين رو بايد گفت وضعيت توليد برق بحرانی است .

رییس سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به تامین آب شرب مورد نیاز تصریح کرد: استان در حوزه های توليد برق و مصرف آب، در پايين دست رودخانه های كارون و دز قرار دارد و ديگر رودخانه ها نیز نقش بسيار ناچيزی در توليد برق و تأمين آب شرب مورد نياز دارند. به همين دليل اگر پيش بينی ها درست باشد، به نظر می رسد در تابستان از نظر تأمين آب و برق به شدت با مشكل مواجه خواهيم شد .

شمسایی گفت: برای كشت بهاره و تابستان آبی وجود ندارد و اگر شاهد بارندگی در استان نباشيم بايد فكری برای ورود انرژی برق به استان بکنیم. تابستان سال گذشته 53 روز دمای بيش از 49 درجه در استان خوزستان اتفاق افتاد كه بی سابقه بود. با اين شرايط از هم اكنون بايد برای تابستان سال آينده چاره انديشی كرد .

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر خشکسالی افزود: از نظر هيدرولوژيكی می توان گفت در 19 سال گذشته تا کنون در خشكسالی به سر می بريم. با توجه به این امر به نظر مي رسد که تغيير اقليم رخ داده است. در استانی كه درجه حرارت گاهی به 54 درجه سانتيگراد و در تابش مستقيم آفتاب به 67 درجه سانتی گراد می رسد، نمی توان تنها به توان نيروگاه‌های برق آبی اكتفا كرد و بايد برای شرايط اضطراری برق وارد استان کرد تا به مرور زمان اين نقص برطرف شود.

انتهای پیام/م

در تابستان از نظر تأمين آب و برق به شدت با مشكل مواجه خواهيم شد

برچسب ها: بحران آب ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.