نشانه‌هایی هشدار دهنده که خبر از ابتلا به ویروس ایدز می‌دهند

اطلاع از نشانه های اولیه ابتلا به ایدز کمک شایانی به تشخیص زودهنگام این بیماری و جلوگیری از پیشرفت بیماری و پیشگیری از ابتلای اطرافیان دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ایدز بیماری نقص سیستم ایمنی بدن است که یک بیماری ویرانگر در دنیای امروز است. بسیاری از افراد به دلیل عدم شناخت علایم این بیماری تا سال ها از مبتلا بودن به این بیماری اطلاعی ندارند. اطلاع از علایم این بیماری به تشخیص به موقع آن کمک می کند. این ویروس دز تمام بخش های بدن پخش شده و میتواند از طریق خون، مایع منی و مایع واژینال منتقل شود. برای حفظ سلامت خود و اطرافیانمان بهتر است از علایم این بیماری شناخت داشته باشیم. در این مطلب علام اولیه ابتلا به ایدز را به شما معرفی می کنیم.

ایدز یک بیماری کشنده است که توسط ویروس HIV ایجاد می‌شود و با ورود این ویروس به بدن، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش و هر میکروبی فرصت بیمارکردن فرد را پیدا می کند.


بیشتربخوانید :روشی جدید برای درمان و ریشه‌کن کردن ایدز در آینده


علایم بیماری ایدز
ویروس HIV در ابتدا در ظاهر هیچ فردی مشخص نیست و ماهها طول می کشد تا این ویروس تکثیر یابد و پس از سالها بتواند خودش را در مقابل تستهای آزمایشگاهی نشان دهد.

ممکن است فرد مبتلا، سالها با این ویروس بدون هیچگونه علامتی زندگی کند، اما به مرور زمان این ویروس در داخل گلبولهای سفید بدن تکثیر پیدا می کند و این گلبولها کم کم از بین رفته و علایم پیشرفت HIV شامل کاهش توانایی سیستم ایمنی، ابتلا مکرر افراد به عفونتهای فرصت طلب قارچی، برفکی و هوازی، خوب نشدن زخمها و کم شدن تعداد گلبولهای سفید بطور شاخص CD4 در بدن مشاهده می شود.

بیماری ایدز می تواند علائم اولیه خود را در دهان بروز دهد که توجه به آنها در تشخیص به موقع این بیماری موثر است . ایجاد دانه های سیاه رنگ در داخل دهان و بدن، عفونتهای تنفسی با میکروبهای ناشایع و فرصت طلب، ابتلا به بیماری سل، بروز انواع سرطانهای مرتبط با کاهش سیستم ایمنی و بروز دیگر بیماریها در بدن از مهم ترین علایم ابتلا به بیماری ایدز در افراد است.

علایم اصلی ابتلا ایدز

کاهش وزن بیشتر از 10 درصد
می توان گفت قریب به اتفاق مبتلایان به ایدز اشخاصی لاغر اندام می باشند، بدون اینکه رژیم لاغری گرفته باشند و یا از سبب آن مطلع باشند. این اشخاص وزن کم می کنند، در حالی که همه تلاش خود را برای بیشتر غذا خوردن و چاق شدن به کار می گیرند. کاهش وزن اولیه معمولا حدود ۱۰ درصد وزن فرد است و بسیار وقت ها از اسهال مقاوم به درمان ناشی می گردد.

اسهال و استفراغ مزمن بیشتر از یک ماه
حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد مبتلایان به ایدز در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری، تهوع، استفراغ و اسهال را داشته اند. اما از آنجایی که این علائم می توانند نشانه ی بسیار از بیماری های دیگر هم باشد، معمولا نادیده گرفته می گردد.اما توجه داشته باشید اسهال و استفراغ مقاوم به درمان می تواند علامت محکم تری برای ابتلا به HIV باشد. در این صورت عامل اصلی یا ویروس HIV است و یا هر ویروسی که سیستم ایمنی را شدیدا هدف گرفته باشد.

تب های متناوب یا دائمی بیش از یک ماه
تب یکی از اولین علائم سندرم حاد ویروسی است که می تواند به صورت تب خفیف تا شدید تظاهر کند. این تب به سبب ورود ویروس ایدزبه عروق خونی و تجمع آن در تعداد بالا و در نتیجه تحریک سیستم ایمنی ایجاد خواهد شد.

علایم فرعی ابتلا به ایدز

درد عضلات، درد مفاصل و ورم غدد لنفاوی
خستگی
گلودرد و سردرد
سرفه پایدار به مدت بیش از یک ماه
عفونت پوستی منتشر همراه با خارش
تبخال های عود کننده
برفک دهانی
عفونت تبخالی مزمن پیش رونده
بزرگ شدن عمومی غدد لنفی
پنومونی یا ذات الریه
تعریق شبانه
تغییر شکل ناخن ها

مراحل بیماری ایدز
مرحله اول :

این مرحله چند هفته طول می کشد و معمولاً با یک حالت شبیه سرماخوردگی که بلافاصله بعد از عفونت رخ می هد همراه است از این حالت شبیه سرماخوردگی گاهی اوقات تحت عنوان حالت seroconversion یاد می شود. (علائمی نظیر تب، گلودرد، بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات ، سر درد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ، کاهش وزن، اسهال و گاهی دانه های جلدی و یا تظاهرات عصبی) در این مرحله بروز می کنند.

مرحله دوم :

دوره نهفتگی بدون علائم یا با علائم کم است و بسته به فرد، از دو هفته تا بیست سال ممکن است طول بکشد و همانطور که از نام این مرحله پیدا است، خالی از هر علامتی است. هرچند ممکن است غدد متورم لنفاوی هم وجود داشته باشند (لنفادنوپاتی). سطح HIV در خون محیطی به سطح بسیار پایینی کاهش می یابد، ولی بیماری همچنان مسری است و آنتی بادی HIV در خون قابل ارزیابی است.تحقیقات نشان داده است که HIV طی این مرحله غیرفعال نیست و در غدد لنفاوی بسیار فعال است.

مرحله سوم :

مرحله آخر HIV ( ایدز ) زمانی معنی پیدا می کند که شمار سلول های CD4+ T به کمتر از 200 سلول در هر میکرولیتر برسد و یا بیماری های خاص مرتبط با عفونت HIV رخ دهد.با گذشت زمان، سیستم ایمنی توان خود را از دست می هد و HIV جهش پیدا می کند و آلوده کنندگی اش تشدید می شود و با ایجاد نقص در سیستم ایمنی، علائم به وجود می آیند که در آغاز بسیاری از علائم خفیف هستند. ولی با تحلیل سیستم ایمنی، علائم تشدید می شوند.

منبع: الودکتر

انتهای پیام/

نشانه های اولیه مبتلا شدن به ویروس ایدز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام. 1/5پیش به دنبال کارگذاشتن باتری قلب متوجه HIV شدن. درمان در لندن با داروهای زیا دشروع شده الان مدتیه استفراغ گرفته گاهی خونی. وگفتن تمور تالاموس داره. وفشار خونش ام هی میره بالا آیا عمل جراحی تومور کوک کنند‌؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
من یک سال دارم خیلی وحشتناک است
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۰۲:۲۳ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
سلام من علایم مثل اسهال شدید وافت ورن شدید داشتم
ویک غده بزرگ روی گردنم اندازه تخم مرغ وزیرگوشم زده بود خیلی میترسیدم بخداچهاروزنخوابیدم بعدش دلمو زدم به دریا من برای هرچیزی خ. دمو اماده کرده بودم بعدتست دادم خداروشکر منفی بود
هیچ چیز سلامت نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
سلام‌من‌آزمایش‌دادم‌منفی‌بوده‌‌‌این‌آزمایشا‌درستن‌حتمان
Iran (Islamic Republic of)
p24
۱۹:۴۴ ۰۱ اسفند ۱۳۹۹
این که میگین سالها طول میکشه تا تو تست ها مشخص بشه اشتباهه بعد از ۳ الی ۶ ماه با تست الایزا میشه فهمید بعدش با ازمایش p24 ژنوم ویروس و بعد ۱ ماه نشون میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
یعنی برفک دهان حتما آدم ایدز داره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام من میرستم مثبت باشم اگر کسی مثبت باشه صد درصد علاعم داره من حدو ۴ ماه گذاشته هیچ علاعمی نداشتم اگر ازماشی بدم نشون میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام اگر ازمایشا اچ ای وی بدی معلوم میشه منفی یا مثبی اگر این اتفاق برام افتاده ولی هیچ علامی نداشتم همش میرستم
France
Javad
۱۷:۱۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
با سلام ..برادرم حدود دوماه هست که آفت میزنه سقف دهانش هم متورم میشه ازمایش اچ ای وی داده منفی بوده همش نگرانه چون دوماه پیش بود ک میخواست خالکوبی کنه تا دوتا سوزن زده طاقت نیاورده گفته نمیخواد بعد یک ماه این علائم شروع شده
الانم ک دوماهه میگذره گلو درد و آفت دهان داره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۳۸ ۱۰ تير ۱۳۹۸
سلام امکان دارد فردی که مبتلا به اچ ای وی است بعد از گذشت چهار سالو نیم بهش اطلاع ندهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
یعنی چه
Thailand
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۷ آبان ۱۳۹۷
ممنون از اصلاع رسانی شما
آخرین اخبار