فعالیت ۶ مرکز مشاوره ژنتیک در استان قزوین

مدیر کل بهزیستی استان قزوین از فعالیت ۶ مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک دولتی و خصوصی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ وارثی مدیر کل بهزیستی استان افزود: ۴ مرکز مشاوره پزشکی ژنتیک در شهرستان قزوین، یک مرکز در بویین زهرا و یک مرکز در شهرستان آبیک در زمینه‌های پیش از ازدواج، قبل از بارداری، در حین بارداری، وجود بیماری‌های پر خطر و تکرار شونده در خانواده و وجود فرزند معلول به ارائه مشاوره‌های تخصصی وتعیین ریسک خطر می‌پردازند.

به کفته وارثی، در نیمه اول امسال هزار و ۵۰۰ نفر به مراکز مشاوره ژنیتیک مراجعه کرده اند.

مدیر کل بهزیستی استان در ادامه گفت: طرح‌های غربالگری ژنتیک برای زوج‌ها قبل از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک برای افراد ۱۵ تا ۲۵ سال با گروه هدف دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان با تعداد محدود در حال اجرا ست.

وارثی، هدف از اجرای این دو طرح را شناسایی موارد خطر زا، مداخله به هنگام از طریق آگاهسازی، ارجاع موارد پرخطر به مراکز مشاوره ژنتیک و انجام آزمایشات تخصصی ژنتیک در صورت نیاز بیان کرد.

وی گفت: در این طرح‌ها در گام اول پرسشگران دارای تحصیلات تخصصی و آموزش دیده، پرسشنامه‌های مربوطه را برای گروه هدف تکمیل و قبل ازتکمیل پرسشنامه گروه هدف ۱۵ تا ۲۵ سال در کلاس‌های آگا ه. سازی پیشگیری از معلولیت شرکت می‌کنند.

وارثی گفت: براساس موارد پاسخ افرادی که دارای ریسک انتقال بیماری‌های ژنتیکی هستند به مراکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت سازمان بهزیستی ارجاع می‌شوند و در صورت نیاز به آزمایشات تخصصی کمک هزینه آزمایش پرداخت می‌گردد.

به گفته مدیر کل بهزیستی، امسال در طرح غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج دو هزار و ۵۰۰ زوج و در غربالگری اختلالات زنتیک افراد ۱۵ تا ۲۵ سال، هزار و ۶۰۰ دختر در مقطع دهم و یازدهم متوسطه و ۷۰۰ نفر دانشجو شرکت کردند.

انتهای پیام/

ارائه خدمات مشاوره ژنیتیک در شش مرکز

برچسب ها: بهزیستی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار