کاهش بارندگی ها در خراسان شمالی

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: میزان بارندگی در نیمه دوم امسال نسبت به مدت مشابه دراز مدت ۱۱۳ میلی متر بوده که با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده ایم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد؛ سید ابراهیم علوی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی بر اساس شاخص های بین المللی فالکن مارک با احتساب میانگین بارندگی متوسط ۱۰ ساله استان در رده مناطق دارای تنش آبی است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی در نیمه دوم امسال در خراسان شمالی کاهش داشته است، گفت: در این مدت متوسط بارندگی در استان ۵۶ میلی متر بوده در حالی که مدت مشابه سال گذشته ۱۰۷ میلی متر بارندگی داشته ایم.

علوی افزود: براساس بررسی ها بیشترین میزان کاهش بارندگی در شهرستان های اسفراین و جاجرم به ترتیب با ۸۲ و ۷۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته و کمترین میزان کاهش در غلامان با ۱۵ درصد رخ داده است.

علوی درباره وضعیت برداشت منابع آبی از چاه‌های خراسان شمالی، اظهار کرد: درحال حاضر سه هزار و ۱۲۸ چاه مجاز با حجم برداشت ۴۳۱ میلیون متر مکعب و نیز سه هزارو ۳۳۰ چاه غیر مجاز با حجم برداشت ۳۷ میلیون متر مکعب در استان وجود دارد.

وی افزود: برداشت منابع آبی از چاه‌های مجاز و یا غیرمجاز به‌صورت اضافه برداشت در کاهش منابع آبی تأثیرگذار است و همچنین کشاورزی‌های غیراصولی و تبدیل زمین‌های کشاورزی و زراعی به باغات و کشت محصولات با نیاز آبی بالا یکی دیگر از عوامل خشک‌سالی و کم شدن منابع آبی در خراسان شمالی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با بیان اینکه سالانه یک هزار و ۱۰۲ میلیون متر مکعب آب در استان مصرف می شود، اظهار کرد: از این میزان مصرف آب، ۸۸ درصد در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش شرب و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می شود.

علوی اضافه کرد: در حال حاضر با احتساب آب تجدید شونده سالانه سرانه آب هر فرد در خراسان شمالی یک هزار و ۵۳۱ متر مکعب است و بر اساس شاخص های بین المللی در صورتی که سرانه آب هر فرد زیر یک هزار و ۷۰۰ متر مکعب در سال باشد وارد مرحله بحران شدید منابع آب شده ایم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی همچنین با اشاره به وضعیت آبدهی رودخانه‌های استان، بیان کرد: درزمینهٔ آب رودخانه‌ها به لحاظ بارندگی تغییرات قابل‌ ملاحظه‌ای نداشته‌ایم به طوری که در سال آبی ۹۵ و ۹۶، ۱۲ درصد کاهش داشته ایم.

علوی اضافه کرد: بیشترین میزان کاهش آبدهی رودخانه ای مربوط به رودخانه چندیر با ۵۷ درصد کاهش و رودخانه قلجق شیروان با ۳۲ درصد کاهش است.

وی اعلام کرد: وضعیت آبدهی رودخانه های خراسان شمالی نسبت به متوسط دراز مدت ۴۸ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/آ

کاهش ۴۸درصدی بارندگی در خراسان شمالی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.