عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

انجام مبادلات ایران و هند با روپیه مشکلی در اقتصاد کشور ایجاد نمی‌کند

شوهانی گفت: نیازی نیست مبادلات بین کشورها با دلار یا یورو صورت گیرد و انجام مبادلات ایران و هند با روپیه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

احمد شوهانی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به سفر رئیس جمهور به دهلی نو اظهار کرد: هندوستان یک کشور بزرگ، تأثیرگذار، پرجمعیت و پرجاذبه‌ است و در سیاست خارجی ایران در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه ایران و هند در گذشته نیز روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند، تصریح کرد: تعاملات بین این دو کشور به عنوان دو قطب قدرتمند در آسیا و تأثیرگذار در سطح بین‌المللی برای هر دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است.

شوهانی با اشاره به اینکه سفر روحانی به دهلی نو موجب شتاب گرفتن سطح روابط اقتصادی و دیپلماتیک با این کشور می‌شود، افزود: واضح است اولویت ما در برقراری تعاملات تجاری-اقتصادی با کشورهای همسایه به خصوص کشورهایی مثل هندوستان است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه هندوستان از خریداران بزرگ نفتی ایران به شمار می‌رود، بیان کرد: در گذشته بابت پرداخت نشدن پول‌های ایران توسط هند که ناشی از فروش نفت بود مشکلاتی با این کشور به وجود آمده بود که در سفر رئیس جمهور به دهلی نو به این موضوع پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی برای اهداف فرامنطقه‌ای خود به دنبال یارگیری است، تصریح کرد: این رژیم سعی می‌کند تا به کشورهایی مثل هند، روسیه و پاکستان که با ایران در تعامل هستند ارتباط برقرار کند اما وقتی سفری در سطح ریاست جمهوری به هند انجام می‌شود نشان دهنده عمق روابط بین دو کشور و ناکامی رژیم صهیونیستی است.

شوهانی با اشاره به اینکه وقتی دو دولت سطح روابطشان ایده‌آل نباشد تعاملاتی در سطح مقامات عالی دو کشور صورت نمی‌گیرد، افزود: بخشی از نتایج خوب سفر رئیس جمهور این است که موجب خنثی سازی شیطنت‌های رژیم اشغالگر قدس و دیگر کشورها مثل عربستان شده است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص خط لوله گاز مشترک، بیان کرد: بحث احداث لوله گاز مشترک از مدت‌ها قبل وجود داشته است و  این امر نیاز به همکاری‌های منطقه‌ای دارد.

وی ادامه داد: اگر خط لوله گاز مشترک راه اندازی شود و گاز ما مسیر خودش را به هندوستان و پاکستان پیدا کند نه تنها وزن اقتصادی کشور را بالا می‌برد بلکه موجب افزایش قدرت چانه‌زنی تهران از نظر سیاسی در سطح جهان می‌شود.

شوهانی تصریح کرد: هندوستان کشور پرجمعیتی است که با توجه به نیازی که این کشور دارد اگر پروژه انتقال گاز انجام شود به اقتصاد ما کمک زیادی می‌کند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: نیازی نیست که مبادلات بین کشورها با دلار یا یورو انجام شود و انجام مبادلات ایران و هند با روپیه مشکلی در اقتصاد کشور ایجاد نمی‌کند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: هند ، رئیس جمهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار