فراهانی مطرح کرد؛

پرداخت دیون پیمانکاران اولویت‌ مدیریت شهری است/ تصویب خزانه واحد، مانع فسادهای مالی می‌شود

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بیش از 2 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه برای پرداخت دیون شهرداری اختصاص یافته است، گفت: پرداخت دیون پیمانکاران اولویت مدیریت شهری است.

پرداخت دیون پیمانکاران اولویت‌ مدیریت شهری/ تصویب خزانه واحد، مانع فسادهای مالی می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجید فراهانی رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نشست خبری که امروز(دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به اینکه 2 هزار و 895 میلیارد تومان بودجه برای پرداخت کل دیون در سال 97 اختصاص داده‌ایم، اظهار کرد: اولویت‌ پرداخت دیون مربوط به پیمانکاران است و برای این امر مجوز دریافت وام یک هزار میلیارد تومانی از بانک‌ها را به شهرداری داده‌ایم و امیدواریم در عرض 4 سال بدهی پیمانکاران صفر شود.

فراهانی با اشاره به اینکه مشکل ترافیک مهمترین معضل‌ شهروندان است، گفت: 180 میلیارد تومان به ردیف بودجه حمل و نقل و ترافیک اضافه کرده‌ایم و در دستور کار است که هر جا مازاد بودجه داشته باشیم، در حوزه حمل و نقل و ترافیک هزینه شود.

وی گفت: در گذشته طبق تبصره‌ها شهرداری هر 6 ماه یکبار‌ موظف بود تا گزارشی از عملکرد خود را به اعضای شورای شهر تحویل بدهد، اما در حال حاضر ما شهرداری را موظف‌ کرده‌ایم تا هر 3 ماه یکبار‌ عملکرد خود را در سامانه احکام و بودجه برای عموم مردم گزارش دهد.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مهمترین نقطه قوت ما تصویب‌ خزانه واحد برای شهرداری تهران بود، تصریح کرد: از این پس بودجه همه سازمان‌ها و شرکت‌ها از یک کانال مشخص‌ پرداخت می‌شود و تمامی امور تحت نظارت قرار می‌گیرد.

فراهانی با بیان اینکه بودجه سال 97 شهرداری مطلوب شورا نبود، گفت: به خاطر میراث ساختار معیوبی که از مدیریت شهری گذشته به جا مانده است، تصویب بودجه سال 97 شهرداری مطلوب شورای شهر نبود و تمام تلاش‌ها برای عدالت بودجه و کاهش هزینه‌ها و حاکم کردن انضباط‌ مالی و عملکردی کردن بودجه از مهمترین رویکرد‌های شورای پنجم بود.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه امسال بودجه در مسیر کاملاً شفاف و زیر ذره‌بین شهروندان بررسی و تصویب شد، گفت: پیش از این لایحه بودجه منتشر نمی‌شد و بررسی‌های لازم در جلسات غیرعلنی مطرح می‌شد، اما امسال هم شهردار و هم ما به شکل عمومی لایحه‌ بودجه را منتشر کردیم و خواستار مشارکت شهروندان شدیم‌ و این مقتضیات‌ نشانگر قول شفافیت در رویکرد‌ شورای پنجم بود.

وی با اشاره به اینکه در بررسی بودجه هیچ موضوع مخفی وجود نداشت، گفت: همه اعضا‌ و کمیسیون‌ها در تصمیم‌گیری بودجه سال 97 شهرداری مشارکت داشتند، این در حالی است که در گذشته تنها کمیسیون برنامه و بودجه محور تصمیم‌گیرنده در این امر بود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه زمانی که گزارشات تفریغ بودجه منتشر می‌شد، شاهد انحرافات در بودجه اجرایی بودیم، گفت: در حال حاضر با شفافیت‌ عملکرد و گزارش 3 ماهه شهرداری به شورای شهر و عموم مردم،کاهش انحرافات اجرا شده در بودجه را شاهد خواهیم بود.

فراهانی با تأکید بر اینکه نظارت بر حسن اجرای بودجه بار اساسی و مسئله مهم بر دوش ما است، تصریح کرد: شورای شهر پنجم به صورت مرتب گزارش‌های شهرداری را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد، با این امر تلاش می‌کنیم تا ضریب تحقق بودجه مصوب را افزایش دهیم.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در جلسه کمیسیون تکالیفی را برای شهرداری تعیین کرده‌ایم، افزود: این تکالیف‌ جهت‌گیری‌هایی را نشان می‌دهد که از این پس بودجه مصوب با عملکرد حداقل اختلاف را داشته باشند.

وی با بیان اینکه به غیر از بودجه مصوب درآمدهایی را از طریق سازمان‌ها و شرکت‌ها کسب می‌کنیم، گفت: حدود 6 میلیارد تومان درآمد از طریق سازمان‌ها و شرکت‌ها داریم و در تبصره‌ها ممکن است درآمدهای بیشتر از کل بودجه را شاهد باشیم.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: علی‌رغم کاهش جدی بودجه و منابع مالی شهرداری، کاهش درآمد از طریق شهرسازی و فروش تراکم را شاهد بودیم.

 وی افزود: در گذشته 50 درصد بودجه وابسته به بودجه شهرسازی و فروش تراکم بود، اما امسال این رقم کاهش چشمگیری یافته است.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در سال 96 قریب به 18 میلیارد تومان بودجه داشتیم، گفت: با توجه به تورم انتظار می‌رفت این رقم با 10 درصد افزایش به 20 میلیارد تومان برسد، اما لایحه بودجه‌ای که شهرداری به ما تحویل داد، 16 میلیارد و 200 میلیون تومان بود.

فراهانی تصریح کرد: به شهرداری مجوز داده‌ایم تا از طریق‌ فروش اوراق مشارکت واگن‌های مترو را خریداری کند و به این ترتیب جهش در تعداد مسافر در بخش حمل و نقل ریلی را شاهد هستیم‌.

وی افزود: برای اولین بار صندوقی را درست کرده‌ایم تا به بخش خصوصی جهت خرید اتوبوس و دوچرخه وام دهیم.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره تعهدی‌ که اعضای شورا برای هوشمندسازی به مردم داشتند، گفت: تحقق شهرهای الکترونیک می‌تواند رفت و آمدها را کاهش دهد و این امر تأثیر بسیاری در آلودگی هوا دارد، به همین خاطر بودجه ردیف‌های مربوط به هوشمندسازی شهر را از 205 میلیارد تومان به 240 میلیارد تومان افزایش داده‌ایم.

فراهانی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران یک شهرداری مقروض‌ است، گفت: سالانه 6 هزار میلیارد تومان به بدهی شهرداری افزوده می‌شود. از سال 88 تاکنون بدهی‌های شهرداری تسویه‌ نشده است.

وی با تأکید بر اینکه پرهیز از تصدی‌گری در دستور کار است، گفت: مصارف و منابع غیرمرتبط‌ را حذف کرده‌ایم و کاهشی که در بودجه فرهنگی-اجتماعی صورت گرفت به دلیل حذف بسیاری از مأموریت‌های غیرمرتبط‌ بود، چراکه باید ابتدا هزینه شهرداری را پرداخت کنیم.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در برنامه بودجه سال 97 شهرداری توجه به اقشار خاص به ویژه کودکان و سالمندان در برنامه‌ مشاهده می‌شود، گفت: تا حد توان در جهت توسعه عدالت گام برداشتیم‌ و عدالت منطقه‌ای  مد نظر ما است.

فراهانی با اشاره به اینکه درآمد شهرداری از دو طریق درآمدهای پایدار و ناپایدار تأمین می‌شود، گفت: درآمدهای پایدار شهری با فعل و انفعالات‌ شهری تغییر نمی‌کند و به محیط زیست آسیب نمی‌زند، انعطاف‌پذیر است و همواره جریان دارد.

وی افزود: مهمترین مشکل ما این بود که در گذشته حجم زیادی از درآمدهای شهرداری از طریق منابع ناپایدار تأمین می‌شد.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این سئوال که چه مقدار از بودجه سال 97 شهرداری درآمدهای پایدار است، گفت: 7 هزار و 800 میلیارد تومان درآمد پایدار داریم و مابقی درآمدها ناپایدار است، این رقم در سال پیش 24 درصد بود و ما این رقم را به کمتر از 50 درصد رساندیم‌.

فراهانی با بیان اینکه حذف تصدی‌گری‌ها از حوزه‌های دولتی و بالا بردن مشارکت مردم جزء مهمترین‌ رسالت‌های شورای شهر پنجم بود، گفت: ردیف اعتبارات‌ گسترش فرهنگی، دینی و مذهبی 5 هزار و 608 میلیارد ریال بود و ما این رقم را به 4 هزار و 296 میلیارد ریال‌ کاهش‌ دادیم‌.

وی با اشاره به اهمیت کارآفرینی گفت: افزایش یک میلیون تومانی در بودجه کارآفرینی به علت اهمیت این موضوع است و اگر بتوانیم استارت‌ آپ‌ها را توانمند کنیم، تصدی‌گری در حوزه‌های دیگر از بین می‌رود.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: به هر میزانی که بتوانیم فعالیت شهرداری‌ را به حوزه‌های علمی واگذار کنیم، گام‌های خوبی در جهت کاهش تصدی‌گری برداشته‌ایم.

فراهانی با بیان اینکه به هر میزانی اختلاف نظر داشته باشیم، یعنی بیشتر به فکر مردم هستیم، گفت: در جلسات شورای شهر شاهد اختلاف نظرهایی بودیم که این امر نشان می دهد هر یک از اعضای شورای شهر دغدغه این را دارند که آنچه که انجام می‌شود به صلاح مردم باشد.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه برای بدهی دولت به شهرداری دیدگاه‌ها و ارقام متفاوتی وجود دارد و هیچ رقم مشخصی توافق نشده است، گفت: برای بدهی دولت به شهرداری ارقام 1000 میلیارد تومان تا بیش از 20 هزار میلیارد تومان بیان می‌شود.

فراهانی تصریح کرد: بخش‌هایی جزء تعهدات دولت به ما است، به عنوان مثال نیمی از بودجه توسعه مترو را دولت باید بپردازد. سالانه دولت تعهداتی را می‌دهد تا برای شهرداری تهران کاری انجام شود.

وی تأکید کرد: دریافت اسناد خزانه به عنوان بخشی از بدهی دولت به شهرداری تعیین شده است.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت تعهداتی را برای بازآفرینی شهر تهران و بازسازی بافت فرسوده و توسعه حمل و نقل داده است، گفت: امیدواریم این تعهدات محقق شود.

وی مطالبات و دیون شهرداری تهران را از مهمترین مسائل پیش روی مدیریت شهری دانست و گفت: 20 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها، 10 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و 30 هزار میلیارد تومان به اشخاص حقیقی و حقوقی بدهی داریم و هر روز بدهی‌های جدیدی کشف می‌شود.

فراهانی افزود: این انصاف نیست که با بودجه 13 هزار میلیارد تومانی واعظ بیش از 50 میلیارد بدهی شهرداری باشیم، این یعنی بیش از 3 برابر بودجه شهرداری بدهکار است.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در سال گذشته مصوب وام‌های دریافت شده از بانک‌ها 5 میلیارد تومان بود، گفت: امسال این را به 1000 میلیارد تومان آن هم برای پرداخت دیون پیمانکاران کاهش داده‌ایم.

فراهانی با بیان اینکه دولت بیش از 4 هزار میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف بدهی دارد، گفت: 5 هزار و 500 میلیارد تومان برای کاهش آلودگی هوا و توسعه خطوط مترو بودجه اختصاص‌ داده‌ایم.

وی تأکید کرد: مردم نباید هزینه حقوق کارکنان مترو را پرداخت کنند و همچنین مردم نباید تاوان گران اداره کردن شهر را بپردازند.

رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پایان با تأکید بر اینکه باید به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی باشیم‌، گفت: تسریع‌ فرآیندها و ساختارها اهمیت زیادی دارد و مهمترین وظایف ما نظارت بر شهرداری، بهینه کردن ساختارها، کاهش هزینه‌های شهرداری و نظارت بر عملکرد مجریان شهرداری است.

انتهای پیام/

اولویت مدیریت شهری، پرداخت دیون پیمانکاران است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار