توانمندسازی معلولین، مهمترین هدف شورای توانبخشی محلی است

جلسه شورای توانبخشی اجتماع محور روستای مزرعه نو عقدا با هدف توانمندسازی معلولین با حضور مسئولین شهرستان اردکان برگزارشد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ عضدزاده رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان هدف اصلی شورای توانبخشی محلی را توانمندسازی معلولین و برابر سازی فرصتها، ارتقاء کرامت انسانی فرد معلول و خانواده وی در جامعه و بالا بردن عزت نفس و برخورداری اجتماعی معلولین در جامعه از طریق مشارکت جامعه در قبول مسئولیت برنامه ریزی توانبخشی اعلام کرد.

وی افزود: پیشگیری از تشدید اثر معلولیت و عوارض آن، کمک به ارتقای عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی معلولین، به کار گیری افراد جامعه در جهت توانمند سازی معلولین، آموزش‌های فردی و گروهی به افراد معلول، کار آفرینی و ایجاد اشتغال برای افراد معلول ساکن در روستا‌ها، آگاه سازی جامعه نسبت به معلولین و توان بخشی آن‌ها و ارتقای مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی افراد معلول از اهداف دیگر این برنامه است.

‏ این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی تعدادی کارشناس به عنوان تسهیل گر میانی و محلی مانند حلقه واسط بهزیستی با شورا‌های محلی، خانواده ها‌ی معلولین و مردم محلی عمل می‌کنند و ضمن شناسایی معلولان و نیاز سنجی، در صورت نیاز به ارجاع به اداره بهزیستی شهرستان معرفی می‌گردند.

عضدزاده تصریح کرد: کار تسهیل گران ارائه خدمات شش گانه برنامه (CBR) است که عبارتند از؛ آموزش در خانواده، آموزش خارج ازخانواده، اشتغال، ارجاع، تامین وسایل کمک توانبخشی و حمایت‌های اجتماعی و درحال حاضر این برنامه در بخش عقدا به صورت تسهیل گری اجرا می‌شود و در اجرای این برنامه دو نفر کارشناس به عنوان تسهیل گر میانی و یک تسهیل گر محلی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۹۳ معلول در بخش عقدا شناسایی شده اند که امیدواریم با تلاش این مجموعه و همکاری دهیاران و شورا‌های اسلامی روستا‌ها و مردم محلی در روستا‌های بخش عقدا و شورا‌های محلی، زمینه مناسب سازی منزل و محیط زندگی معلولان و نیز پیگیری امور درمانی و توانبخشی و مشکلات شغلی و معیشتی و دیگر نیاز‌های معلولین فراهم شود.

این مسئول اظهارداشت: بدیهی است که بدون همکاری و همراهی جامعه وتعامل سازنده با اداره بهزیستی این برنامه از توفیق لازم برخوردار نخواهد بود.


انتهای پیام/ ا

وجود 193معلول در بخش عقدا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار