تشریح رکن‌های اساسی توسعه

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیروی انسانی، سرمایه و منابع طبیعی را ۳ رکن اساسی توسعه دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد تقی‌زاده،  مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: یکی از بحث‌های اساسی جوامع امروزی، محیط زیست و منابع طبیعی است. فکر می‌کنم همه ما ممکن است معتقد باشیم که دوام، قوام، توسعه، پیشرفت، صعود و سقوط جوامع امروزی به نوع نگاه ما به مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی بستگی دارد.

وی با اشاره به اولویت جهان امروزبیان داشت: محیط زیست مسأله بسیار مهمی است که در جهان امروز به عنوان اولویت اول به آن توجه می‌شود. به نظر من تمدن امروزی در آینده مانند تمدن‌های گذشته به خاطر زلزله، سیل، یا هجوم اقوام بیگانه، مشکلاتی نخواهد داشت، بلکه این تمدن به دلیل عدم توجه ویژه به منابع طبیعی و مسائل زیست محیطی سقوط خواهد کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: بدون وجود منابع طبیعی، هیچ توسعه‌ای در اقتصاد نخواهیم داشت و شرایط یک زندگی مناسب در هیچ جامعه‌ای فراهم نمی‌شود. به همین دلیل نسل فعلی و نسل آینده باید درباره حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، یک نسل آگاه، اهل شناخت و مسئولیت‌پذیر باشد.

تقی‌زاده ادامه داد: همه ما باید علاوه بر داشتن یک شناخته خوب درباره این مسائل، استفاده از این منابع را نیز به بهترین شکل بلد باشیم، چرا که این منابع تنها متلعق به ما نیستند، بلکه به نسل‌های آینده نیز تعلق دارند.

وی عنوان داشت: در آموزش و پرورش و سیستم تعلیم و تربیت، آموزش مؤلفه‌های اساسی برای حفظ و نگه‌داشت این منابع بسیار لازم و ضروری است، چرا که دانش‌آموز و شهروند امروزی باید به خوبی با معنا و مفهوم مهمترین واژه‌ها مانند آب، خاک، هوا، گیاه و درخت آشنا باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تأکید کرد: اگر در استان‌های دیگر دانش‌آموزان 12 سال درس می‌خوانند، دانش‌آموزان خوزستانی 10 سال درس می‌خوانند. به دلیل شرایط جوی، سال تحصیلی دانش‌آموزان خوزستانی 20 روز نسبت به سایر استان‌ها کوتاه‌تر است.

تقی زاده افزود: اگر این 20 روز را در طول 12 سال جمع کنیم، به عدد 240 روز می‌رسیم؛ یعنی بیش از یک سال تحصیلی تعطیلی در مدارس خوزستان. به دلیل شرایط اقلیمی جدید، تنها در سال تحصیلی گذشته حدود 18 روز تعطیلی داشتیم. در شرایط فعلی نیز تاکنون حدود هشت روز تعطیلی داشته‌ایم.

وی گفت: گاهی دانش‌آموزان را به بدترین شکل ممکن ارزیابی می‌کنیم. در کشور ما دانش‌آموزان با 2 شاخصه امتحانات پایانی سوم متوسطه و کنکور از نظر علمی ارزیابی می‌شوند. براساس این ارزیابی استان یزد در 22 سال اخیر رتبه اول کنکور را در کشور داشته است، در حالی‌که خوزستان رتبه 27 کشوری را داشت و در چند سال اخیر توانسته است، رتبه 19 را کسب کند.

وی ادامه داد: آیا کسی می‌تواند شهادت دهد در 20 سال گذشته صدای شلیک یک گلوله یا توپ را در یزد شنیده باشد؟ اما در طول تاریخ خوزستان کانون بزرگترین نبردهای ملی و بین‌المللی بوده است. کانون جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و جنگ تحمیلی در خوزستان بود. جنگ تحمیلی برای خوزستان، جنگ جهانی سوم بود که بسیاری از زیرساخت‌های استان در طول این جنگ تخریب شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در پایان گفت: اگر به منابع تاریخی 100 سال گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم در گذشته انواع حیوانات و گیاهان در خوزستان وجود داشتند و خوزستان یک سرزمین جنگلی بوده است. چالش‌ها، مصیبت‌ها و مشکلاتی که در شرایط فعلی مشاهده می‌کنیم، تأثیر مستقیمی بر شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان دارند، به گونه‌ای که سالانه حدود 7 هزار نفر متقاضی انتقال و خروج از استان هستند. مسوولان باید در همه ابعاد به ویژه تعلیم و تربیت توجه ویژه‌ای به خوزستان داشته باشند.

انتهای پیام/م

بدون منابع طبیعی هیچ توسعه‌ای در اقتصاد نخواهیم داشت

برچسب ها: محیط زیست ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.