ظریف، مسکو را به مقصد تهران ترک کرد

وزیر امور خارجه که برای شرکت در کنفرانس بین المللی والدای از مونیخ به مسکو سفر کرده بود، بعدازظهر امروز (دوشنبه) پایتخت فدراسیون روسیه را به مقصد تهران ترک کرد.

ظریف، مسکو را به مقصد تهران ترک کردبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در کنفرانس بین المللی والدای از مونیخ به مسکو سفر کرده بود، بعدازظهر امروز (دوشنبه) پایتخت فدراسیون روسیه را به مقصد تهران ترک کرد.

 ظریف در کنفرانس بین المللی والدای که با عنوان «روسیه در خاورمیانه؛ نقش آفرینی در تمامی صحنه ها» برگزار شد، مواضع جمهوری اسلامی را در خصوص مهم ترین مسائل خاورمیانه و رهیافت های دیپلماتیک برای حل و فصل و خروج از بحران های منطقه ای، تشریح کرد.
کنفرانس خاورمیانه ای باشگاه مذاکره بین المللی والدای روسیه (Valdai) تحت عنوان «روسیه در خاورمیانه: نقش آفرینی در تمامی صحنه ها»، روز دوشنبه (19 فوریه - 30 بهمن ماه 96 ) با سخنرانی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان و «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه در مسکو افتتاح شد.
‎در این نشست 2 روزه که امروز و فردا (30بهمن ماه و یکم اسفند ماه) برگزاری می شود، اندیشمندان و مقام های حدود 30 کشور جهان، در باره شرایط پساداعش در سوریه، چشم انداز درگیری های فلسطین و رژیم صهیونیستی، بررسی شرایط و بحران در یمن، سازوکارهای کمک به لیبی، مسائل کردها و در مجموع کاهش تنش های منطقه ای را در قالب هشت پنل، بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
‎موسسه والدای از مهم ترین و معتبرترین نهادهای مطالعاتی و اندیشکده های جهان است که هر ساله نشست های بین المللی زیادی را با حضور اندیشمندان و مقامات بلندپایه کشورهای جهان در موضوعات مختلف و مهم بین المللی، برگزار می کند.
باشگاه سیاسی بین المللی «والدای» که در سال 2004 به منظور ایجاد میدانی برای مباحثه همانند مجمع داووس سوییس و در رقابت با این کنفرانس بین المللی غربی، تاسیس شد، با جذب همکاری 62 کشور جهان، نشست های خود را به صورت سالانه و منظم برگزار می کند و به عنوان گردهمایی بین المللی، ارائه کننده دیدگاه های مستقل سیاسی یا همگرا با روسیه است.
موضوع محوری اجلاس 2018 باشگاه مباحثه والدای «حواشی دنیای فردا» نام دارد که پنل ها به گونه سنتی پشت درهای بسته فعالیت می کنند، اما شرکت کنندگان پس از پایان نشست ها، دیدگاه های خود را مطرح می کنند.

** محمدجواد ظریف در هفته گذشته، روزهای پرکاری را سپری کرد
وی دیروز (یکشنبه) در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کرد که از روز جمعه (27 بهمن – 16 فوریه) در هتل «بایریشرهوف» شهر مونیخ مرکز ایالت بایرن آلمان آغاز شده بود و از مهم ترین رویدادهای سیاسی – امنیتی جهان است که همه ساله در ماه فوریه برگزار می شود.
وزیر امور خارجه ایران پیش از سفر به آلمان، در سفری سه روزه (روزهای پنجشنبه تا بعدازظهر شنبه) نیز به همراه حجت السلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، به هند رفت و در دهلی نو با «سوشما سواراج »همتای هندی خود دیدار و در خصوص گسترش و تعمیق روابط تهران – دهلی نو، گفت و گو کرد.
ظریف همچنین اواسط هفته گذشته برای شرکت در «کنفرانس بازسازی عراق» در صدر هیات سیاسی و اقتصادی، به کویت سفر کرد و در حاشیه این نشست با برخی از مقامات حاضر در آن شامل «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق، «شیخ صباح احمد جابرالصباح» امیر کویت و همچنین «شیخ صباح الخالد الصباح» همتای کویتی خود، دیدار و در خصوص مهم ترین مسائل منطقه رایزنی کرد.
ظریف پیش از ترک مسکو، در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه، با سرگئی لاوروف همتای روس خود، دیداری دوجانبه داشت و پس از آن راهی فرودگاه مسکو شد و این شهر را به مقصد تهران ترک کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت خارجه ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار