صفری:

کولبران مرزداران بدون مرز هستند

رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: کولبران نه تضمین شغلی دارند ، نه امنیت جانی دارند به دلیل مشکلاتی که متوجه کولبران است انتظار داریم این شغل تضمین داشته باشد.

کولبران مرزداران بدون مرز هستندبه گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  صفری  رییس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: همانطورکه می دانیدکولبر به فردی می گویند که در استان‌های مرزی برای امرار معاش و کسب درآمد به حمل اجناس بین دو خط مرزی به طور مثال پرویزخان استان کرمانشاه مبادرت میکند.

 وی گفت:ما در تمام استان های کشور تعداد انگشت شماری کولبر به معنی واقعی داریم و اکثر افرادی که به کولبری می پردازند اشخاصی هستند که با دریافت مبلغی از تجار به انتقال بار از آن طرف مرز به داخل کشور اقدام می کنند.

صفری افزود:  فعالیت این گروه از کولبران به این شکل است که تجار در کشورهای دیگر ، معاملات خود را انجام داده و اجناس خود را به پشت مرز منتقل می کنند، در نهایت با پرداخت مبلغ ناچیزی به کولبران در حدود 50 تا 60 هزار تومان و حتی در مواردی 30 هزار تومان به دلیل بیکاری حاکم بر مناطق مرزی، کالا و اجناس خود را به داخل کشور منتقل می‌کنند.

لازم است تاکید کنم سقف رقمی که به کولبران داده می شود شاید در معدود مواردی به 100 هزار تومان برسد، چون این کولبران در اصل برای تجار کار می‌کنند.

تجاری که اجناس را خریده و پشت مرز مستقر می کنند و با یک روال قانونی و کلاه شرعی و به اسم اینکه اجناس متعلق به کولبران است بدون هیچ گمرکی اجناس را وارد کشور می کننددر واقع کولبر باید به اندازه یک کوله پشتی یا چمدان دستی بار جابجا کند اما کولبران ما به دلیل مشکلات معیشتی به اندازه غیرمتعارف بار جابجا می کنند که اکثراً هم از ناحیه ستون فقرات آسیب می بینند.

وی گفت: هم اکنون یکسری شرکت‌های خدماتی در بازارچه‌های مرزی ایجاد شده که هر روز صبح از کولبرانی که وارد مرز می شوند مبالغی را دریافت می کند تا آنها را به صورت ماهیانه بیمه کنند اما با این وجود وقتی کولبران در سن 60 سالگی برای سابقه بیمه خود مراجعه می‌کنند متوجه می شوند که به ازای هر ماه، 5 روز تا یک هفته حق بیمه برای آنها واریز شده و سازمان تامین اجتماعی اعلام می کند در طول 6 الی 7 سال، 10 الی 12 ماه سابقه بیمه برای آنها محاسبه شده است.

مشکل اصلی کولبران ساماندهی نشدن آنان است

صفری ادامه داد: متاسفانه مشکل اصلی کولبران این است که ساماندهی نشده و تعریف کار مشخص برای آنها وجود ندارد به همین دلیل سرگردان هستند. به دلیل مشکلاتی که متوجه کولبران است انتظار داریم این شغل تضمین داشته باشد. تا کولبران دچار مشکلات اجتماعی نشوند به نظر من کولبر باید به تمام معنا کولبر باشد نه اینکه در خدمت تجار باشد، در واقع برای کولبران باید زمینه ای فراهم شود تابا برنامه ریزی، هفته ای یکبار به آنسوی مرز رفته ،کالا بیاورند وخودشان نیز بفروشند

وی گفت: درباره پیشنهاد جدید دولت مبنی بر ارائه کارت پیله وری به کولبران، باید بگویم که کولبر و پیله ور هرکدام تعریف خاص خود را دارند. پیله ورکار مشخص به خود را دارد وکولبر هم فعالیت خاص خود را.

صفری گفت: پیله ور کارتجارت انجام می دهد و جنس صادر می کند ولی کولبر جنس وارد کشور می کند بنابراین تفاوت جدی با هم دارند. لذا اینکه گفته می‌شود کولبر راتبدیل به پیله ور کنند به هیچ وجه امکان پذیر نیست زیرا فعالیت آنها باهم همخوانی ندارد و ارتزاق کولبران را با مانع مواجه میسازد .

وزارت خانه های مربوطه  می توانند با همکاری هم کولبران را ساماندهی کنند 

 

وی افزود:معتقدم ساماندهی کولبران کار سختی نیست فقط آن را پیچیده کردند. به نظر من وزارت کشور، وزارت دفاع، وزارت امور خارجه می توانند با همکاری هم کولبران را ساماندهی کنند و درباره بیمه و تسهیلات آنها هم با وزارت کار مذاکره کنند؛ بر این باورم که کولبران مرزداران بدون مرز هستند.

صفری گفت: متاسفانه از آنجا که هیچ امکاناتی در مناطق مرزنشین وجود ندارد اگرچه در دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات خوبی در جهت ارتقای خدمات انجام شده ولی در مناطق مرزی کمتر کار شده با این بهانه که احساس می کنند هر لحظه احتمال جنگ وجود دارد و ممکن است سرمایه گذاری‌ها در مناطق مرزی هدر رود .

 

انتهای پیام/ز

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۱ اسفند ۱۳۹۶
عجب