آموزش نظامی ۱۰ هزار سرباز سعودی در پاکستان

پاکستان اعلام کرد نزدیک به ۱۰ هزار سرباز عربستانی را در این کشور آموزش نظامی می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وب‌سایت «میدل ایست مانیتور»، پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد نزدیک به 10 هزار سرباز سعودی در این کشور آموزش نظامی می‌بینند. این خبر، به صحت گفته‌ها مبنی بر افزایش همکاری امنیتی میان ریاض و اسلام‌آباد در ماه‌های اخیر قوت می‌بخشد.

خرم دستگیر، وزیر دفاع پاکستان، در بیانیه خود در پارلمان این کشور درباره تصمیم دولت مبنی بر ارسال 1000 نیروی نظامی به عربستان سعودی درباره حضور نظامی ریاض در خاک پاکستان و نیز نوع آموزش نظامی نیروهای سعودی جزئیات بیشتری بیان نکرد.

بسیاری بر این باورند که افزایش همکاری‌های نظامی میان دو کشور به دلیل گمانه‌زنی‌‎ها مبنی بر احتمال ایجاد چنددستگی میان خاندان سلطنتی آل سعود در پی بازداشت شاهزادگان سعودی به بهانه فساد مالی انجام شده است.

بیانیه وزیر دفاع پاکستان در حالی منتشر شد که پارلمان این کشور، این تصمیم دولت را مورد بررسی قرار داده است و ابراز نگرانی کرده است از این سربازان برای مبارزه با انصار الله یمن استفاده شود.

بر اساس یک پروتکل امنیتی میان دو کشور، اکنون نزدیک به 1600 نیروی ارتش پاکستان در عربستان سعودی مستقر هستند. همچنین 647 نیروی پاکستانی در قطر مستقر هستند.

وزیر دفاع پاکستان اعلام کرد: «در بحث احتمال ارسال نیروهای نظامی پاکستان به خارج از خاک عربستان و یا به سوی یمن، به شما اطمینان می‌دهم این هرگز اتفاق نخواهد افتاد. پاکستان طبق قوانین پارلمانی، در هرگونه درگیری در خاورمیانه بی‌طرف باقی خواهد ماند.»

وی همچنین افزود: «من نمی‌توانم بگویم این نیروهای نظامی در کدام قسمت عربستان سعودی مستقر خواهند شد؛ اما به شما اطمینان می‌دهم همه آن‌ها داخل خاک عربستان حضور خواهند داشت.»

عربستان سعودی نزدیک به 1.9 میلیون نفر از اتباع پاکستان را در خود جای داده است و اکنون در میان کشورهایی که اسلام‌آباد بیشترین درآمد را از آن‌ها کسب می‌کند، در جایگاه نخست قرار گرفته است.

عربستان سعودی بزرگترین شریک تجاری منطقه‌ای پاکستان به شمار می‌رود. در سال 2017، ریاض بیش از 5 میلیارد دلار کالا و خدمات، از جمله نفت، به اسلام‌آباد به فروش رسانده است.

انتهای پیام/

آموزش نظامیان  سعودی در پاکستان

برچسب ها: خاورمیانه ، عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار