در نشست شورای امنیت درباره فلسطین؛

محمود عباس: انگلیس مسئول پیامد‌های بیانیه بالفور است/ اتهامات بی اساس و تکراری هیلی علیه ایران!

شورای امنیت با حضور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و دبیر کل سازمان ملل برای بحث درباره فلسطین تشکیل جلسه داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه المیادین، شورای امنیت سازمان ملل با حضور محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل برای بحث درباره فلسطین تشکیل جلسه داد.

محمود عباس در نشست شورای امنیت گفت: انگلیس باید مسئولیت پیامد‌های بیانیه بالفور بر ملت فلسطین را به عهده بگیرد.

عباس افزود: از سازمان ملل و اعضای آن می‌خواهیم فلسطین را به عنوان یک عضو کامل به رسمیت بشناسند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خاطرنشان کرد: هفتاد سال از آغاز مصیبت فلسطینیان می‌گذرد و در طول این مدت، پنج میلیون فلسطینی آواره شده‌اند.

عباس افزود: برای متحد ساختن ملت و سرزمین فلسطین گام بر می‌داریم تا قدرتی حاکمیتی و سلاح قانونی واحد داشته باشیم.

او تاکید کرد: اسرائیل سرزمین ما را اشغال کرده است در حالی که در این زمینه بازخواست نمی‌شود. سازمان ملل تاکنون در اجرای قطعنامه‌های خود موفق نبوده است. تاکنون ۷۰۵ قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل و ۸۶ قطعنامه در شورای امنیت در مورد فلسطین صادر شده است ولی هیچ یک از آن‌ها اجرایی نشده است.

در همین حال محمود عباس پس از پایان سخنانش در نشست شورای امنیت و قبل از آغاز سخنان نماینده اسرائیل، جلسه را ترک کرد.

دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در نشست شورای امنیت گفت: محمود عباس به بخشی از مشکل تبدیل شده است. آنها نشان داده‌اند که به دنبال صلح و مذاکره نیستند. 

نماینده رژیم صهیونیستی اعلام کرد: در سال ۲۰۱۳ جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا تلاش کرد راه گفتگو‌های جدید را بین طرفین باز کند اما محمود عباس اقدام یکجانبه را انتخاب کرد.

او مدعی شد: قدس تا ابد پایتخت اسرائیل باقی خواهد ماند. 

نماینده صهیونیست‌ها همچنین با فحاشی گفت: شرم بر شما که اسراییل را آزار می‌دهید!

عصبانیت شدید دانون از موضع گیری ضد اسرائیلی اکثر حاضران در این نشست باعث شد بار‌ها از کوره در برود و به برخی‌ها لعنت بفرستد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه شورای امنیت بیش از حد به مسئله اسرائیل و فلسطین می‌پردازد، باز هم در جلسه مختص فلسطین اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد!

نیکی هیلی در بحث فلسطین پای موشک‌های ایران و اتهام‌های همیشگی را وسط کشید.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین مدعی شد: سازمان ملل درباره اسرائیل به شدت مغرضانه برخورد می‌کند.

هیلی در همراهی با جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: سازمان ملل جانبداری خود را از یک طرف مشخص در نزاع بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نشان داد.

او همچنین خطاب به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: شما چه تصمیم ما درباره قدس و انتقال سفارت را دوست داشته باشید چه نداشته باشید، این تصمیم عوض‌شدنی نیست.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت برای بررسی آینده روند سازش اعلام کرد: تصمیم آمریکا درباره قدس باعث افزایش یأس و بی ثباتی شده است. باید بودجه سازمان آنروا را برای کمک به آوارگان فلسطینی افزایش دهیم.

او افزود: کمیته چهار جانبه و اتحادیه عرب می‌توانند زمینه را برای برگزاری مذاکره فراهم کنند. آماده ایم زمینه را برای برگزاری نشست بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به میزبانی مسکو فراهم کنیم.

معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: ما انفجار در مرز نوار غزه و زخمی شدن چهار سرباز اسرائیلی را محکوم می‌کنیم، اما از اسرائیل می‌خواهیم از سیاست خود برای توسعه شهرک سازی عقب نشینی کند.

نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت برای بررسی آینده صلح در خاورمیانه اعلام کرد: بحران بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از قدیمی‌ترین بحران‌ها در منطقه است. ربع قرن از امضای توافقنامه اسلو می‌گذرد و برقراری صلح همچنان بعید به نظر می‌رسد.

فرانسوا دولاتر افزود: بحران انسانی شدید در نوار غزه، خطر از سرگیری نزاع و کشمکش‌ها را افزایش داده است. ما برای اجرای توافقنامه قاهره بین فتح و حماس تلاش می‌کنیم.

نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد با ادعای واهی، جنبش حماس را یکی از عوامل اصلی خشونت در سرزمین‌های اشغالی توصیف کرد.

نماینده قزاقستان در سازمان ملل اعلام کرد: ما نیز در نگرانی‌ها در مورد آینده فلسطین سهیم هستیم. بر حفظ وضعیت تاریخی قدس (اشغالی) به موجب توافقنامه‌های سابق تأکید می‌کنیم.

او افزود: باید همه طرف‌ها برای برقراری صلح و تقویت آن تلاش کنند. ما نیز از حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود دفاع می‌کنیم.

در بیانیه پایانی نشست شورای امنیت آمده است: ما به تشکیل کشور فلسطینی به پایتختی قدس شرقی پایبند هستیم. اسرائیل به عنوان نیروی اشغالگر به ایجاد مانع پیش‌ِ روی صلح پایدار در خاورمیانه ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

برگزاری نشست شورای امنیت درباره فلسطین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار