ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مهم‌ترین اقدامات پیشگیری کننده از وقوع آنفلوانزای فوق حاد در سطح مزارع و گله‌های پرورشی توسط اداره کل دامپزشکی استان خطاب به مرغداران به ویژه در نوار مرز شرقی استان اعلام شد.

ضرورت اقدامات پیشگیرانه برای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  علیرضا شهرام شرقی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: با توجه به مشاهده بیماری در کشور همسایه، انجام و تشدید اقدامات امنیت زیستی توسط مرغداران به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری در گله‌ها و مراکز تولید و پرورش به خصوص در قسمت‌های شرقی استان ضروری است.

علیرضا شهرام شرقی افزود: طیور خود را از مناطقی که عمدتاً به وسیله پرندگان مهاجر مورد استفاده قرار می‌گیرند، دور نگه دارند و هیچ نوع امکاناتی را که جذب کننده پرندگان مهاجر و وحشی باشد ازقبیل استخر‌های ذخیره آب را در فارم خود استفاده ننمایند.

وی ادامه داد: افراد و تجهیزاتی را که به فارم تولید و پرورش مرغداران دسترسی دارند بایستی محدود شوند و سیستم ضد عفونی تجهیزات و فارم خود را همیشه کارا و به روز نگه دارند.

شرقی گفت: ضروری است مرغداران از ورود پرندگان جدید به مزرعه پرورش با سابقه بیماری نامشخص و بدون پرونده بهداشتی خودداری کنند و از خرید جوجه یک روزه، پولت، دان و سایر نهاده‌های طیور از سایر استان‌ها بدون اخذ مجوز از این اداره کل پرهیز نمایند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: مرغداران بایستی هرگونه بیماری و تلفات را سریعاً به مقامات رسمی دامپزشکی گزارش دهند و دقت نمایند تا سیستم امحاء مناسب و براساس موازین بهداشتی را برای کود و لاشه‌های پرندگان مرده در فارم خود بکار بگیرند.


گفتنی است سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ آماده دریافت گزارش‌های مرغداران و تمامی دامپزشکان شاغل در این واحد‌ها در این ارتباط می‌باشد.

انتهای پیام // ف. ح
 

 


هشدار اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی خطاب به مرغداران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.