کشف ۶۸ کیلوگرم کرفس کوهی در کوهرنگ

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کوهرنگ، از کشف و ضبط ۶۸ کیلوگرم کرفس کوهی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ لطفعلی چراغپور گفت: مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی کوهرنگ، یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ را در گردنه چری متوقف و در بازرسی از این خودرو ۶۸ کیلوگرم کرفس کوهی کشف و ضبط کردند.

وی افزود: دو متخلف نیز که این میزان کرفس را از کوه‌های منطقه لبد بازفت و روستای سرآقاسید برداشت کرده بودند، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کوهرنگ اضافه کرد: مراتع و دامنه‌های زاگرس در چهارمحال و بختیاری، مهم‌ترین رویشگاه گونه‌های گیاهی دارویی، خوراکی و صنعتی می‌باشد و بوته‌کنی این گیاهان تا پایان فصل تابستان ممنوع است.

چراغپور ادامه داد: بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر نوع عملیات تخریب منابع طبیعی و یا بوته‌کنی و حمل بدون مجوز گونه‌های مرتعی بویژه «کرفس کوهی» جرم است و با متخلفین برابر قانون و مقررات برخورد قضایی خواهد شد.

وی یادآور شد: مشارکت در انتقال و توزیع گیاهان مرتعی از جمله کرفس هم تخلف محسوب می‌شود.

چراغپور از شهروندان خواست؛ در صورت مشاهده هر گونه تخلف زیست محیطی در این زمینه، با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس بگیرند.

«کرفس کوهی» گیاهی خودرو و معطر با نام علمی Kelussia odoratissima Mozaff و نام محلی «کلوس» از تیره چتریان (Apiaceae) است که در صورت آسیب نرسیدن به ریشه آن سالیان سال رویش دارد.

بیشترین فراوانی پراکنش این گیاه، از ارتفاع دو هزار و ۱۰۰ متری تا سه هزار متری در اقلیم‌های مختلف استان چهارمحال و بختیاری به خصوص ارتفاعات زاگرس در مناطق زردکوه، دوآب صمصامی، سرآقاسید، شیخ علی‌خان، کوه سفید،کوه غارون و کوه هزار دره شهرستان‌های کوهرنگ، لردگان، اردل و  کیار است.

گونه ارزشمند کرفس کوهی (کلوس) و رویشگاه طبیعی آن در روستای سرآقاسید شهرستان کوهرنگ در تاریخ ۶ شهریور ۱۳۹۵ و به شماره ۳۳۸ به عنوان میراث طبیعی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/ف

کشف و ضبط ۶۸ کیلوگرم کرفس کوهی

برچسب ها: غذا و دارو ، طب سنتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.