معاون وزیر نفت مطرح کرد:

استفاده حداکثری از سازندگان خطوط لوله داخلی در همکاری با توتال

بیطرف گفت: پیگیر استفاده حداکثری از ظرفیت سازندگان خطوط لوله داخلی در همکاری با توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هستیم.

مهریان/پیگیر استفاده حداکثری از ظرفیت سازندگان خطوط لوله داخلی در همکاری با توتال هستیمبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب‌اله بیطرف معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری در حاشیه افتتاح رسمی انستیتو فراورش گاز در پژوهشگاه صنعت نفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای تولیدکنندگان خطوط لوله نارضایتی‌ها و نگرانی‌هایی مبنی بر استفاده نکردن از ظرفیت آنها از جانب توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی به وجود آمده است.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده از سوی لوله‌سازان داخلی با بخش مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، گفت: به طور قطع پیگیر استفاده حداکثری از ظرفیت آنها در توسعه فاز 11 پارس جنوبی که قرارداد آن را با توتال امضا کرده‌ایم، خواهیم بود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: در قرارداد توتال با شرکت ملی نفت ایران استفاده حداکثری از ظرفیت به ‌کارگیری پیمانکاران ایرانی، اعم از ای‌پی‌سی و سازندگان ایرانی به منظور خرید کالا و تجهیزات آنها برای امور توسعه فاز 11 پارس جنوبی پیش‌بینی‌هایی انجام شده است.

بیطرف ادامه داد: ستاد وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در این فرآیند، نظارت خواهند داشت و تا جاییکه اطلاع دارم توتال بانک اطلاعاتی گسترده‌ای از پیمانکاران و سازندگان ایرانی برای خود ایجاد کرده است.

وی افزود: همکاران ما در ستاد وزارت نفت شرکت ملی نفت ایران و POGC اطلاعات کافی را برای تکمیل بانک اطلاعاتی توتال به توتال ارائه داده‌‌اند.

بیطرف بیان کرد: روش به کارگیری پیمانکاران تأمین تجهیزات از سازندگان داخلی به شکل مناقصه صورت خواهد پذیرفت.

وی با اشاره به نگرانی‌های شرکت‌های لوله‌سازی در ایران گفت: هر سازنده ایرانی باید هولوگرام معتبر تولید و کیفیت محصول را داشته باشد. در مواردی که سازندگان داخلی محصول کیفی تولید می‌کنند اما هولوگرام ندارند، مقرر شده که از نهاد صدور گواهی‌نامه کیفیت محصولات که در انجمن نفت ایران راه‌اندازی شده است، هولوگرام خود را دریافت کنند.

راه‌اندازی انستیتو تخصصی 12 گانه در کشور

معاون وزیر نفت بیان کرد: انستیتو تخصصی فراورش گاز که امروز افتتاح شد، یکی از انستیتوهای 12 گانه‌ای است که طی چند سال گذشته وزارت نفت با مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های معتبر ایرانی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: هدف از تاسیس این انستیتو به کارگیری ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها در انجام پروژه‌های کلیدی توسعه فناوری و کسب دانش فنی در حوزه‌های مختلف تخصصی پایین‌دستی صنایع نفت است.

بیطرف بیان کرد: طی قرارداد منعقد شده ما بین شرکت ملی گاز ایران و پژوهشگاه صنعت نفت و با افتتاح انستیتو تخصصی فراورش گاز، اقدامات پژوهشی و تخصصی بر روی فراورش گاز صورت می‌گیرد.

معاون وزیر نفت گفت: یکی از ساختارهای ویژه این انستیتو بهره‌مندی از هیأت علمی و پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت است، همچنین این مجموعه دارای شبکه‌ای از همکاران دانشگاهی داخلی و خارجی و مشاوران ایرانی است.

وی بیان کرد: مجموعه این ظرفیت‌ها در بخش تخصصی فراورش گاز گرد هم می‌آیند تا ضمن تدوین دانش فنی در زمینه‌های مختلف بر دانش بشری بیافزاید.

بیطرف با اشاره به تنوع فرآورده‌های هیدورکربنی در ایران افزود: باید برش‌های جدیدی از هیدروکربن‌ها ابداع و آنها را تبدیل به محصول جدید با ارزش افزوده کنیم.

وی افزود: وظیفه فعلی ما استفاده حداکثری و درست از منابع خدادادی هیدروکربنی و در عین حال زمینه‌سازی برای استفاده از نسل‌های آتی از این منابع است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه 12 انستیتو در دانشگاه و یا پژوهشگاه‌های معتبر مثل دانشگاه‌های‌ تهران، شریف، علم و صنعت و شیراز راه‌اندازی شده است، گفت: هم اکنون در دانشگاه شیراز انستیتو متانول راه‌اندازی شده است.

بیطرف در خاتمه گفت: معاونت مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت چک‌لیستی برای آماده‌سازی انستیتو فراهم کرده است، به طوریکه اگر دانشگاه یا پژوهشگاهی بر اساس این چک‌لیست به ظرفیت و امکانات مورد نظر برای راه‌اندازی انستیتو برسد، انستیتو آن افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار