باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

بانه،حوزه‌ای برای عرضه کالای قاچاق یا شهر ارزان فروشی؟

در سالیان اخیر با شنيدن نام شهر بانه، کمتر كسی به ياد طبيعت زيبای كردستان می افتد، چراکه این شهر يادآور لوازم خانگی ارزان قیمت شده است.

بانه،حوزه ای برای عرضه کالای قاچاق یا شهر ارزان فروشی ؟به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کالای قاچاق به موضوعی چالش برانگیز در اقتصاد ایران تبدیل شده و بخش قابل توجهی از نارسایی ها و مشکلات امروز اقتصادی کشور، ریشه در این پدیده تلخ  دارد.

بدون تردید، مقابله و مهار این نارسایی، از ضروریاتی است که در طول سالیان اخیر به کرات مورد تاکید کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، مسئولان و مدیران دلسوز نظام قرار گرفته است.

خوشبختانه در طول سالیان اخیر، توفیقات مطلوبی در این عرصه حاصل شده و کاهش 10 میلیارد دلاری محصولات قاچاق، موید تلاش هایی است که در این خصوص عملیاتی شده است اما همچنان ضریب واردات کالای قاچاق برای کشوری همچون ایران با حجم انبوهی از فرصت های اقتصادی و توان تولیدی بالا، منطقی به نظر نمی رسد.

طبق گزارش‌های منتشر شده؛ ارزش کالاهای قاچاق حدود 15 میلیارد تومان است، به طور یقین این حجم از واردات غیرقانونی برای کشور که نقشه راه آن در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی تعریف شده، سازنده به نظر نمی رسد و می تواند اهداف و دستورکارهای مقتضی برای دستیابی به اهداف بلند اقتصادی را تحت الشعاع قرار دهد.

مقابله با کالای قاچاق مستلزم تامین مجموعه ای از پیش نیازها و عوامل به هم پیوسته است و در صورت عدم تحقق و حصول آن، دستیابی به موفقیت در بخش مذکور سخت و دشوار خواهد بود.

یکی از حلقه های تاثیرگذار در مقابله با کالای قاچاق معطوف به بخش عرضه می شود که البته طرح این موضوع به معنای محدود شُدنِ صِرف و مطلق به این بخش و غفلت از ضروریات دیگر نیست اما به هر ترتیب در سیکلی که کارشناسان برای مهار کالای قاچاق تعریف می‌کنند، بخش توزیع از عرصه های قابل توجه به نظر می رسد.

در این میان طرح این سئوال که عمده ترین مبادی قاچاق کجاست، نخستین گام برای محدود سازی عرصه چنین محصولات غیر مجازی محسوب می شود. با نیم نگاهی به مرزها و عرصه‌های جغرافیایی ایران، به این واقعیت پی می‌بریم که برخی از مناطق، به شدت مستعد عرضه و فروش محصولات قاچاق هستند.

در این میان، شهر بانه به عنوان یکی از مراکز عرضه کالاها و محصولات قاچاق، بخصوص در بخش لوازم خانگی مطرح است و همواره در طول سال شاهد این امر هستیم که افراد و گروه‌هایی برای خرید محصولات و کالاهای مورد نیاز خود با قیمت نازل تری به این شهر کوچک عزیمت می‌کنند.

برخی از فعالان اقتصادی معتقدند؛ آنچه که باعث پایین بودن قیمت کالاها و لوازم خانگی در این شهر شده به تکثر و تعدد کیفی کالاها باز می‌گردد.

مصطفی زیارتی، یکی از فعالان عرضه توزیع و فروش لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن معیارهای لازم برای خرید محصولات خانگی اظهار کرد: بدون تردید، متقاضی بر اساس میزان هزینه ای که برای خرید محصول مورد نیاز خویش اختصاص داده، قادر به انتخاب کالای مورد نیاز خود خواهد بود.

وی افزود:کم نیستند کالاها و محصولاتی که در شهر بانه با قیمت پایین به فروش می رسند، اما بسیاری از این محصولات، فاقد کیفیت لازم هستند و بعد از مدت محدودی استفاده، نواقص آن بروز پیدا می‌کند.

این فعال در بخش عرصه و فروش لوازم خانگی گفت: به تعبیر دیگر در صورت عزم متقاضی برای خرید محصول با کیفیت، میزان هزینه پرداختی به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

زیارتی تصریح کرد: کالاهای موجود برای عرضه و فروش در شهر بانه، بر اساس کیفیت و نوع گارانتی که آن را پوشش می‌دهد، قیمت گذاری می‌شود و گاهی ممکن است یک محصول با نام و طرح مشابه، تنها به دلیل گارانتی که از آن برخوردار است، با افزایش قیمت همراه شود.

وی افزود: البته بنده منکر ارزان فروشی در شهر بانه نیستم و به طور قطع افراد و گروه هایی که برای خرید کالا به این شهر سفر می‌کنند، با علم به اینکه قیمت ها در این شهر متفاوت از دیگر شهرهای کشور است به خرید محصول از بازار این خطه مبادرت می ورزند.

زیارتی گفت: پیش از آنکه نگاه خود را به یک کالا یا محصول خاص محدود کنیم، باید از این زاویه به موضوع مذکور نگریسته شود که تبعات و پیامدهای خرید لوازم خانگی از بانه مشمول چه مواردی می شود.

ارائه ضمانت نامه های بی اصالت در شهر بانه

یکی دیگر از نارسایی های مرتبط با خرید لوازم خانگی ارزان قیمت از شهر بانه، معطوف به ضمانت نامه هایی می شود که متاسفانه فاقد پشتوانه و اصالت لازم هستند و در صورت بروز ایراد و اشکال در وسایل خریداری شده، امکان ارائه خدمات پس از فروش مناسب و پوشش گارانتی معتبر، برای آن وجود ندارد.

خرید کالاهای بی کیفیت، از موضوعاتی است که بسیاری از خریداران لوازم خانگی در شهر بانه تجربه کرده اند.

در این میان موضوع قاچاق، از پدیده‌هایی به شمار می رود که در بررسی و تحلیل و آسیب شناسی آن باید به زمینه ها و بستر شکل‌گیری آن توجه شود، در غیر این‌صورت راه حل‌های تعریف شده برای مهار آن،  نتیجه مطلوبی نخواهدداشت.

این قاعده در ارتباط با شهر بانه نیز صدق می‌کند. در بررسی زمینه های این عارضه، با توجه به ضریب بیکاری و محدودیت هایی که در فرصت های شغلی در این شهر وجود دارد، متوجه عوامل اثرگذار در شایع شدن این شیوه از داد و ستد خواهیم شد و طبیعتا مقابله موثر در برابر این عارضه، مستلزم ایجاد و عرضه فرصت های شغلی هر چه بیشتر است، در غیر این‌صورت، ساکنین نواحی این‌چنینی برای تامین معیشت و نیاز اقتصادی خود، چاره ای جز فعالیت در چنین عرصه هایی نخواهند داشت.

امید آن می رود با فرهنگ سازی و آموزش صحیح و همچنین افزایش ضریب تولید، ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق مرزی و نظارت هر چه بیشتر، بساط شوم پدیده قاچاق برای همیشه از این شهر و دیگر مناطق کشور رخت بر بندد؛ در غیر این صورت با وجود چنین معضلاتی پیمایش صحیح مسیر توسعه اقتصادی راه به جایی نخواهد بُرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار