زمانیان مطرح کرد:

آغاز فعالیت فاز دوم انستیتو فرآورش گاز از سال 97

رئیس انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه صنعت نفت گفت:عملیات فاز دوم انستیتو از ابتدای سال 97 آغاز و تا 4 سال و 6 ماه بعداز آن ادامه خواهد داشت.

 تداوم فعالیت فاز دوم انستیتو فرآورش گاز از سال 97 تا نیمه دوم سال 1401به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر زمانیان رئیس انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه صنعت نفت در حاشیه آیین افتتاح انستیتو فرآورش گاز در جمع خبرنگاران ،اظهار کرد:ایران اولین دارنده ذخائر گازی دنیاست از اینرو دستیابی به فناوری و دانش فنی تولید مواد شیمیایی که در حوزه فرآورش گاز چه در بخش بالادستی در زمینه استخراج و استحصال و چه در بخش شیرین سازی و زنجیره پایین دستی(مصرف) برای کشور اهمیت دارد.به همین دلیل از 2 سال گذشته تاسیس انستیتوهای تخصصی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به منظور انجام فعالیت‌های پژوهشی در بخش پایین‌دست صنعت نفت در مسیر تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به این که شرکت ملی گاز سه قرارداد پژوهشی در این زمینه امضا کرده است، امروز ، در فاز نخست اجرای یکی از این قراردادها، انستیتو فرآورش گاز افتتاح شد و بر مبنای آن، در چند سال آینده شاهد دستیابی به فناوری‌هایی مرتبط با صنعت گاز خواهیم بود.

رئیس انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه صنعت نفت، درباره فعالیت‌های انجام شده در فاز نخست قرارداد پژوهشی با شرکت ملی گاز، به تدوین نقشه راه و برنامه جامع تحقیقاتی انستیتو فرآورش گاز اشاره کرد و گفت: حدود ۲ ماه پیش این اقدامات نهایی و فاز نخست راه اندازی شد.در ادامه کار ،ظرف 5 سال آینده به تدریج فناوری های مورد نیاز چه در حوزه فرآیند  و چه در حوزه تولید مواد شیمیایی بدست خواهد آمد.

وی به فعالیت‌های پژوهشگاه در حوزه گاز اشاره کرد و گفت: در ۱۰ سال گذشته با مشارکت  شرکت ملی گاز فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام شده است که هم اکنون شاهد صنعتی شدن برخی از این دستاوردها و بهره مندی از آنها در صنعت گاز هستیم.

رئیس انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد:نقش این انستیتو این است که حوزه های ناقص باقی مانده را تکمیل کند.برای مثال یکی از آن حوزه ها که قرار است تکمیل شود بحث بازیافت گوگرد و آلاینده های گازی و فلرهاست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

زمانیان ادامه داد:اکنون محیط زیست  عسلویه ،اهواز و برخی از  کلان شهرها دچار چالش ها و مسائلی شده است . این انستیتو با هدف کاهش ارسال گاز به فلر و آلایندگی ناشی از آن اقداماتی انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه  مدت زمان قرارداد پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت ملی گاز ایران 5 ساله است،افزود:فاز نخست آن 6 ماه است که به اتمام رسیده است و اقدامات فاز دوم آن از ابتدای سال 97 آغاز و تا 4 سال و 6 ماه بعد ادامه خواهد داشت.پیش بینی اولیه بودجه مورد نیاز 50 میلیارد تومان است ولی امکان افزایش آن  تا حدود 70 میلیارد تومان هم  وجود دارد که از جانب شرکت ملی گاز تامین خواهد شد.

رئیس انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه صنعت نفت درباره تجهیزات مورد نیاز این انستیتو نیز گفت:بخشی از تجهیزات مورد نیاز از وسائل داخلی خود پژوهشگاه تامین خواهد شد.البته در حال خرید بخش مورد نیاز دیگر هستیم که ظرف این چند سال تامین خواهدشد.با این حال قسمت عمده ای از تجهیزات مورد نیاز ما اکنون  موجود و در دسترس است.

گفتنی است، انستیتو فرآورش گاز پژوهشگاه صنعت نفت، پیرو قرارداد پژوهشی امضا شده بین شرکت ملی گاز ایران و پژوهشگاه صنعت نفت با هدف همکاری پژوهشی در حوزه تصفیه و شیرین‎سازی گاز  امروز (چهارشنبه، دوم اسفندماه) با حضور حبیب‎اله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت ، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ،جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و جمعی از مدیران و رؤسای این مجموعه افتتاح شد.

 انتهای پیام/

حداکثر بودجه فاز دوم انستیتو 70 میلیارد تومان است

برچسب ها: وزارت نفت ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار