روایتی از چند دهه مبارزه مالکوم ایکس علیه تبعیض نژادی +فیلم

روایتی از چند دهه مبارزه و ایستادگی علیه تبعیض و نژاد پرستی توسط آزادیخواه مسلمان آمریکایی را مشاهده می‌کنید که در نهایت با 21 گلوله تاوان چند دهه مبارزه‌اش را داد.

ملکوم ایکسبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال گذشته سوم اسفند مصادف با 21 فوریه بود. 21 فوریه سالگرد شهادت مالکوم ایکس رهبر سیاهان مسلمان آمریکاست که در چنین روزی در سال 1965 ترور شد و به شهادت رسید. 

در سوم اسفند سال گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در سالن اجلاس سران حضور یافتند و در جمع رهبران گروههای فلسطینی، رئیسان و مسئولان مجالس کشورهای اسلامی، و صدها تن از اندیشمندان، فرزانگان و شخصیت‌های برجسته و آزادی‌خواه جهان اسلام سخنرانی کردند.

ایشان در ابتدای بیانات خود فرمودند امروز سالگرد شهادت مالکوم ایکس رهبر سیاهان مسلمان آمریکاست و از حضار خواستند که فاتحه‌ای برای آن شهید بزرگوار بخوانند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ا‌ی فردای آن روز  نماهنگی از این بخش از بیانات ایشان منتشر کرد که در ادامه مشاهده می‌کنید.

 

مالکوم لیتل رهبر سیاهان مسلمان آمریکا در ۱۹ می ۱۹۲۵ در نبراسکای آمریکا متولد شد. او پس از پیوستن به گروه "امة الاسلام"، نام "مالکوم ایکس" را برای خود انتخاب کرد، زیرا لیتل به معنای کوچک و حقیر بود. مالکوم در اواخر عمر خود و پس از انجام فریضه‌ی حج، نام خود را به "مالک الشباز" تغییر داد.

مالکوم در 4 سالگی شاهد به آتش کشیدن خانه خود توسط فرقه‌ای از سفیدپوستان آمریکا بود. در 6 سالگی، افراطیون سفیدپوست پدرش را کشتند و در اثر این اتفاق وادر وی دچار مشکلات روانی شد و در بیمارستان روانی‌ها بستری شد. به همین دلیل مالکوم از این سن از داشتن پدر و مادر محروم شد.

این آزادیخواه آمریکایی به دلیل شرایط سخت زندگی، وارد کارهای خلاف شد و به همین دلیل و به جرم دزدی راهی زندان شد. پس از آزادی از زندان با افرادی از گروه «ملت مسلمان» و به خصوص «عالیجاه محمد» آشنا شد. آنان از سه اصل اتحاد، برادری و برابری در اسلام برای وی گفتند که تبعیض نژادی با آنها سازگاری نداشت که باعث شد مالکوم اسلام بیاورد.

مالکوم از این پس به تبلیغ برای اسلام و مبارزه برای برابری نژادی پرداخت که موفق شد تعداد زیادی را در آمریکا مسلمان کند. او که به علت توانایی در سخنرانی، سخنگوی سازمان "امة الاسلام" شد اما در سال 1964 به دلیل اختلاف با رهبران این جنبش، اعلام کرد که از آن جدا شده ولی همچنان مسلمان هست.

مالک الشباز در21 فوریه سال 1965 وقتی که در سالن اجتماعات منهتن نیویورک در حال سخنرانی بود، توسط افراد مسلح با 21 گلوله ترور شد و به شهادت رسید.

در ادامه ویدئویی از لحظات ترور وی را مشاهده می‌کنید.

 
خانه طراحان انقلاب اسلامی به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای اوج یک موشن گرافیک با نام "مالکوم ایکس" تولید و منتشر کرده است که چند دهه مبارزه و ایستادگی علیه تبعیض و نژاد پرستی را روایت کرده است. در ادامه این موشن گرافیک را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/

 مالکوم ایکس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار