گزارش سازمان عفو بین‌الملل درخصوص پیامد‌های انسانی وحشتناک جنگ یمن

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی پیامدهای جنگ بر زندگی مردم یمن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت «میدل ایست مانیتور»، در گزارش 409 صفحه ای امروز سازمان عفو بین الملل، 58 بار نام یمن آورده شده است. در این گزارش درخصوص تشدید نابرابری میان زنان و مردان و همچنین افزایش ازدواج کودکان به عنوان پیامدهای جنگ در یمن هشدار داده شده است.

براساس این گزارش، شرایط ایجاد شده پس از وقوع جنگ در یمن موجب تشدید ناامنی زنان و افزایش خشونت ها و جرایم جنسی علیه آنان شده است. ازدواج اجباری و آزار و اذیت جنسی زنان نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

در این گزارش تمامی طرف های دخیل در جنگ یمن به ارتکاب جرایم جنگی و همچنین نقض شدید قوانین بین المللی محکوم شده اند. براساس این گزارش، عربستان که در حال حاضر هدایت ائتلاف کشورهای عربی در جنگ علیه مردم یمن را بر عهده دارد، با محاصره بنادر شمالی این کشور جنگ زده ارسال هرگونه مواد غذایی، سوخت و دارو به مردم یمن را متوقف کرده است. محاصره یمن از سوی ائتلاف سعودی موجب ناامنی غذایی شدید و شیوع چشمگیر بیماری وبا در این کشور شده است. علاوه بر این، "حملات هوایی سعودی ها غالبا مدارس، بیمارستان ها، مراکز خرید و مناطق مسکونی و غیرنظامی را هدف قرار می دهد."

در ادامه این گزارش آمده است: «ائتلاف سعودی در برخی حملات خود از سلاح های نامشخصی استفاده کرده است که منجر به تلفات انسانی سنگین و تخریب منازل مسکونی پیش از خروج افراد از آنها شده است. در یکی از حملات، ائتلاف سعودی از یک بمب خوشه ای ممنوعه علیه مردم شمال یمن استفاده کرده است.»

بر اساس گزارش اخیر سازمان عفو بین الملل، از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن در مارس 2015 تا اوت 2017، 5144 شهروند بی گناه که بیش از 1184 نفر آنها کودک بودند، کشته و بیش از 8749 نفر زخمی شدند.

در ادامه این گزارش به ممانعت ائتلاف سعودی از ورود خبرنگاران به یمن و همچنین مسدود کردن دسترسی پروازهای سازمان ملل به این کشور جنگ زده پرداخته شده است.

در این گزارش به سه برابر شدن حملات پهپادی آمریکا به یمن اشاره شده است؛ با این حال، درخصوص چندین حمله زمینی واشنگتن که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان یمنی شد، نامی به میان نیامده است.

انتهای پیام/

سازمان عفو بین‌الملل درخصوص پیامد‌های جنگ یمن گزارش منتشر کرد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار