در بزرگترین پروژه باستان شناسی زیر آب چه می‌گذرد؟ + تصاویر

باستان شناسان این بار با استفاده از تجهیزات غواصی در ادامه ماجراجویی خود در اعماق غاری زیر زمینی به آثار و اشیای منحصربه فردی دست یافته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان پس از کشف یک غار زیرزمینی موفق به یافت گنجینه‌های بی شماری از اشیا و نیز اسکلت حیوان‌های متعلق به عصر یخبندان زمین شده اند.

کارشناسان باستان شناسی با استفاده از غواصی و شنا به درون غار زیر زمینی آکتون (Sac Actun) در منطقه کونتانا رو (Quintana Roo) در کشور مکزیک بیش از ۲۰۰ سایت باستان شناسی متعلق به تمدن باستانی مایا را کشف کرده اند.

محققان در این پژوهش موفق به کشف بقایای انسان‌های ۹۰۰۰ سال و نیز استخوان حیوان‌های متعلق به عصر یخبندان شده اند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند سطح آب غار در طول قرن‌های مختلف دگرگون شده و در گذشته سطح آن کمتر بوده است؛ اهالی بومی و حتی حیوان‌ها در زمان خشکسالی و بروز گرمای شدید هوا به این غار پناه می‌بردند.

غار آکتون یکی از منحصر به فردترین غار‌های زیر زمینی دنیا و دارای سیستم تونل‌های پیچیده‌ای شامل ۲۴۸ حوضچه آبی به هم پیوسته است که مساحت آن به ۳۴۷ کیلومتر می‌رسد.

افزون بر اسکلت انسان و حیوان ها، دانشمندان موفق به کشف آثاری همچون سرامیک، مجسمه، نقش برجسته برروی دیوار‌ها و مواردی از این دست شده اند.

تمدن مایا یکی از تمدن‌های باستانی در منطقه آمریکای مرکزی و جنوبی است که تا قبل از کشف قاره آمریکا از قدرت فراوانی برخوردار بوده است.

امروزه افراد بومی ساکن در کشور‌های آمریکای مرکزی و جنوبی از نسل اقوام مایا هستند، قوم مایا دارای توانمندی منحصربه فرد در هندسه، ریاضیات، ساخت بنا، ستاره شناسی و حتی درمان بیماری‌ها بوده اند و حتی برخی از کارشناسان اعتقاد دارند آن‌ها با هوشمندان فرا زمینی در ارتباط بوده اند و این موضوع را در نقش برجسته‌ها و آثاری که از آن‌ها برجای مانده است می‌توان مشاهده کرد.

محققان در پژوهش‌های خود دریافتند اهالی تمدن مایا از این غار زیر زمینی منحصربه فرد برای جابه جا شدن بین معابد خود و حتی اجرای برخی آئین‌های قومی باستانی، چون قربانی کردن انسان‌ها استفاده می‌کردند.

کارشناسان امیدوار هستند در ادامه پژوهش‌های خود به یافته‌های جدیدترین درباره این تمدن باستانی مرموز که شهر فرماندهی آن‌ها چیچن ایتزا بوده است، دست یابند.

منبع:Dailymail