شیوه‌های درمان سرمازدگی بدن در آب و هوای سرد+ تصاویر

سرمازدگی پدیده‌ای شایع در مناطق سردسیر است که درصورت نادیده گرفتن و تاخیر در درمان می‌تواند سلامت فرد را به خطر اندازد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  افراد علاقه‌مند به کوهنوردی و ورزش یا حتی افرادی که برای امداد و نجات به کوهستان‌ها در هوای سرد وبرفی می‌روند درمعرض خطر سرمازدگی بدن قراردارند که حتی می‌تواند منجر به مرگ شود به همین دلیل آشنایی با شیوه‌های مراقبت از بدن درهوای سرد و شناسایی سریع سرمازدگی اعضای بدن می‌تواند مانع از بروز صدمه و آسیب در افراد شود.


سرما زدگی دراثر قرار گرفتن طولانی مدت در آب و هوای فوق العاده سرد به وجود می‌آید واولین اثر خود را بر پوست بدن می‌گذارد. البته درمراحل شدید‌تر می‌تواند قسمت‌های دیگر بدن مانند گوش ها، بینی، گونه ها، انگشتان دست و پا و حتی بافت درونی بدن را نیز درگیر کند.

دراثر سرما زدگی، فرد دچار احساس کرختی و بی حسی در ناحیه‌های آسیب دیده و نیز دگرگون شدن رنگ آن‌ها می‌شود.


اولین مرحله برای درمان و جلوگیری از پیشرفت سرما زدگی بدن، رفتن به مکان گرم است، زیرا سبب افزایش جریان خون به اعضای بدن و پوست می‌شودهمچنین قرارگرفتن میان پتو، کیسه خواب یا پارچه ضخیم و گرم کردن اعضای آسیب دیده راهکاری مفید دراین مواقع است.

اگر دچار سرما زدگی در پا‌های خود شده اید، آن‌ها را درسطحی بالاتر از بدن خود قراردهید این کارسبب افزایش خونرسانی به آن‌ها می‌شود. هر لباس یا وسیله‌ای مانند انگشتر، ساعت، دستنبد یا حتی کفش درپا دارید از عضو آسیب دیده باز کنید تا مانع از آسیب بیشتر سلول‌های آن قسمت از بند شوید، این کار همچنین به گردش خون بهتر بدن کمک می‌کند.


آب در دمای ۴۰ الی ۴۲ درجه سلسیوس را دریک بطری مناسب ریخته و روی آن یک پارچه یا حوله مناسب بگذارید و با احتیاط آن را روی عضو آسیب دیده قراردهید.

این کار را برای ۳۰ دقیقه دو بار در روز انجام دهید، دقت کنید درجه حرارت آب جوش نباشد، زیرا می‌تواند سبب سوختگی پوست شما شود.

اگر دست‌های شما دچار سرما زدگی شده است، دریک کاسه مقداری آب در دمای ۴۰ الی ۴۲ درجه سلسیوس ریخته و دستان خود را به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه درآن بگذارید.


در اولین لحظات امکان دارد دچار احساس درد شوید که طبیعی است، اما به تدریج درد آزاردهنده از بین می‌رود و سرما زدگی دست‌ها درمان می‌شود.
از ماساژ دادن پوست با شدت خودداری کنید، زیرا در زمان بروز سرما زدگی پوست خشک می‌شود وامکان بروز عفونت وجود دارد.
هرگز از حرارت مستقیم وسایلی، چون خشک کن مو و چراغ برای گرم کردن موضع آسیب دیده استفاده نکنید، زیرا به دلیل حرارت بالا می‌توانند سبب سوختگی پوست آسیب دیده شما شوند.
همچنین از نزدیک شدن بیش از اندازه به اجاق گاز، آتش یا شعله شومینه و بخاری خودداری کنید وفاصله مناسب را از آن‌ها رعایت کنید، زیرا گرمای مستقیم می‌تواند سبب آسیب بیشتر به پوست بدن شود.


عضو آسیب دیده را می‌توانید با گاز استریل یا پارچه بپوشانید، توجه کنید هرکدام از انگشتان دست و پا باید به شکل مجزا با گاز استریل پوشانده شوند، زیرا امکان به هم چسبیدن آن‌ها دراثر سرما زدگی وجود دارد. دقت کنید زمانی که انگشتان دست و پا را با گاز استریل می‌پوشانید از سفت بستن آن‌ها خودداری کنید، زیرا سبب کاهش جریان خون و بروز عفونت در آن قسمت می‌شود.


بین هرکدام از انگشتان پای خود ۳ الی ۴ عدد توپ پنبه بهداشتی قرار دهید تا مانع از اصطکاک بین آن‌ها و بروز عفونت یا خونریزی شوید.

در زمان بروز سرما زدگی هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا دارو‌ها و شیوه‌های مراقبتی را به شما آموزش دهد.

درصورت داشتن درد، زیر نظر پزشک می‌توانید از دارو‌های مسکن برای کاهش تورم و درد درمنطقه آسیب دیده استفاده کنید، اما زیاده روی درمصرف دارو‌های مسکن می‌تواند عارضه‌های جانبی خاص خود را داشته باشد.


پس از شروع درمان، ظرف چند ماه رنگ پوست شما به حالت طبیعی خود باز می‌گردد، هرچند که در مرحله‌های اولیه درمانی ممکن است یک روز الی یک هفته طول بکشد تا شاهد روند تدریجی درمان عضو آسیب دیده باشید.

استعمال سیگار و دخانیات دراین زمان می‌تواند سبب آسیب و صدمه بیشتر عضو آسیب دیده شود، زیرا سیگار سبب کاهش جریان خون دربدن می‌شود.

منبع:Wikihow

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار