برگزاری نشست ویژه شورای امنیت درباره اوضاع غوطه شرقی سوریه

نشست شورای امنیت درباره اوضاع غوطه شرقی سوریه به درخواست روسیه در حال برگزاری است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، واسیلی نینزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف بررسی اوضاع غوطه شرقی در سوریه اعلام کرد، اعضای گروه موسوم به دفاع مدنی سوریه با سازمان‌های تروریستی در ارتباطند. آنچه که در غوطه شرقی می‌گذرد، مشکوک و پر ابهام است.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد هزاران نفر از افرادی که به گروه‌های تروریستی وابسته‌اند، در غوطه شرقی مستقر هستند.

او افزود: زمانی که ائتلاف (ائتلاف آمریکایی) شهر رقه را با خاک یکسان کرد، هیچ کس زنگ خطر را به صدا در نیاورد. در غوطه شرقی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. طرف‌های بین المللی هم ترجیح می‌دهند اوضاع غوطه شرقی به همین منوال باقی بماند تا دستاویزی برای مخدوش ساختن چهره روسیه در اختیار داشته باشند.

واسیلی نبنزیا، در ادامه گفت: سخن گفتن از غوطه شرقی به معنی چشم پوشیدن از دیگر مناطق سوریه نباید باشد.

او افزود: این حملات تبلیغاتی که درباره غوطه شرقی شروع شده است شبیه تبلیغاتی است که پیش از این درباره حلب صورت گرفت و دروغین بودن آن بعدا مشخص شد.

نبنزیا افزود: هزاران نفر از تروریست‌های موسوم به جبهه النصره در غوطه شرقی متمرکز شده و از بیمارستان‌ها و مدارس منطقه به عنوان پایگاه‌های نظامی استفاده می‌کنند. آن‌ها روزانه و به طور بی هدف شهروندان سوری در دمشق را هدف قرار می‌دهند و کسی هم در سازمان ملل صدایش در نمی‌آید.

نبنزیا تصریح کرد: جالب است که هیچ کس از اقدام تروریست‌ها در سپر بلا قرار دادن شهروندان سوری در غوطه شرقی و یا به گروگان گرفتن آنان سخن نمی‌گوید.

او گفت: شما باید بدانید که تروریست‌ها در غوطه شرقی دمشق در مناطقی سنگر گرفته‌اند که محل سکونت شهروندان و غیرنظامیان است.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: شورای امنیت توقف جنگ در سوریه را چگونه تضمین خواهد کرد؟ ما نیازمند این هستیم که شورای امنیت واقعیت‌ها را ببیند نه اینکه تدابیری غیرقابل اجرا در سوریه بیاندیشد.

نماینده چین در سازمان ملل متحد نیز گفت: راه حل نظامی در سوریه هیچ فایده‌ای ندارد و تنها راه حل این بحران، سیاسی و دیپلماتیک است.

او افزود: گروه‌های تروریستی با حملات سازمان یافته خود به شهروندان در سوریه مانع رسیدن کمک‌های انسانی به این کشور می‌شوند.

نماینده چین افزود: اقدام‌هایی که شورای امنیت درباره وضعیت انسانی در سوریه انجام می‌دهد نه تنها بایستی وضعیت کلی انسانی را در سوریه تسکین دهد و آرام کند بلکه باید حرکت و انگیزه‌ای را که برای آتش بس در این کشور ایجاد شده، تقویت نماید تا این حرکت در حل و فصل سیاسی موضوع سوریه اثربخشی داشته باشد. چین از شورای امنیت می‌خواهد در مورد موضوع سوریه اتحادش را حفظ کند، یکصدا سخن بگوید و شرایط مطلوبی را ایجاد کند تا هر چه زودتر پیشرفتی قابل ملاحظه در فرآیند سیاسی سوریه اتفاق بیافتد.

نماینده سوئد نیز در این نشست خاطرنشان کرد: ما از روسیه، ترکیه و ایران می‌خواهیم از هیچ تلاشی برای توقف درگیری‌ها و جلوگیری از فاجعه انسانی فروگذار نکنند.

معاون نماینده آمریکا با تکرار ادعاهای مقامات کشورش گفت: رژیم اسد می‌خواهد به بمباران چهارصد هزار نفر در غوطه ادامه دهد و بر روی روسیه برای جلوگیری از اقدام شورای امنیت حساب باز کرده است.

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز مدعی شد: رژیم سوریه اجازه تخلیه مردم از غوطه شرقی را نمی‌دهد. هدف حملات در غوطه شرقی نابودی همه مخالفان است.

نماینده انگلیس همچنین مدعی شد: رژیم سوریه از بمب‌های خوشه‌ای و تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کند. رژیم اسد مخالفان خود را تروریست می‌داند. تعداد کمی از اعضای جبهه النصره در غوطه شرقی حضور دارند!

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در نشست ویژه شورای امنیت گفت: هم اکنون صد‌ها گلوله خمپاره و موشک تروریست‌ها به سوی دمشق سرازیر است و ده‌ها نفر از شهروندان سوریه شهید و زخمی می‌شوند.

او افزود: تمام کسانی که از عبارت نظام سوریه در سخنان خود استفاده کردند صفت بی طرفانه از آن‌ها سلب شده است.

بشار الجعفری در ادامه تاکید کرد: آمریکا و هم پیمانانش پس از شکست تروریست‌ها در سوریه از مرحله جنگ نیابتی به جنگ بدون واسطه وارد شده‌اند.

او همچنین تصریح کرد: نمایندگان کویت و سوئد در سازمان ملل برای ارائه طرح خود در سوریه هیچ تماسی با هیئت سوریه نداشته‌اند و این طرح محصول مشترک خودشان است.

در همین حال نماینده دائم روسیه و سوریه در سازمان ملل متحد به زمان اندکی که برای بشار الجعفری نماینده سوریه، در نشست ویژه شورای امنیت جهت بررسی اوضاع غوطه شرقی در نظر گرفته شد، واکنش نشان دادند.

در نشست شورای امنیت وقتی نوبت به سخنان بشار الجعفری رسید، ریاست جلسه اظهار داشت: «از همکارم، نماینده سوریه می‌خواهم سخنانش را در مدت زمانی در حدود پنج دقیقه بیان کند، این توصیه بر اساس توافقی است که در یادداشت شماره پانصد و هفت شورای امنیت آمده است.»

بشار الجعفری در واکنش به این سخنان اظهار کرد: «نمایندگی کشورم از یادداشتی که درباره آن به توافق رسیده‌اید، اطلاع ندارد در نتیجه به چنین تصمیمی اعتراض دارم و بیان دیدگاه کشورم را در این نشست که هدف از آغاز آن بررسی اوضاع کشور من است، حق خود می‌دانم.»

در ادامه؛ نماینده دائم روسیه گفت: «نمی فهمم چرا پیشنهاد دادید ایشان (نماینده سوریه) فقط برای پنج دقیقه سخن بگویند، سخنان ایشان که می‌خواهد از اوضاع کشورش بگوید مهم است. باید به سوریه فرصت داده شود تا دیدگاهش را در فرصت زمانی‌ای که خود می‌خواهد، بیان کند. بر این باورم که نباید منفعلانه عمل کرد و در پی ایجاد قید و بند بود.»

با پایان اعتراض نماینده روسیه، رئیس جلسه گفت: «این تصمیم من نیست، من تنها از نماینده سوریه خواسته‌ام تا به تصمیمی که بر اساس یادداشت پانصد و هفت اتخاذ شده است، پایبند باشد. این تفاهمی است که در یادداشت مذکور موجود است.»

بشار الجعفری در ادامه بار دیگر تاکید کرد: «ما از وجود چنین یادداشتی اطلاع نداشتیم.»

شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد: شورای امنیت سازمان ملل طرح پیشنهادی کویت و سوئد درباره غوطه شرقی دمشق را فردا به رای می‌گذارد.

نماینده کویت در سازمان ملل به همراه سوئد پیشنهاد توقف سی روزه درگیری در سوریه برای کمک‌های بشردوستانه را ارائه کرده بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار