معاون توسعه فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان پدافندغيرعامل کشور:

تدوین سند راهبردی پدافند غیرعامل در آموزش و پرورش

محسن محبی از تدوین سند راهبری پدافندغيرعامل در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این سند آینده آموزش وپرورش در حوزه پدافند غیرعامل را نشان می دهد.

تدوین سند راهبردی پدافند غیرعامل در آموزش و پرورشبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن محبی معاون توسعه فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان پدافندغيرعامل کشور پنجشنبه 3 اسفند در همایش رابطین فعال پدافند غیر عامل مدارس استان که در سالن اجتماعات شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد، بیان کرد:  دفاع امری جامع است و شامل عامل و غیر عامل می شود شما فرهنگیان و معلمان عهده دار انتقال هر دو مفهوم به نوجوانان هستید.

وی ادامه داد: دفاع عامل یعنی دفاع مسلحانه که معلمان عهده دار انتقال نکاتس در این خصوص و هشت سال دفاع مقدس به دانش آموزان هستید و در واقع تربیت نسلی که از جامعه خود دفاع کند، مسئولیت شما معلمان است و تاکنون به خوبی این مسئولیت را انجام داده اید.

معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافندغيرعامل کشور اضافه کرد: اگر جوانان و نوجوانانی با سن کم از کشور در هشت سال دفاع مقدس دفاع کردند، محصول همین فرهنگ سازی بوده است.

 ***ایران در دفاع مسلحانه جزو کشورهای برتر در جهان است

وی اعلام کرد: در دفاع مسلحانه کشور ما در جایگاه برتر در جامعه جهانی قرار دارد به طوری که ما در حوزه نظامی جزو کشورهای برتر هستیم که این امر به برکت خون شهدا حاصل شده و نگرانی در حوزه پدافند عامل نداریم زیرا سرآمد در این حوزه هستیم البته این سرآمدی را هم شما معلمان منتقل کننده آن هستید و با ذکر مضامین دفاع مقدس روحیه دفاعی به نسل امروز منتقل می شود و اگر جوان ما پاي انقلاب ایستاده به برکت تلاش معلمان در انتقال این مفاهیم است.

محبی توضیح داد: حوزه دیگر دفاع غیرعامل یا غیرمسلحانه است، پدافند غيرعامل به معنای دفاع بدون سلاح است؛ شیوه جنگ ها به مرور زمان در حال تغییر است و از حالت سنتی که نیروهای مسلح 2 جامعه با هم درگير می شدند، خارج شده و جنگ به حوزه های مختلف سايبري، بیولوژیکی، اقتصادی و پرتوی و هسته ای، کالبدی و زیرساختی آمده است.

***فضای سایبری و زیستی عرصه جدید جنگ دشمن

وی به اقدامات دشمن در حوزه سایبری اشاره کرد و گفت: در حوزه سايبري بخشی مربوط به درون خانواده و فردي می شود و بخش دیگر کلان کشوری است و می تواند زیرساخت بانکی را مورد هجمه قرار دهد و حوزه سايبري می تواند حوزه کلان حمله دشمن باشد.

معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافندغيرعامل کشور تأکید کرد: جنگ ها  در حوزه های مختلف از جمله سايبري و زیستی رخ می دهد به طوری که ترور با استفاده از میکروب را شنیده ایم و برخی افراد هم ترور زیستی شده اند.

وی ادامه داد: چند کشور در حوزه جنگ میکروبی و بیولوژیک فعالیت مي کنند از جمله اسرائیل و آمریکا و اینکه برخی شخصیت های تراز جهانی از جنگ های آینده نگران هستند علت آن همین نوع تهدید است زیرا ممکن است یک آلودگی بتواند یک کشور و منطقه را بگیرد.

محبی تصریح کرد: اگر پدافند عامل با سلاح های نظامی مانند موشک و نفرات دشمن دفع می شود به تبع دافع سایر حملات هم باید مشخص شود و سازمان پدافند غیرعامل متولی رصد و پایش این تهدیدات در سطح کشور است و این را به سازمان های مرتبط منتقل کند.

وی خاطر نشان کرد: سازمان پدافند غیرعامل چشم بیدار جامعه است که دائم باید رصد و گزارش کرده و پیگیری کند تا جامعه از حملات مصون باشد و این مصونیت از جنس پیش از عمل است و در واقع ما باید قبل از اقدام دشمن کار لازم را انجام دهیم و قبل از اینکه دشمن حمله کند شما باید پناهگاه را ساخته باشید بنابراین باید قبل از وقوع حادثه پدافند غیرعامل انجام شود.

***لحاظ اصول پدافندی غیرعامل در زیرساخت ها موجب بازدارندگی دشمن می شود

معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافندغيرعامل کشور با اشاره به اقدامات اساسی این سازمان اضافه کرد:  پدافند غیر عامل اقدامات غيرمسلحانه ای است که منجر به چند کار می شود نخست بازدارندگی یعنی شما طوری خود را به دشمن نشان دهید که دشمن هوس حمله به شما را نداشته باشد بنابراین ساخت فرودگاه ها، سدها، راه های مواصلاتی و تمام امور زیربنایی اگر رعایت اصول پدافندي شود دشمن احساس می کند نمی تواند به ما حمله کند.

وی اظهار کرد: دومین وظیفه استمرار خدمات ضروری است؛ پدافند باید تمهیدی بیاندیشد همه سازمان ها یا برخی سازمان ها در زمان بحران بتوانند خدمات ارائه دهند؛ در زمان بحران بیمارستان، صدا و سیما و برخی سازمان ها باید خدمات اضافی ارائه دهند بنابراین پیش بینی برای استمرار این خدمات یکی از وظایف پدافندغيرعامل است.

محبی اعلام کرد: از دیگر فعالیت های ما ارتقای پایداری ملی است یعنی کاری کنیم در صورت حمله دشمن، مردم ما بیشترین مقاومت داشته باشند و مقاومت های محله ای، گروهی و مسجدی صورت گیرد و نقش آموزش و پرورش این است جوانان مملکت را آنقدر با روحیه دفاعی تربیت کند که هر زمان احساس شد دشمن بخواهد حمله کند جوانان پای کار باشند و به سرعت بسیج و سازماندهی شوند و ارتقا آستانه تحمل و پایداری ملی از وظایف سازمان پدافند غیرعامل است.

وی بیان کرد: این وظایف سازمان پدافندغيرعامل باید به سطح جامعه منتقل شود و در این بین سازمان های فرهنگ ساز باید این کار را انجام دهند که از جمله این سازمان ها آموزش و پرورش، صدا و سیما و وزارت ارشاد است که نقش مهمی در تبدیل شدن پدافند غیر عامل به باور عمومی دارند.

***ساختن جوان غیردفاعی خروجی شبکه های اجتماعی

معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافندغيرعامل کشور با اشاره به گسترش شبکه های اجتماعی توضیح داد: یکی از مشکلاتی که برای جامعه پیش آمده و پدافندي است گسترش شبکه های اجتماعي است که می تواند تهدید برای خانواده ها باشد و خروجی این فضا اگر ساختن جوان غيردفاعي باشد، غيرپدافندي است و همچنین به تازگی شبکه تلگرام به دنبال پول دیجیتال است یعنی گرفتن سرمایه جامعه که در اختیار بانک های کشور است و بردن به فضایی که کشور نظارتی بر این موضوع ندارد و این به معنای تهدید اقتصادي است، این تهدیدهای جدید به ما گوش زد می کند فضاهای تهدید جدید را بشناسیم تا در این حوزه ها دچار مشکل نشویم.

وی تأکید کرد: بحث دیگر رسوخ فرهنگ غربی در کشور است و خروجی کار کمتر دفاعی بودن این کشوراست ، فرزندآوري کمتر موضوع دیگری است و اگر جمعیت کشور به سمت جمعیت پیر رود، جمعیت پیر دفاع کننده خوبی نیست و ما داریم به این سمت می رویم باید توجه داشت فرهنگ غربی با خود آورده هایی دارد که غيردفاعي است و باید این حوزه ها مدنظر باشد.

 محبی گفت: ما در جامعه جهانی زندگی می کنیم که عقلا بر آن حاکم نیستند و در این جامعه جهانی که عقلا حکومت نمی کنند اگر می خواهیم در صلح باشیم باید حتما آماده جنگ باشیم و رویکرد پدافندعيرعاملي این آمادگی برای روز مبادا برای حمله احتمالی دشمن است.

***دانش آموزان با مفاهیم پدافند غیرعامل آشنا می شوند

وی با اشاره به تدوین سند اموزش و پرورش در حوزه پدافند غیرعامل خاطر نشان کرد: ما با همکاری آموزش و پرورش چند سند طراحی می کنیم یک بحث سند راهبری پدافندغيرعامل در آموزش و پرورش است که این سند آینده آموزش وپرورش در حوزه پدافند را نشان می دهد و سند دیگر نقشه راه آموزش و پرورش در حوزه پدافندغيرعامل است.

معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافندغيرعامل کشور یادآور شد: منظور ما این است دانش آموز ما در رشته علوم تجربي باید تهدیدات زیستی را بداند یا دانش آموز رشته کامپيوتر تهدیدات سايبري را بداند و در مجموع دانش آموزان با مفاهیم پدافندغيرعامل آشنا شوند.

وی اعلام کرد: تمرکز ما بر آموزش و پرورش است چراکه نگاه، نگاه بلندمدت مدیریتی است و دانش آموزان ما در آینده مدیران این جامعه هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار