مراسم بزرگداشت صادق تبریزی برگزار شد

مراسم یادبود زنده یاد صادق تبریزی با حضور پیشکسوتان جامعه تجسمی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد صادق تبریزی بنیانگذار مکتب سقاخانه و از پیشکسوتان عرصه نقاشی خط، عصر امروز با حضور مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی و مشاهیر و هنرمندان جامعه تجسمی کشور در سالن همایش های موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این مراسم مجید ملانوروزی ضمن خیر مقدم به مدعوین و بزرگان هنر ایران، مرحوم صادق تبریزی را هنرمندی بی نظیر و تکرار نشدنی دانست و اظهار داشت: هرچقدر که مدت بیشتری از حضور من در عرصه تجسمی میگذشت، آشنایی ام با استاد تبریزی بیشتر شده و بیش از پیش به شخصیت ایشان پی میبردم. در نبود هنرمند بیشتر می توان در مورد او صحبت کرد. امیدوارم در این مراسم حقی که استاد تبریزی بر سر جامعه هنری کشور دارد تا حدودی ادا شود.

در ادامه آیدین آغداشلو نقاش، گرافیست و نویسنده ایرانی درباره زنده یاد صادق تبریزی گفت: صحبت و مطلب در مورد صادق تبریزی زیاد است. در این فرصت اندک تمام نمی شود. صادق تبریزی انسانی آزاد و رها بود. انسانی که هیچگاه نظر کسی بر او تحمیل نشد. اگر با مطلب، نظر و هر چیز دیگری موافق بود آن را قبول می کرد و اگر قبول نداشت، زیر بار آن نمی رفت. به اصطلاح می توان گفت انسان جنگجویی بود و این صفت قابل تحسین است.

وی افزود: سال های بسیاری محضرش را درک کردم. قریب به 60 سال باهم دوست بودیم. در همه سال های آشنایی، فقط دوستی و احترام بین ما جریان داشت. در این چند سال اخیر هم که کمتر همدیگر را می دیدیم، دورادور جویای احوال ایشان بودم.

آغداشلو ادامه داد: همواره به این فکر می کنم که چطور روحیات صادق تبریزی تا حدودی تلخ شد؟ مگر می شود آدمی که اهل هنر و هنرورزی است، یکباره گوشه گیر و منزوی شود؟ می خواهم یک مروری داشته باشم بر دوران تاریخی پرتلاطم که دوران شکل گیری صادق و ما بود. در آن دوران هنرمندان کنارهم جمع می شدند و باهم به صورت گروهی کار می کردند. دوران تقسیم غنایم نبود. اگر کاری می کردی بلافاصله جایزه نمی گرفتی. غنیمت های آن زمان الان تقسیم می شود. در حال حاضر پرفروش ترین آثار در بازارهای هنری، اثر هنرمندانی است که آن زمان کار می کردند. من خود هیچوقت هنرمند مدرن نبودم. در جایی برای صادق تبریزی نوشتم که تو از اولین ها بودی. اما وقتی به میزانی که حقت بود از تو گفته نشد دلت شکست. دل من هم شکست.

این نقاش ایرانی افزود: برتری از آن کسی است که خوب کار می کند. تاریخ، جایگاه این آدم را مشخص خواهد کرد. یک دوره از هنر ایران هنر سر به سر گذاشتن است. در دنباله این نگرش وقتی به زندگی صادق تبریزی نگاه می کنم، دلشکستگی او را می بینم.

منتقد و نویسنده هنر در ادامه در مورد خاطره همکاری خود و مرحوم صادق تبریزی گفت: چندین سال پیش به خواست صادق در دو نمایشگاه او سخنرانی کردم. یک هفته بعد دیدم یکی از نقاشی های خود که روی پوست با رنگ قهوه ای نگاشته بود را برای من فرستاد. من معمولا هدیه هایی که می گیرم را به بهانه های مختلف به اشخاص دیگر اهدا می کنم اما آن تابلو تنها هدیه ای است که تا الان نگه داشته ام. صادق تبریزی از دسته انسان هایی است که به سختی می توانم او را از یاد ببرم.

در ادامه مراسم، مستندی از آثار و صحبت های زنده یاد صادق تبریزی پخش شد و سپس عباس مشهدی زاده نویسنده کتاب مفاخر تاریخ هنر ایران به سخنرانی در مورد استاد تبریزی پرداخت.

وی در سخنان خود گفت: صادق تبریزی متولد تهران و بچه بازار تهران بود. یکی از ویژگی هایش که من در مدت آشنایی ام با او از سال 1336 تا 1396 دوست داشتم همین بازاری بودن و حساب کتاب دقیق او بود. وی در همان محله های جنوب شهر تا کلاس نهم تحصیل کرد. برای ادامه تحصیل و آغاز کلاس دهم شاگرد حسین بهزاد ستاره مینیاتور معاصر کشور، اسماعیل زاویه و استادان مقیمی و باقری شد. در هنرستانی که صادق تحصیل کرد سه رشته مینیاتور، مجسمه سازی و نقاشی نو آموزش داده می شد و هنرآموزان بسیار توانمندی در آنجا فارغ التحصیل شدند.

مشهدی زاده افزود: صادق در سال 1338 کوزه ای که در مستند دیدید را در کارگاه سفالگری اداره هنرهای زیبا کشور ساخت. صادق تبریزی از خط استفاده کرد و نقاشی خط را به عنوان شیوه نقاشی اعلام کرد و همیشه به این خلاقیت و نوآوری خود افتخار می کرد. صادق تبریزی جزو اولین کسانی بود که وارد مدرسه هنری ایران شد و در آن مدرسه از معلمان فرانسوی، یونانی و معلمان بسیار مجرب ایرانی از جمله سهراب سپهری هنر آموخت.

وی ادامه داد: در 2 قرن اخیر دو سبک در هنر ایران به وجود آمده است. یک سبک نقاشی خط و دیگری مکتب سقاخانه. این دو سبک با بنیان های ایرانی پدید آمده اند. چطور می شود از کنار این رویداد به سادگی گذشت؟ فرامرز پیلارام، عرب شاهی و صادق تبریزی حاصل این جریان هستند.

صادق انسانی بسیار موفق، بسیار دانا و یکی از ثروتمندان هنرهای تجسمی بود. صادق همیشه خوب و درست زندگی کرد.

این مراسم با نی نوازی و شعرخوانی به پایان رسید.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار