احتمال افزایش ابتلا به سرطان با چاقی

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ارتباط چاقی با سرطان شناخته شده است اما مکانیسم آن هنوز به طور کامل شناخته شده نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر آذر فانی پاکدل گفت: چاقی یا افزایش بافت چربی در بدن باعث تغییرات هورمون و عملکرد سیستم های مختلف بدن می شود و بر اساس آمار کشورهای غربی ۲۰ سرطان شایع با چاقی در ارتباط است.

وی با اشاره به بیشترین سرطان هایی که با چاقی ارتباط دارند، افزود: به ترتیب سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سرطان رحم، سرطان کلیه، سرطان مری(نوع آدنوکارسینوم)، پانکراس و چندین سرطان دیگر در ارتباط با چاقی هستند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارتباط چاقی با سرطان را شناخته شده دانست و گفت: مکانیسم آن هنوز به طور کامل شناخته شده نیست مکانیسم های احتمالی، هورمون های رشدالتهاب و هورمون های جنسی می باشند.

استاد فانی پاکدل افزود: تجمع بیش از حد چربی در بدن باعث افزایش سطح انسولین و سایر هورمون های رشد و باعث تکثیر بیش از حد سلولها، تغییر در سلولها و در نهایت سرطان می شود.

وی با اشاره به مکانیسم التهاب نیز گفت: افزایش سلولهای چربی باعث افزایش مرگ و میر این سلولها، افزایش التهاب در این ناحیه و تحریک سلولهای بدن به تکثیر بیش از حد می شود که خود می تواند باعث ایجاد سرطان شود.

دکتر فانی پاکدل هورمون های جنسی را مکانیسم سوم عنوان کرد و افزود: در زنان یائسه استروژن در بافت چربی تولید می شود هرچه بافت چربی بیشتر باشد استروژن بیشتر تولید می شود که موجب تحریک رشد بیش از حد سلولهای پستان و رحم می شود و ریسک این دو سرطان افزایش پیدا می کند.

وی گفت: بافت چربی بافت مرده ای نیست بلکه این بافت ها فعال هستند و متابولیسم سلولهای بدن را کنترل می کنند و پیام های مخرب به همه بافت های بدن ارسال می کند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نه تنها میزان چاقی بلکه طول مدت سالهای چاقی در اثرگذاری آسیب های چاقی بر بدن تاثیرگذار است، افزود: چاقی شکمی(بدن سیبی شکل) آسیب بیشتری ایجاد می کند خصوصا در سرطان های روده بزرگ، کلیه، مری، پانکراس و پستان ارتباط بیشتری دارد.

انتهای پیام// م.م

اهمیت کنترل وزن برای سلامتی بدن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.