پارلمان هلند «به رسمیت شناخته شدن نسل کشی ارامنه» را تایید کرد

­نمایندگان پارلمان هلند طرح به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه را با رای گسترده تصویب کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان پارلمان هلند روز پنجشنبه طرح به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه را با رای گسترده تصویب کردند. اقدامی که به نظر می‌رسد به تشدید تنش بین لاهه و آنکارا منجر خواهد شد.

مجلس سفلی پارلمان هلند با ۱۴۲ رای موافق در برابر سه رای مخالف طرحی را مبنی بر اینکه «پارلمان به صورت صریح از عبارت نسل کشی ارامنه» استفاده می‌کند، تصویب کرد. مجلس سفلی هلند همچنین فرستادن یک نماینده دولتی به ایروان پایتخت ارمنستان را در ۲۴ آوریل برای شرکت در مراسم سالگرد کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ پذیرفت.

در همین حال دولت هلند از این طرح فاصله گرفت. سیگرید وزیر امور خارجه هلند اعلام کرد «ما همواره آرزو می‌کنیم طرف‌های درگیر آشتی کنند، اما دولت برای رسیدن به این کار راه متفاوت تری از این طرح پیشنهادی دارد».

او با اشاره به اینکه «ما به همه قربانیان و نزدیکان کشتار اقلیت‌ها احترام قائلیم» تاکید کرد دولت درباره اینکه این حادثه نسل کشی است یا نه موضع گیری نخواهد کرد.

نمایندگان هلند به علاوه روز پنجشنبه طرح حزب آزادی خیرت ویلدرس نماینده راست گرای افراطی را مبنی بر اینکه دولت این کشتار را «نسل کشی» تلقی کند، رد کردند.

ارمنی‌ها معتقدند یک و نیم میلیون ارمنی در اواخر دوره امپراتوری عثمانی در بین سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ کشته شدند. شماری از مورخان و بیش از ۲۰ کشور از جمله فرانسه، ایتالیا و روسیه نسل کشی بودن این حوادث را به رسمیت شناخته اند. ترکیه به کشته شدن تا ۵۰۰ هزار ارمنی در درگیری و اخراج به سوی سوریه یا لبنان زمانی که بخشی از امپراطوری عثمانی بود اذعان اما هر نوع اراده نسل کشی را رده کرده است.

روابط دو جانبه هلند و ترکیه بعد از آنکه لاهه اوایل ماه فوریه سفیر خود را از آنکارا فرا خواند و از پذیرش نمایندگی ترکیه در خاک خود خودداری کرد به پایین‌ترین سطح رسیده است.

دولت هلند مارس ۲۰۱۷ از سخنرانی دو وزیر ترکیه‌ای در تجمع جامعه ترکیه‌ای‌ها در روتردام برای تبلیغ همه پرسی تقویت اختیارات رئیس جمهور ممانعت کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار