در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

به صدا درآمدن زنگ خطر بحران سالمندی در کشور

کارشناس ارشد سالمند‌شناسی با اشاره به مشکلات معیشتی و درمانی سالمندان گفت: زنگ خطر سالمندی در کشور به صدا در‌آمده است.

به صدا درآمدن زنگ خطر بحران سالمندی در کشوررضا احمدی کارشناس ارشد سالمند‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که در دهه آتی برای هموطنان  مطرح می‌شود موضوع سالمندی است که بعضی سونامی‌ سالمندی را برای آحاد جامعه مطرح می‌کنند.

وی افزود: طبق آمارهای جهانی از سنین 65 سالگی به بعد افراد وارد سنین سالمندی می‌شود که با توجه به شاخص امید به زندگی، سطح رفاه و برخی معیارهای دیگر سن سالمندی تعریف می‌شود اما آنچه در کشور ما حائز اهمیت است این است که اکنون تعداد موالید‌ در کشور نسبت به دهه‌های اخیر رشد مطلوبی نداشته و تعداد فرزندان خانوارها‌ کاهش یافته است؛ از سویی دیگر چالش سالمندی دهه شصتی‌ها از مواردی‌ است که با آن رو به رو خواهیم شد.

احمدی اظهار کرد: با پیر شدن جمعیت برخی بیماری‌ها نظیر افزایش بیماری‌های قلبی عروقی، آلزایمر، کم توانی و ناتوانی‌ها و سایر بیماری‌های زمینه‌ای پر‌رنگ تر می‌شود و از سویی دیگر با بازنشستگی این گروه‌ها موضوع رفاه این گروه‌ها  مطرح می‌شود که باید در این عرصه متولیان سلامت، متولیان وزارت رفاه و سایر نهادهای مسئول برنامه‌های گوناگونی را داشته باشند.

وی عنوان کرد: سالمندی پدیده‌ای نیست که بخواهیم از آن دوری کنیم بلکه فرد سالمند فردی با تجارب موفق است که به انزوا کشیده شود و باید برای پویایی آن‌ها و بهره‌مندی از تجارب  در جامعه برنامه‌ای خاص داشته باشیم اما متاسفانه دیده می‌شود با پدیده بازنشستگی مشکلات روانی افراد سالمند دو چندان می‌شود که در این عرصه باید از هم اکنون برای افراد جوان و میانسال آموزش و مراقبت‌هایی را در نظر بگیریم تا این گروه‌ها با سالمندی شاد و سالم مواجه شوند.

تدوین سند ملی سالمندی، گامی مثبت در جهت بهبود وضع سالمندان

وی در ادامه با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس سازمان بهزیستی نسبت به چالش سالمندی دهه شصتی‌ها افزود: خوشبختانه تدوین سند ملی سالمندی گامی مناسب برای بهبود وضع سالمندان است، سندی که بعد از نهایی شدن به هیئت دولت ارسال شده و منتظر تصویب است.

احمدی اظهار کرد:‌ برخورداری ازرفاه اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و ... حقی  همگانی بوده که دولت مکلف است  طبق قوانین از محل درآمد‌های عمومی و درآمد‌های حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی آن را برای تمام افراد کشور تامین کند.

احمدی گفت: در برنامه ششم توسعه دولت موظف به ایجاد عدالت و رسیدگی به سالمندان شده است به گونه‌ای که تمام موضوعات مربوط به رفاه سالمندی در شورای عالی رفاه تدوین شده و مورد توجه قرار گرفته است و بر این اساس شورای عالی رفاه متولی اصلی در زمینه سالمندان تعیین شد.

سالمندی نیازمند مشارکت بین بخشی است

وی اظهار کرد: آلزایمر زود رس، اختلالات روحی روانی،‌ترس از تنهایی، بیماری‌های زمینه‌ای، کم توانی و ناتوانی، بیماری‌های قلبی عروقی و ... بخش دیگری از چالش‌های سالمندی است که باید متولیان سلامت و متولیان توانبخشی در راستای آن برنامه ویژه‌ای داشته باشند و از دیدگاه متخصصان سالمند‌شناسی، سالمندی نیازمند مشارکت بین بخشی است و برای داشتن سالمندی شاد و بانشاط باید تمام گروه‌های متولی برنامه‌های ویژه‌ای را داشته باشند.

این متخصص سالمند‌شناسی ادامه داد: سالمندان کشور اکنون در خصوص معیشت و موضوع بهداشت و درمان و مراقبت، مشکلاتی دارند که اگر به آن‌ها رسیدگی نشود در دو، سه  دهه آتی بر حجم مشکلات افزوده خواهد شد و می‌توانیم بگوییم زنگ خطر سالمندی در کشور به صدا در‌آمده است.

وی در پایان گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد در سال‌های آینده با رشد وسیعی از این گروه‌ها در کشور مواجه هستیم که متولیان سلامت، بهزیستی و رفاه اجتماعی باید برای این گروه‌ها برنامه‌های ویژه‌های داشته باشند و دوشادوش این نهاد‌ها، رسانه‌ها هم باید آموزش و پیشگیری از بیماری‌های سالمندی را به جامعه گوشزد کنند تا شاهد کاهش بیماری‌های سالمندی و حضور سالمندانی‌ با سلامت و پویا در عرصه‌های اجتماعی کشور باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۲۰:۳۷ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
مشکلات اقتصادی عامل کاهش زاد ولد است
Iran (Islamic Republic of)
پروانه صادقی
۲۳:۱۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۶
اگر سهمشان از سفره انقلاب را عادلانه تقسیم کنید مشکلی پیش نمی اید
آخرین اخبار