بطحایی در کنفرانس آیسسکو مطرح کرد؛

تلاش برای تهیه منشور حقوق دانش آموزی/ توسعه آموزش‌های مهارتی برای ایجاد فرصت اشتغال مولد

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اهمیت حقوق کودک از برنامه‌ریزی برای تهیه «منشور حقوق دانش‌آموزی» خبر داد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در پنجمین اجلاس وزرای امور کودک کشورهای اسلامی که از دوم لغایت سوم اسفندماه با همکاری دبیرخانه سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی و سازمان آیسسکو در رباط پایتخت کشور مراکش (مقر اصلی سازمان آیسسکو) برگزار شد، شرکت کرده و درباره حقوق کودک در ایران سخنرانی داشت.متن کامل سخنرانی سیدمحمد بطحایی به شرح زیر است:

بسیار خرسندم که در این اجالس مهم و ارزشمند با شما سخن می‌گویم. بر خود فرض می‌دانم از جناب آقای دکتر عثمان التویجری، دبیر کل محترم آیسسکو و همکارانشان به‌خاطر برگزاری این کنفرانس مهم تشکر و قدردانی نمایم همچنین مراتب سپاس و قدردانی خود را از مهمان نوازی دولت پادشاهی مراکش اعلام می‌دارم.

تلاش برای تهیه منشور حقوق دانش آموزی/ توسعه آموزش‌های مهارتی برای ایجاد فرصت اشتغال مولد

از نخستین اعلامیه جهانی حقوق کودک تا تصویب پیمان نامه حقوق کودک در سال ۱۹۹۱ از سوی سازمان ملل تاکنون، تلاش‌های جامعه جهانی بر ترویج و تضمین حقوق کودکان در سرتاسر جهان استوار بوده است. به‌طوری که هم اکنون حقوق مسلم کودکان به‌عنوان انسان‌های کامل، اصلی پذیرفته در جوامع است و مسئولیت ترویج و تضمین آن نیز بر عهده سیاست گذاران و تصمیم گیران کشور‌ها نهاده شده است اما با وجود تمام تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته مایه تاسف است که هنوز هم میلیون‌ها کودک در سرتاسر جهان از حقوق مسلم خود از جمله حق تحصیل و برخورداری از حمایت‌های اجتماعی بی بهره اند و در معرض انواع خشونت‌های جسمی و روانی و آسیب‌های گوناگون قرار دارند.

به‌ویژه کودکانی که در محیط‌های نا امن و درگیر جنگ و خشونت زیست می‌کنند. نمونه‌ای از این کودکان، فلسطینی‌ها هستند که هر روز در معرض انواع خشونت‌ها قرار دارند و از حقوق مسلم خود بی بهره اند.

ایران خود راموظف به اجرای مفاد پیمان نامه جهانی حقوق کودک می‌داند

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از کشور‌های امضا کننده پیمان نامه جهانی حقوق کودک خود را موظف به اجرای مفاد آن می‌داند و همواره با تدوین یا اصلاح قوانین و اجرای اقدام‌های منطبق با اصول پیمان نامه در راستای تحقق بخشیدن به هدف‌های آن در کشور گام بر می‌دارد.

جمهوری اسلامی ایران موفق شده است آموزش رسمی برخوردار از کیفیت را برای دختران و پسران در مناطق شهری و روستایی فراهم کند به‌طوری که اکنون میزان نام نویسی کودکان سنین مدرسه در کشور ما به بیش از ۱۹%رسیده است.

رشد 15 درصدی نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی 

نابرابری در نام نویسی دختران و پسران در دوره آموزش اجباری مهارشده و نرخ نام نویسی دختر و پسر تقریبا برابر شده است. در ۵ سال گذشته نرخ پوشش در دوره پیش دبستانی از ۵۵% به ۷۰% رسیده است همچنین این دوره از آموزش به جهت اهمیت آن در رشد و پیشرفت ذهنی کودکان بخشی از آموزش رسمی کشور به‌شمار آمده و برنامه درسی مصوب برای آن تدوین شده است.

یکی دیگر از اقدام‌های مهم و اثر بخش ، ایجاد دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است که با هدف ایجاد اشتغال مولد برای جوانان طراحی شده است. ما بنا داریم که میزان این آموزش‌ها را به بیش از ۷۵ % برسانیم؛ هم اکنون ۷۰درصد دانش آموختگان این رشته‌ها به شغل متناسب با رشته تحصیلی شان دست یافته اند.

تلاش برای تهیه منشور حقوق دانش آموزی/ توسعه آموزش‌های مهارتی برای ایجاد فرصت اشتغال مولد

طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر سندتحول بنیادین

یکی دیگر از اقدام‌های ما، طراحی برنامه‌های آموزشی در قالب سند تحول بنیادین است که در عین برخورداری از مضامین و آموزه‌های اسلامی، مطابق با تحولات جهانی آموزش و فناوری‌های نوین نیز هست. ما آمادگی داریم دستاورد‌های آموزشی خود به‌ویژه نمونه کتاب‌های جدید درسی در زمینه‌های کار و فناوری را در اختیار دیگر کشور‌ها نیز قرار دهیم.

درخشش دانش‌آموزان ایرانی در مسابقات علمی بین المللی

دانش آموزان ایرانی در المپیاد‌های علمی و ورزشی هم به موفقیت‌های درخشانی دست یافته اند به‌طوری که در سال گذشته، دانش‌آموزان ایرانی موفق به دریافت ۹۹ مدال طلا، ۹۵ مدال نقره و ۹۷ مدال برنز در المپیاد‌های علمی ریاضی، شیمی، فیزیک، نجوم، کامپیوتر و زیست شناسی شده اند.

یکی از برنامه‌های در دست اقدام وزارت آموزش و پرورش در راستای مفاد منشور پیمان نامه حقوق کودک، تهیه منشور حقوق دانش آموزی است که برگرفته از منشور حقوق شهروندی جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران است.

در کشو ما احترام به سایر ملت‌ها و فرهنگ‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از این رو شناخت و محترم شمردن دیگر فرهنگ‌ها با هدف ایجاد تفاهم و همزیستی دوستانه با دیگران، جزیی از برنامه‌های آموزشی ما را تشکیل می‌دهد. همچنین به منظور تقویت روحیه امید در مدارس و افزایش مهارت‌های زندگی، استقرار چارچوب‌های مدارس شاد در کشور اقدام کرده ایم.

پوشش تحصیلی 501 هزار کودک پناهنده 

در جمهوری اسلامی ایران، امکان برخورداری کودکان پناهنده از آموزش میسر است و هم اکنون ۵۰۱ هزار کودک پناهنده در کنار همتایان ایرانی شان در مدارس کشور (دوره ابتدایی تا دوره دوم متوسطه) به تحصیل مشغولند.

اقدام مهم دیگری که در ۵ سال گذشته صورت گرفته، ایجاد خدمات سیار اورژانس اجتماعی است که با هدف حمایت ازکودکان در معرض آسیب، صورت پذیرفته است.

تشکیل بیش از هفت هزار سازمان مردم‌نهاد برای حمایت از حقوق کودک

تشکیل بیش از ۷۷۷۰ سازمان مردم نهاد در سرتاسر کشور برای آموزش، ترویج و حمایت از حقوق کودکان در راستای پیمان نامه حقوق کودک از دیگر اقدام‌های ما در راستای تحقق این پیمان نامه است. اجرای طرح غربالگری کودکان، از جمله اقدام‌های ما در سال‌های گذشته است.

همچنین ایجاد اصلاحات در قانون مجازات اسلامی در سال ۱۹۹۰ با هدف حمایت از حقوق کودکان، تدوین قانون حمایت از خانواده در سال ۱۹۹۱، تدوین قانون حمایت از کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست در سال ۱۹۹۰ و تدوین قانون آیین دادرسی کیفری در سال ۱۹۹۵ از جمله اقدام‌هایی است که در راستای گنجاندن مفاد پیمان نامه در قوانین کشور صورت گرفته است.

با این همه اذعان داریم که هنوز اقدام‌های بسیاری می‌بایست در راستای دستیابی به هدف‌های پیمان نامه صورت پذیرد و تلاش ما بر این است که همگام با جامعه جهانی گام‌های بلند تری برای این منظور برداریم.

بار دیگر در پایان سخن، ضمن تشکر از پادشاهی مغرب، از تلاش‌های سازمان آیسسکو نیز تقدیر و تشکر می‌کنم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار