جشنواره تجسمی فجر با تقدیر از برگزیدگان به پایان رسید/ رونمایی از کتاب طوبی زرین ۹۶

دهمین دوره جشنواره تجسمی فجر با اعلام برگزیدگان و رونمایی از کتاب طوبی زرین ۱۳۹۶به پایان رسید.

به گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، عصر روز جمعه 4 اسفند ماه با حضور حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون امورهنری، مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی و مدیران استانی و هنرمندان عرصه تجسمی کشور، در تالار وحدت با اهدای جوایز برگزیدگان این دوره جشنواره و تجلیل از مفاخر این حوزه به کار خود پایان داد.

جشنوار تجسمی فجر با تقدیر از برگزیدگان به پایان رسید/ رونمایی از کتاب طوبی زرین ۹۶

در ابتدای این مراسم نماهنگی از برگزاری نمایشگاه‌های دایر در طول جشنواره و سپس فیلم کوتاهی از صحبت‌های ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی درباره جشنواره هنرهای تجسمی فجر پخش شد.

در این فیلم کوتاه ملانوروزی گفت: حضور هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های خارجی، انتخاب آثار برتر، فعالان حوزه تجسمی و... در دل جشنواره تجسمی فجر در معرض دید همگان قرار می‌گیرد. جشنواره تجسمی فجر همه رشته‌ها و بین رشته‌ای را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ و کمبودی که در جشنواره‌های داخلی داشتیم آسیب شناسی شده و در این جشنواره نیز رفع می‌شود. همچنین جشنواره فجر در بخش بین المللی هم دنبال کرده‌ایم و سعی شده ارتباط فرهنگی با کشور‌های همسایه را تقویت کنیم. همچنین یکی از مهمترین برنامه‌هایی که امسال پایه ریزی کرده‌ایم حضور جشنواره فجر در استان‌ها بود، که امسال در ۱۹ استان همزمان جشنواره فجر برگزار شد.

وی ادامه داد: هرسال به دلیل عدم فضای مناسب تعدادی از کار‌های خوب حذف می‌شوند. امید است که مشکل فضای جشنواره با همکاری شهرداری و سایر نهاد‌های مربوط رفع شود.

درخواست دبیر جشنواره برای اختصاص کاخ جشنواره به هنرمندان تجسمی

در ادامه این مراسم مجتبی آقایی دبیر جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد: خداوند را شاکریم که به بهانه اختتامیه جشنواره تجسمی فجر در خدمت بزرگان فرهنگ و هنر هستیم. در این دوره با ظرفیت‌های ارزشمندی که مشاهده کردیم، و با نگاه جمع بندی به ۱۰ دوره گذشته بسیار عالی بود. انشاءالله دهه دوم هم با سالیان درخشان همراه باشد. در ابتدای امر اصلا انتظار اینکه به این شکل جشنواره تجسمی فجر بتواند در استان‌ها نفوذ کند، را نداشتیم. اما دبیران هنری ۲۰ استان به نحو احسن، جشنواره را برگزار کردند و طبق گزارش‌ها شاهد یک اتفاق پرشور و نشاط بودیم.

وی افزود: از شاخصه دوم این دوره میتوان به حضور نگارخانه‌ها اشاره کرد. نقش نگارخانه‌ها در معرفی استعداد‌ها و به گردش درآوردن اقتصاد هنر بسیار مهم است، که با برنامه ریزی‌های دقیق‌تر انشالله پررونق‌تر هم خواهد شد.

آقایی ادامه داد: در تجسمی کمتر اخبار بسیار کوتاهی از دستاورد‌های هنری هنرمندان به گوش می‌رسید. نمایشگاهی در نیاوران از ستاره‌های تجسمی کشور که در عرصه‌های جهانی نیز درخشیده‌اند، برگزار شد. امتیاز سوم این بود که هنرمندان ۱۵ کشور در موسسه فرهنگی هنری اِکو آثار خود را به نمایش گذاشتند.

وی بیان کرد: همچنین حوزه ملی جشنواره گام بلندی در این دوره برداشت و به تحقق اهداف خود نزدیک‌تر شد. در بخش دیگر مفاخر را داشتیم که از دوره اول تاکنون بزرگانی که برای ارتقا تجسمی زحمت کشیده اند، مورد تقدیر قرار گرفتند. امسال خوشبختانه شاهد حضور بسیاری از سفیران و نمایندگان فرهنگی کشور در بازدید از نمایشگاه‌ها بودیم. چند پیشنهاد یک مطلب اینکه امروزه حتی موزه هنر‌های معاصر دیگر گنجایش نمایش توانمندی کشور را ندارد. با داشته‌های امروزی نیاز به کاخ جشنواره داریم تا بتوانیم طیف وسیع‌تری از هنرمندان را مشارکت دهیم.

آقایی دبیر جشنواره گفت: اتفاق خوش آیندی جشنواره امسال برداشته شدن دیوار بین رشته‌ای است، و به نظر می‌رسد در یک همنشینی مناسب بین رشته‌ای و با هم افزایی، حوزه تجسمی می‌تواند به رونقی برسد که حتی پیشنهاد فدراسیون جهانی هنرهای تجسمی را با اتکا به سرمایه انسانی مطرح کنیم.

جشنوار تجسمی فجر با تقدیر از برگزیدگان به پایان رسید/ رونمایی از کتاب طوبی زرین ۹۶

در ادامه با پخش نماهنگی از هنرمندان تجسمی که در سال 96 از دنیا رفته بودند یاد آنها گرامی داشته شد و سپس فیلمی از زندگی و فعالیت‌های هنری هادی شفائیه( عکاس)، حسین محجوبی( نقاش)، هوشنگ جزی زاده( نقاش)، ایرج محمدی( مجسمه ساز)، عبدالصمد حاج صمدی(خوشنویس)، فریده تطهیر مقدم (نگارگر و نقاش سفال و سرامیک)، امرالله فرهادی آرت کپان(طراح و گرافیست)، اکبر نیکان پور( تصویرگر)، علی دیواندری( کارتونیست)، حبیب الله صادقی( نقاش و نگارگر) پخش شد و نشان و لوح زرین طوبی را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امورهنری، مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر جشنواره فجر دریافت کردند.

همچنین در بخش استانها لوح افتخار جشنواره به حسین فرخنده مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی، حسین مسگرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان و حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر کریمی مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی تقدیم شد.

جشنوار تجسمی فجر با تقدیر از برگزیدگان به پایان رسید/ رونمایی از کتاب طوبی زرین ۹۶

در ادامه از کتاب طوبی زرین 1396 ویژه نامه دهمین جشنواره تجسمی فجر که شامل نمایشگاهها، نظرات مسئولین، برگزیدگان و... در 300 صفحه و قطع رحلی به چاپ رسیده است توسط وزیر فرهنگ و ارشاد رو نمایی شد.

وزیر ارشاد: ایران با هنرهای تجسمی می‌تواند با جهان ارتباط برقرار کند

سپس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری اختتامیه دهمین جشنواره تجسمی فجر، گفت: هنرهای تجسمی علاوه بر اینکه امتیاز این را دارد که از موضوع وسیعی برخوردار است و ارتباط بی واسطه زبانی را با مخاطب پیدا می کند. نیازمند ترجمه زبانی نیست. چراکه هنرهای تجسمی با زبان تصویر صحبت می کند و هنرهای انسانی جهانی اند. پدیدآورنده این آثار بی واسطه می‌تواند با مخاطبی که دور یانزدیک اوست، در زمان حال و یا آینده، با او ارتباط برقرار کند. هنرتجسمی فرصتی برای ارائه هنر به طور عام و خاص است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرهای تجسمی ایرانی را شناخته شده و صاحب سبک دانست و بیان کرد: خوشبختانه خلاقیت های ایرانی در چندسال اخیر باعث شده است هنرمدرن همراه با هنر سنتی و معاصر حرکت کند. حرکت هایی که در هنرهای بین رشته ای در ایران اتفاق رقم می خورد و خود را نشان می دهد. سرزمینی که ریشه کهن در هنرهای سنتی دارد. عرفان، حمکت و عیانت با سبک ها و روش های هنرهای جدید تجلی پیدا می‌کند.

صالحی با اشاره به اینکه دوره جدید را باید قدر دانست، ادامه داد: هنر تجسمی ما در عین حفظ هویت گذشته در جهان می‌درخشد. ایران بواسطه هنرهای تجسمی می‌تواند با جهان صحبت کند و این یک فرصت اساسی برای نشان دادن گنجینه چندین ساله ایران است.

جشنوار تجسمی فجر با تقدیر از برگزیدگان به پایان رسید/ رونمایی از کتاب طوبی زرین ۹۶

وی اظهار کرد: همچنین فرصتی که وجود دارد ما ارتباط چند نسلی هنرهای تجسمی را خواهیم داشت. این ارتباط و اتصال نسلی در هنرهای تجسمی ما یک سرمایه ای برای هنر ایرانی محسوب می شود. گستره هنرهای تجسمی در گستره جغرافیایی خودش را نشان می‌دهد. و امروز فقط متمرکز در تهران نیست و در همه استان‌های ایران، خلاقیت‌های متنوع و گسترده ایرانی را میتوانیم مشاهده کنیم.

صالحی در پایان ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشنواره تجسمی فجر و همه هنرمندان این حوزه، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که هنرهای تجسمی به عنوان کالای فرهنگی در جامعه مورد استقبال قرار گیرد. هرخانه ای باید از کالای فرهنگی سرشار باشد. هنرهای تجسمی صرفا برای مرفهان نیست. و عموم مردم باید مخاطب و مصرف کننده کالاهای فرهنگی تجسمی باشد.

* برگزیدگان بخش رقابتی دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر

حسن قائدی، تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، جایزه نقدی
حسن کاکاوند، تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، جایزه نقدی
سجاد رافعی، تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، جایزه نقدی
سمانه(شیلان) سلیمی، تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، جایزه نقدی
عبدالرحمن مجرد، تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، جایزه نقدی
میترا سلطانی، تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، جایزه نقدی
لیلیانا پتروویچ (صربستان)، تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، جایزه نقدی
مرتضی پورحسینی، تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، جایزه نقدی
مهدی بهبودی، تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، جایزه نقدی
نیما بازرگان، تندیس طوبی زرین، لوح افتخار، جایزه نقدی

جشنوار تجسمی فجر با تقدیر از برگزیدگان به پایان رسید/ رونمایی از کتاب طوبی زرین ۹۶

* مدیران هنری منتخب دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر:
احمد تاجی( استان چهارمحال و بختیاری)، لوح تقدیر، جایزه نقدی
حجت مجرد (اردبیل )، لوح تقدیر، جایزه نقدی
سید تقی رضایی(خراسان شمالی)، لوح تقدیر، جایزه نقدی
مجید كاظمی (قزوین)، لوح تقدیر، جایزه نقدی
یاسر قادر( آذربایجان غربی)، لوح تقدیر، جایزه نقدی
علی راشكی سیستان و بلوچستان(هنرمند منتخب استان)، لوح تقدیر، جایزه نقدی

* برگزیده بخش اینستاگرام دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر:
حسین اسفندانی و صمد قربان زاده به طور مشترک لوح افتخار، تندیس طوبی زرین و یک جایزه نقدی را دریافت کردند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار