معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد؛

موفقیت بخش خصوصی در زبان آموزی دانش آموزان/ اجرای طرح اصلح برای ارتقای شایستگی معلمان

کیانی گفت: بخش خصوصی در آموزش زبان به دانش آموزان موفقیت بیشتری کسب کرده است.

موفقیت بخش خصوصی در زبان آموزی دانش آموزان / اجرای طرح اصلح برای ارتقای شایستگی معلمانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا کیانی معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان درباره چالش های آموزش زبان در مدارس در برنامه پرسشگر بااشاره به اهداف در نظر گرفته شده سند ملی برنامه درسی عنوان کرد: صرفا نگاه به خروجی آموزش و پرورش حاکی از توفیق نه چندان مناسب در زبان آموزی است، در حالی که نگاه صرف به خروجی با توجه به شرایط سیستم آموزشی از جمله معلم، کتاب، سن آموزش و عواملی چون کنکور رویکردی تقلیل گرایانه دارد.

وی با بیان اینکه ۱۱ حوزه تربیتی و آموزشی در سند برنامه درسی داریم که یکی از آنها زبان خارجی است، ادامه داد: نقد جدی به سازمان پژوهش وارد است؛ چرا که باید از سال ۹۱ راهنمای برنامه درسی در هر 11 حوزه را تدوین می‌کرد و به تصویب شورای آموزش و پرورش می‌رساند اما تاکنون به این مرحله نرسیده است.

معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه باید ماموریت اصلی آموزش و پرورش و دانشگاه‌های ما تدوین این برنامه درسی باشد، درباره کیفیت آموزش زبان گفت: سرمایه گذاری لازم برای کتاب های زبان مدارس در نظر گرفته نشده است وهزینه 10 میلیون تومان برای تهیه فیلم و کتاب راهنمای معلم و محتوای آموزشی کافی نیست.

سن آموزش زبان بررسی شود

کیانی با اشاره به اینکه سن آموزش زبان باید بررسی شود، اظهار کرد: این مساله نگرانی سن آموزش زبان را حذف می‌کند و میزان بهره وری در اکثر کشورهایی که آموزش زبان را به دوره ابتدایی آورده اند، ارزیابی شود.

وی با اشاره به اینکه نظام تربیت معلم از استخدام مستقیم و یا ورود از طریق کنکور به دانشگاه فرهنگیان و... شروع می‌شود، گفت: اجرای طرح اصلح را در دانشگاه فرهنگیان به تصویب رساندیم؛ چرا که لزوما گذراندن 160 واحد به معنای صلاحیت معلمی نیست و آموزش و پرورش نباید این طرح را کنار بگذارد.

کیانی تصریح کرد: اکنون ارزیابی های مقرراتی و انضباطی مورد توجه است، در حالی که باید صلاحیت معلمان در ابتدا سنجش و بعد این صلاحیت ها بروز نگه داشته شود.

کیانی با بیان اینکه اکنون بخش خصوصی توفیق بیشتری در زبان آموزی دارد، عنوان کرد: در کانون زبان که وابسته به آموزش و پرورش است هر ترم 300 هزار زبان آموز وارد می‌شود که 50 درصد آنها دوم تا چهارم ابتدایی هستند و آموزش و پرورش باید تصميم سختی بگیرد؛ آیا نمی‌توان آموزش زبان مدارس را به صورت پایلوت به کانون زبان منتقل کرد؟.

وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش آموزش زبان را به بخش خصوصی واگذار کند و خودش برگزار کننده آزمون باشد شک ندارم همین معلمان و دانش آموزان با انگیزه می‌شوند.

وی یادآور شد: اکنون مدارس نقاشی و کامپیوتر داریم اما زبان با اهمیت بالا مدرسه ندارد و پیشنهاد می‌کنم مدارس خاص زبان انگیسی را در آموزش و پرورش داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار