در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

پاسخ وزیر ارشاد به نبود نظارت بر حراجی‌های تهران و قیمت های گزاف آثار هنری

صالحی گفت: حراج تهران بازاری برای فروش کالاهای فرهنگی و هنری است؛ اما برای رسیدن به تکامل به بررسی‌های بیشتر نیاز دارد.

وزیر ارشادبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حاشیه حضور در اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص حواشی حراج تهران و فروش غیرمنطقی آثار آن، اظهار داشت: این سوال شما را باید کسانی که برگزارکننده حراج هستند، پاسخ بدهند. البته ما در حراج تهران گام های اولیه را برداشته و در مراحل ابتدایی کار هستیم. خود این مطلب که یک بازار فروش برای کالاهای فرهنگی و هنری وجود داشته باشد، اتفاق درست و مثبتی است. اما مثل هر کاری که در مراحل نخست دچار کاستی است، حراج تهران هم برای رسیدن به تکامل به بررسی‌های بیشتر نیاز دارد.

صالحی درباره اهمیت برگزاری مجموعه جشنواره‌های تجسمی فجر اظهار داشت: جشنواره تجسمی فجر هم به عنوان یک جشن و هم یک مسابقه، اتفاق خوبی بر جا گذاشته است. سیاست‌هایی که در این دوره از جشنواره پایه‌ریزی و عملی شد، حرکت‌ تازه و مثبتی بود. از جمله این رویدادهای نو می‌توان به حضور استان‌ها اشاره کرد. همانطور که می‌دانیم فعالیت‌ هنرمندان تجسمی در شاخه های مختلف همواره در اقصی نقاط ایران در حال جنبش و اجراست. دهمین جشنواره تجسمی فجر این جنبش ها را در 20 استان متمرکز و به نمایش گذاشت.

وی افزود: از طرف دیگر، در این دوره نمایشگاه آثار هنرمندانی که در رقابت های جهانی مدال و مقام هنری کسب کرده بودند، در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای آنانی که قصد ورود به جشنواره های داخلی را داشتند، به شمار می رود. در بخش رقابتی هم بیش از 10 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که عملا یک رقابت زنده بین هنرمندان را شاهد بودیم. طی بازبینی های مکرر هیئت داوران، در نهایت بیش از 80 اثر برای عرضه انتخاب شد. امشب هم این جشن بزرگ هنرهای تجسمی با تقدیر از برگزیدگان به پایان رسید.

صالحی در پاسخ به اینکه مشکل کاخ جشنواره تجسمی فجر بالاخره حل می شود یا خیر، اظهار داشت: همانطور که در مراسم اختتامیه جشنواره تجسمی فجر مطرح کردم، تولید آثار تجسمی هم از نظر کمیت و هم کیفیت قابل تقدیر است؛ اما موزه های کشور در حال حاضر پاسخگوی این کثرت آثار نیست. ساخت فضایی بزرگ و مناسب، کمکی است که دولت می تواند برای رفع این مشکل انجام دهد. قطعاً آن فضای بزرگ برای این سطح از برنامه ها که سطح جشنواره است، بسیار مفید خواهد بود.

وزیر ارشاد افزود: چند وقت پیش من از دبیر جشنواره پرسیدم که از 10 هزار اثر ارسالی به دبیرخانه، چه تعداد آثار کیفی و قابل عرضه هستند؟ او در پاسخ گفت «حدود 1000 اثر قابل ارائه در نمایشگاه هستند؛ اما به دلیل نبود فضای مناسب نتوانستند همه آن آثار را به نمایش بگذارند». همه می دانیم که یکی از اتفاق های ضروری در تهران و شهرستان‌ها، تأسیس کاخ جشنواره است. مطالبه رسانه ها، مطالبه هنرمندان و ما به عنوان نماینده جامعه هنری برای تاسیس این مکان، حتما تاثیرگذار خواهد بود. ما همواره پیگیر این موضوع هستیم و بارها این مطلب را به دولت گوشزد کرده ایم.

 

انتهای پیام/

 

واکنش وزیر ارشاد به نبود کاخ جشنواره تجسمی فجر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار