مشاور عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور؛

یکی از مهمترین سازمان های‌فرهنگی کشور، آستان‌قدس‌رضوی است

مشاور عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: بخش مهمی از میراث فرهنگی ما را میراث تشیع تشکیل می‌دهد و قطعاً یکی از مهمترین سازمان های‌فرهنگی کشور، آستان‌قدس‌رضوی است

یکی از مهمترین سازمان های‌فرهنگی کشور، آستان‌قدس‌رضوی استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  سید احمد محیط طباطبایی در آئین رونمایی از کتاب موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی افزود: آستان قدس علاوه بر دارا بودن قدمتی افزون بر هزار سال، حفاظت از این میراث کهن را به عهده گرفته و زمینۀ معرفی آن را نیز فراهم کرده است.

 
وی گفت: موزۀ آستان‌قدس رضوی به عبارتی قدیمی‌ترین موزۀ دایر در کشور است و میراث فرهنگی موظف به همکاری، پشتیبانی و کار مشترک با چنین نهادی است.

دبیر کل ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران)، با اشاره به وجود مجموعه قرآن‌های خطی در کتابخانه و موزۀ آستان‌قدس رضوی، افزود: این مرکز بزرگترین مجموعه قرآن خطی را در جهان در اختیار دارد که این مجموعۀ بی بدیل علاوه بر آنکه نشانۀ باور مذهبی ایرانیان است، سیر تحول کتابت و هنر کتاب‌آرایی را نیز به نمایش گذاشته است.

محیط طباطبایی، مجموعه حرم مطهر و بنا‌های آستان‌قدس‌رضوی را گنجینه‌ای ارزشمند در حوزۀ میراث ملموس خواند و تصریح کرد: این مجموعه روایتگر تاریخ بیش از ۱۰ قرن گذشتۀ ماست و یادآوری آن چیزی است که بر مردم سرزمین ما و خصوصاً خراسان، رفته است.

سید ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی هم در این مراسم، با بیان اینکه در ایران موزه‌ها بیشتر جنبۀ تفریح و سرگرمی دارد حال آنکه در دنیا موزه یک حوزۀ علمی و پژوهشی است، خاطرنشان کرد: کتاب «موزه‌های آستان‌قدس رضوی» با معرفی این موزه، تاریخچه و اشیاء آن، یک رویکرد علمی و پژوهشی را ارائه داده که قدمی در نگرش صحیح به موزه است.


افزایش اشیاء موزه‌ای آستان قدس رضوی  پس از پیروزی انقلاب


معاون امور موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی نیز در این مراسم، موزه‌های آستان‌قدس رضوی را به قدمت این آستان دانست و گفت: بخش زیادی از اشیاء این موزه را آثار به کار رفته در حرم مطهر رضوی تشکیل داده، اما شکل‌گیری رسمی موزه در سال ۱۳۲۴ شمسی است.
 
علی سوزنچی با مقایسۀ موزه در دوران پیش و پس از انقلاب، افزود: فضای موزه از ۲ هزار متر در پیش از انقلاب به حدود ۱۷ هزار متر در دوران کنونی رسیده و این درحالیست که آثار نمایشی نیز از ۱۷۸ شیء به افزون بر ۸ هزار شیء افزایش یافته است.
 
وی تغییر نگرش به موزه را یکی دیگر از دستاورد‌های اخیر دانست وگفت: در حال حاضر به موزه به عنوان مکانی در راستای خدمت به جامعه، هویت‌سازی، حمایت از هنرمندان و... نگاه می‌شود و کتاب حاضر نیز جدیدترین اثر در این حوزه است.

معاون امور موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی از طرح ساخت موزه جامع رضوی در زمینی به وسعت ۱۴ هزار متر مربع و ۸۰ هزار متر مربع فضای نمایشی، مخازن و اداری خبر داد و افزود: با موافقت و حمایت تولیت آستان‌قدس‌رضوی؛ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، این موزه در یکی از مجموعه‌های بزرگ آستان‌قدس‌رضوی ایجاد خواهد شد.
 
 کتاب «موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی» به قلم حشمت کفیلی و با همکاری مریم حبیبی قاینی و محمدرضا شاهرودی‌زاده از کارشناسان امور پژوهش موزۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی تألیف شده و با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی به چاپ رسیده است.
 
انتهای پیام//ف.ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.