ایزدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس باعث پایان مذاکرات سازش می‌شود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: انتقال سفارت ایالات متحده از تل‌آویو به بیت المقدس ممکن است موجب پایان مذاکرات سازش شود.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اعلام آمریکا مبنی بر انتقال رسمی سفارت خود از تل‌آویو به بیت المقدس در اردیبهشت 97، اظهار کرد: دونالد ترامپ در ابتدا که این موضوع را مطرح کرد، آمریکایی‌ها پیش‌بینی کردند که انتقال عملی سفارت چند سال طول خواهد کشید، اما دیروز اعلام کردند که در 17 ماه می سال جاری (27 اردیبهشت 97) این کار را انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه کاخ سفید تصمیم دارد همزمان با هفتادمین سالگرد تأسیس رژیم صهیونیستی این کار را انجام دهد، تصریح کرد: متأسفانه از زمان طرح این مسئله واکنش خیلی جدی از طرف جامعه بین الملل به خصوص کشورهای اسلامی را شاهد نبودیم.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: به جز جمهوری اسلامی ایران که به این موضوع واکنش نشان داد و اعتراضات خود را از طرق مختلف اعلام کرد اما سایر کشورها اقدام خاصی در این زمینه انجام ندادند.

وی اظهار کرد: قرار بود کار انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت المقدس چند سال طول بکشد اما هم اکنون آمریکایی‌ها با سرعت بیشتری می‌خواهند تصمیم خود را عملی کنند چرا که در مقابل این حرکت اعتراض جدی انجام نشده است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اعلام جا به جایی سفارت آمریکا یک بخشی از پروژه بزرگتری است که دولت ترامپ آن را پیگیری می‌کند چرا که بحث بیت المقدس مهمترین مشکل به توافق نرسیدن دو طرف بوده است.

ایزدی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد با این کار نشان دهد بحث بیت المقدس بحث تمام شده‌ای است، چرا که او معتقد است با انتقال سفارت به قدس دیگر بین فلسطین و رژیم اشغالگر قدس بحث و درگیری پیش نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، مذاکرات سازش را نیز تحت تأثیر قرار داده است، افزود: این تصمیم کاخ سفید ممکن است موجب پایان مذاکرات سازش شود و مسئله قدس همچنان در چالش باقی بماند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: رئیس دولت خودگردان فلسطین بارها به این حرکت آمریکایی‌ها معترض بوده است و در مجمع عمومی سازمان ملل اعتراض خود را بیان کرد، اما متأسفانه در عمل دست او بسته است و نمی‌تواند اقدام خاصی در این زمینه انجام دهد.

ایزدی با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد مسئله قدس را پاک کند، افزود: رئیس جمهور ایالات متحده با انتقال سفارت کشورش از تل آویو به بیت المقدس می‌خواهد محمود عباس را مجبور کند تا جای دیگری را برای پایتختی فلسطین قبول کند و اگر او آمریکایی‌ها را در این تصمیم همراهی نکند آنها مسیرهای دیگر را برای اجبار رئیس دولت خودگردان انتخاب خواهند کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه اعتراض‌هایی از سوی محمود عباس و فلسطینی‌ها به این موضوع می‌شود اما متأسفانه توان مقابله با این موضوع را ندارند و در عمل هم کشورهای عربی به این اعتراضات توجهی نمی‌کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار