دعوت ازبکستان از قدرت های جهانی برای حضور در نشست صلح افغانستان

تاشکند، پایتخت ازبکستان دو هفته دیگر میزبان نشستی جهانی با موضوع صلح افغانستان و حضور نزدیک به پنجاه کشور منطقه و جهان است.

دعوت ازبکستان از قدرت های جهانی برای حضور در نشست صلح افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، تاشکند، پایتخت ازبکستان دو هفته دیگر میزبان نشستی جهانی با موضوع صلح افغانستان و حضور نزدیک به پنجاه کشور منطقه و جهان است.

مقامات ازبکستان نقش قدرت‌های جهانی در پایان جنگ در افغانستان را اثر گذار خواند و از آمریکا، روسیه، چین، عربستان سعودی، ایران، پاکستان و ترکیه دعوت کرد تا در نشست که تا دو هفته دیگر به ابتکار تاشکند در این شهر برگزار می‌شود شرکت کنند.

عبدالعزیز کابلوف، وزیر خارجه ازبکستان در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مسکو گفت: «بازیگرانی وجود دارند که نقششان به گونه عمیق در فرآیند صلح و امنیت در افغانستان موثر است و حضورشان می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر اوضاع در افغانستان داشته باشد. پس ما تصمیم گرفتیم از آمریکا، روسیه و چین در کنار ایران، هند و پاکستان در نشست تاشکند دعوت کنیم، کشورهای عربستان سعودی، امارات متحد عربی و ترکیه نیز در این نشست که به سطح وزیران خارجه است، دعوت شده اند.»

وزیر خارجه روسیه نیز با استقبال از برگزاری این نشست گفت: «ما امروز در مورد آمادگی‌ها برای برگزاری این نشست که می تواند یک نقطه عطف تاریخی باشد، بحث کردیم. در کنار این، ما به این مساله که تمام تلاش های کنونی برای حل بحران افغانستان بسیج شود، توافق نظر داریم‌.»

از سوی دیگر، قرار است سه شنبه همین هفته نشست کابل برگزار شود؛ نشستی که در آن به شمول وزیران خارجه ده ها کشور، نمایندگانی از سازمان ها و نهادهای جهانی نیز اشتراک و در مورد صلح افغانستان گفتگو خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار