مدیرکل بنادر و دریانوردی خبرداد؛

حمل ۲ هزار و ۴۰۰ کانتینر گندم اهدایی هند از بندر چابهار به افغانستان

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ کانتینر گندم اهدایی هند پس از تخلیه در بندرچابهار با کامیون از مسیر ترانزیتی چابهار- میلک به کشور افغانستان حمل شده است.

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:در مجموع ۶ کشتی حامل گندم اهدایی دولت هند به افغانستان در بندر چابهار پهلوگیری و سه هزار و ۶۰۰ کانتینر گندم در بندر شهید بهشتی و کلانتری تخلیه شده است.

آقایی افزود: چابهار موقعیت مناسبی برای حمل کالا‌های وارداتی افغانستان دارد و پس از انتقال بار گندم به این کشور فصل جدیدی از توسعه روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: تجار و بازرگانان افغانستان می‌توانند از طریق بندر چابهار کالا‌های خود را صادر یا وارد کنند.

وی تصریح کرد: هم اینک بیش از ۱۶۰ شرکت توسط سرمایه گذاران افغانستان در منطقه آزاد چابهار ثبت و برخی از تجار حضوری فعال در حوزه تجارت و بازرگانی دارند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار و هزینه بیش از یک میلیارد دلاری دولت توسعه محور شرق و توسعه روابط تجاری، اقتصادی و بازرگانی میان ملت هاست.

آقایی افزود: از هرگونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بندر چابهار استقبال می‌کنیم و با در اختیار گذاشتن امکانات، هرگونه همکاری و همراهی را با سرمایه گذاران خواهیم داشت.

وی بیان کرد: بندر چابهار یکی از باصرفه‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای جابجایی کالا میان کشور‌های آسیای میانه، اقیانوس هند و حاشیه خلیج فارس است.

وی تصریح کرد: برای حمایت از صاحبان کالا علاوه بر وجود معافیت ۱۰ درصد تخفیف سود بازرگانی برای کالا‌های وارداتی و ۳۰ درصد تخفیف بر هزینه حمل و جابجایی (THC) نسبت به دیگر بنادر ایرانی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تخفیف حمل کانتینر شامل ۳۰ درصد بر عوارض بندری کشتی کانتینر وارده، ۷۵ درصد برای کانتینر‌های وارداتی و ۸۴ درصد برای کانتینر‌های صادراتی، اعمال تخفیف پلکانی بر اساس حجم به هزینه THC خطوط لاینر و تخفیف هزینه انبارداری، تخفیف بر کالا‌های غیر کانتینری شامل ۳۰ درصد برای جابجایی و انبارداری در مقایسه با دیگر بنادر ایرانی از جمله بسته‌های تشویقی است که می‌تواند برای جذب ترافیک کالا و رونق محور شرق کشور تاثیرگذار باشد.

وی گفت: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است که به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشور‌های منطقه دارد.

وی ادامه داد: بندر چابهار به علت نزدیکی به کشور‌هایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشور‌ها خواهد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر به نام‌های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

انتهای پیام/ع

چابهار موقعیت مناسبی برای حمل کالا‌های وارداتی افغانستان دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار