مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر مطرح کرد؛

افزایش 130 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر/ خروج 39 فروند مغروقه از اروند رود

محسنی، گفت: امسال بیش از ۲ میلیون تن تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد رشد داشته است.

افزایش 130 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر/ خروج 39 فروند مغروقه از اروند رودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد محسنی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در نشست خبری امروز (یکشنبه ۶ اسفند)، با بیان اینکه بندر خرمشهر از لحاظ جایگاه و خدمت سابقه تاریخی در نجات جان انسان‌ها داشته است، اظهار کرد: بندر خرمشهر جایگاه خاصی بین بنادر کشور به لحاظ حوزه تجارت و اقتصاد دارد.

وی در ادامه افزود: سهم واردات و صادرات پیش از جنگ تحمیلی در بندر خرمشهر بیش از ۶۰ درصد بوده و نقش مهمی را در آن دوره ایفا می‌کرد.

 مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: این بندر پس از حمله رژیم بعث زیرساخت های خود را از دست داد. نابسامانی ها و خرابی های زمان جنگ تحمیلی در بندر خرمشهر به حدی بالاست که علیرغم همه تلاش ها، احساس می شود هیچ کاری برای توسعه زیرساخت های این بندر در سال های پس از دفاع مقدس انجام نشده است.

محسنی با تأکید بر اینکه بندر خرمشهر و پالایشگاه آبادان دو بنگاه اقتصادی در این منطقه به شمار می‌روند و نقش موثری در معیشت اقتصادی مردم دارند، تصریح کرد: طی چند سال اخیر این بندر چندین هزار اشتغال ایجاد کرده و اساسی‌ترین موضوع را در نقش نجات آب و کشتیرانی راهبری دریایی دارد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه به فاصله طولانی اروند تا خلیج فارس که ۶۲ مایل است و سبب شده تا این رود به عنوان یکی از رودهای دریانوردی منطقه محسوب شود، افزود: در دوران جنگ تحمیلی کشتی ها و شناورهای زیادی در این آبراه مغروقه شدند و از اوایل دهه هفتاد تا به امروز ۱۸۲ فروند شناور مغروقه از بستر اروندرود که مانع تردد کشتی های تجاری برای پهلوگیری از بندر خرمشهر بودند، از آب خارج شده اند.

محسنی ادامه داد: از شهریور ماه سال گذشته قرارداد خارج سازی ۳۹ فروند شناور مغروقه از بستر رودخانه اروند با یک شرکت پیمانکار به امضا رسیده که ارزش اجرای این قرارداد ۶۲ میلیارد تومان بوده و تاکنون ۲۱ فروند مغروقه خارج شده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر تأکید کرد: از دیگر مشکلات افزایش آبخور بندر خرمشهر برای پهلوگیری کشتی های بزرگتر، لایروبی بخشی از بستر اروند است که با همکاری کشور عراق باید انجام شود. در حال حاضر دفتر مشترک همکاری های ایران و عراق تشکیل شده و آخرین جلسه آن بهمن ماه سال گذشته برای رسیدن به توافق در خصوص اجرای این فرآیند بوده است.

محسنی با تأکید بر اینکه باید اروندرود دوباره احیا شود، افزود: نزدیکترین بندر به مرکز خرمشهر است و این بندر در حوزه ترانزیت کالا مهمترین نقش را دارد.

وی، گفت: امسال بیش از ۲ میلیون تن تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد رشد نشان می‌دهد. این میزان تخلیه و بارگیری شامل ۵۱۸ هزار و ۶۲۱ تن تخلیه و یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۹۲۲ تن بارگیری بوده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، تأکید کرد: صادرات مواد اولیه تولید سیمان به عراق و کویت و زمینه‌های صادرات مواد غیرنفتی باعث شده است که زمینه‌های رونق در این بخش دیده شود.

محسنی، تصریح کرد: عمده صادرات این بندر سیمان، کلینکر، مواد معدنی، مصالح ساختمانی، میوه و تره بار و خوراک دام به عراق و کویت و بیشترین واردات نیز خودرو از امارات بوده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه در حوزه واردات خودرو از این بندر نسبت به سال گذشته رشد ۲۷ درصدی داشته‌ایم، گفت: در بخش مسافری نیز در سال جاری ۲۲۷ هزار و ۱۳۱ سفر خارجی به کویت و بصره انجام شد که نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی نشان می دهد. همچنین در سال جاری بیش از ۸۱ هزار TEU تخلیه و بارگیری کانتینری انجام شد که نسبت به سال گذشته رشد ۲۳ درصدی داشته است. میزان تردد شناورهای تجاری نیز در این بندر ۷ درصد رشد نشان می دهد و در طول سال جاری هزار و ۸۷۶ فروند شناور به این بندر وارد و خارج شده اند.

 وی، افزود: بندر خرمشهر 230 هکتار وسعت دارد و بزرگترین بندر تجاری آزاد کشور به شمار می‌رود که به ریل متصل است و نزدیک بودن به صنایع فولاد خوزستان و ایستگاه آبادان از جمله مزایای این بندر به شمار می‌رود.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری این بندر را ۵ میلیون تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر آبخور اسکله این بندر ۶ متر است که با انجام لایروبی به ۹ متر خواهد رسید و امکان ورود کشتی های بزرگ به بندر خرمشهر فراهم خواهد شد.

محسنی، تصریح کرد: ترمینال اختصاصی کانتینری بندر خرمشهر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که ظرفیت پذیرش و بارگیری کانتینر در این بندر به ۳۵۰ هزار TEU خواهد رسید.

وی، گفت: قرارداد ساخت این ترمینال با رقمی بالغ بر ۸۸ میلیارد تومان با سرمایه گذاری بخش خصوصی به امضا رسیده، همچنین روز گذشته  این سرمایه گذار قرارداد خرید تجهیزات بندری را با شرکت سازنده خارجی به امضا رسانده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، بیان کرد: سرمایه‌گذاری کشتیرانی خط جنوب با سرمایه‌گذاری حدود 86 میلیارد تومان انجام می‌شود و در چند هفته گذشته پیش قرارداد خرید تجهیزات ترمینال با طرف خارجی منعقد شد.

محسنی با اشاره به اینکه جشنواره گردشگری اروند و کارون به زودی آغاز می‌شود، گفت: گردشگری رکن چهارم اقتصاد دنیا است و ایران هم در بین کشورهای دنیا دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار بالایی است.

وی، گفت: ایران در بین جاذبه‌های گردشگری جزء 10 کشور دنیا است، اما از نظر جذب توریست هشتاد و یکمین کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار