تشریح جزئیات بخش پوستر، هویت بصری و عکس سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر

نشست خبری بخش پوستر، هویت بصری و عکس سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

تشریح جزئیات بخش پوستر، هویت بصری و عکس سی و ششمین جشنواره تئاتر فجربه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری بخش پوستر، هویت بصری و عکس سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر با حضور فرهاد مهندس پور دبیر جشنواره، امیر اسمی مدیر بخش عکس، پوستر و هویت بصری، علی اصغر دشتی قائم مقام دبیر جشنواره تئاتر فجر و مهدی آشنا مدیر اجرایی بخش عکس امروز یکشنبه در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، امیر اسمی مدیر بخش عکس، پوستر و هویت بصری به توضیحاتی در خصوص آمار متقاضیان این بخش از جشنواره پرداخت و گفت: در این بخش با نظر هیئت داورانی چون مجید بلوچ، سابینا ابرهلستر از هلند، ایشه گل الیزر از ترکیه، مارکوس وایسبک از آلمان، پارسوا باشی، رضا عابدینی، سیام اتاریا از تایلند، سباستین کوبیستا از لهستان، جواد آتش بازی و علی باقری ۱۸۲ اثر شرکت کردند که در این بین ۵۷ نفر با 166 اثر برگزیده شد. شخصاً از ترکیب داوران بسیار راضی هستم و امیدوارم بازخورد خوبی هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: تبلیغات تئاتر به عنوان دیگر بخش جشنواره و برای اولین بار مورد توجه قرار گرفت. در این سال‌ها سلیقه بصری و خلاقیت با توجه به افزایش مدیا و سالن‌های خصوصی زمینه رقابت را بالا برده است. انوشیروان میرزایی، حبیب رضایی، بهنود الله وردی نیک، آرش وفادارای و محسن ولیحی هیئت داوران این بخش بودند که ۹۳ اثر را مورد ارزیابی قرار دادند و در نهایت ۷۶ اثر وارد بخش مسابقه شد.

اسمی با اشاره به بخش غیررقابتی جشنواره افزود: در بخش غیر رقابتی دو سمینار تخصصی با موضوع برندینگ و هویت بصری در تئاتر و پرسونال برندینگ برگزار خواهد شد. سمینار برندینگ و هویت بصری در تئاتر با همکاری انجمن صنفی تماشاخانه های ایران ۱۵ اسفند در باغ موزه قصر تشکیل خواهد شد.

مدیر بخش عکس، پوستر و هویت بصری در خصوص مهمترین بخش جشنواره اظهار داشت: بخش عکس به عنوان مهم ترین بخش جشنواره مورد توجه بود و باید از این طریق ارتباط برقرار می‌شد. همچنین در جلسات غیر رسمی با انجمن عکاسان خانه تئاتر جلساتی تشکیل دادیم.

در ادامه مهدی آشنا مدیر اجرایی بخش عکس از خلاقیت و نظم امیر اسمی مدیر بخش عکس، پوستر و هویت بصری تشکر کرد و گفت: امسال در جشنواره شاهد دو رویداد مهم هستیم که قسمت بک استیج آن به پیشنهاد خود آقای اسمی بود. اما اولین موضوع ارتباطی بود که با سایر عکاسها و انجمن عکاسان خانه تئاتر برقرار شد که پیش از این وجود نداشت.

وی تصریح کرد: اتفاق خوب بعدی بین المللی کردن این بخش بود که با حضور داورهای بین‌المللی نگاه های تازه‌ای را وارد کار کرد. حتی می‌توان شکل برگزاری آن را الگویی برای سایر جشنواره‌ها قرار داد؛ چراکه مشخص و به شیوه خاصی برگزار شده است. محمود کلاری، سیف الله صمدیان، دین فن می یر از هلند، اختر تاجیک، ماریا فلکنر از انگلستان، رابرت کتو از استرالیا، مسعود پاکدل، ابراهیم سیسان، اندریا بوکالینی، ماچی زاکش و مهدی آشنا ۱۱ داور بخش عکس‌های تئاتر هستند که از میان 465 اثر ارسال شده 97 اثر را انتخاب کردند.

آشنا ادامه داد: در بخش عکس پشت صحنه تئاتر ابراهیم سیسان، مصطفی قاهری، کاوه کرمی، شکوفه هاشمیان و سارا داوران 76 اثر از 20 عکاس را داوری کردند. حضور این بخش برای اولین بار بود و سختی‌های خود را داشت؛ اما اهمیت ماجرا برای ما خیلی بود. امیدواریم با اضافه شدن این بخش نگاه صنفی به این قضیه بیشتر شود.

در بخش دیگر نشست خبری فرهاد مهندس پور، دبیر جشنواره اظهار کرد: در این جشنواره مدیران واقعا به صورت مستقل عمل می کردند و جزئیات کارها با دقت بالا از طرف دوستان و آقای اسمی انجام می‌شد. من در نخستین نشست هم گفتم که بخش های جشنواره به دلیل اهمیتشان باید جدا شوند و جشنواره باید دو قسمت شود. جدا شدن بخش ادبیات جشنواره و بخش پوستر، برنامه ریزی و توجه را بالا خواهد برد.

اما بخش پایانی نشست به سوالات خبرنگاران اختصاص پیدا کرد.

اسمی دبیر بخش عکس و پوستر جشنواره، در خصوص انتخاب داوران جشنواره گفت: تعدد داوران و سیستم امتیاز دهی باعث می شود تا میانگین گرفته شده تصمیم دقیق تری به وجود بیاورد. به علاوه اینکه تعارفات ایرانی کنار گذاشته می شود و کمبود نداشتن تشکل های پیگیر و مستند ساز در این حوزه، برای داوران رفع خواهد شد.

وی درباره برپایی نمایشگاه جشنواره گفت:  ۱۲ اسفند افتتاحیه نمایشگاه برگزار خواهد شد.

سوال بعدی در خصوص علت نبود داور خارجی در بخش عکس پشت صحنه بود. اسمی در این باره گفت: ما چون برای اولین بار این بخش را داشتیم، نمی توانستیم چنین ریسکی کنیم. سطح کارهای رسیده و تعدادشان بضاعت این حد از کار را داشت. اما قطعا در آینده در این بخش می‌توان از داور خارجی استفاده کرد.

مهندس پور نیز در این خصوص ادامه داد: هدف ما بیشتر جلب توجه به این بخش بود. متاسفانه دوستان عکاس آن قدر این بخش را جدی نگرفتند و کیفیت کارها در حد بخش های دیگر نبود؛ با این وصف امکان حضور داور خارجی نبود.

اسمی در پاسخ به سوالی درباره بودجه این بخش از جشنواره تئاتر فجر گفت: نمی خواهم بحث به حاشیه برود؛ همه می دانیم که چند بخش جشنواره هنوز پول نگرفته اند. بودجه کمی که به بخش ما داده شد، خیلی زود تمام شد. شاید اگر به عقب برمی گشتم این مسئولیت را قبول نمی کردم.

گفتنی است؛ عکس ها و پوسترهای جشنواره تئاتر فجر به زودی در قالب یک کتاب منتشر می شود.

انتهای پیام/

 

نشست خبری بخش پوستر و عکس جشنواره تئاتر فجربرگزار شد

 

برچسب ها: تئاتر ، جشنواره فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار