بی ام و X1

شرکت خودروسازی ب ام و (BMW) برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ خودروی شاسی بلند سایز کوچک خود به نام ب ام و X1 را روانه بازار کرد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  شرکت خودروسازی ب ام و (BMW) برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ خودروی شاسی بلند سایز کوچک خود به نام ب ام و X1 را  روانه بازار کرد. این کراس اوور آلمانی در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش درآمد و تاکنون دو نسل از این خودرو وارد بازار شده است.

بر اساس این گزارش کراس اوور کامپکت کوچک لوکس بی‌ام‌ و X1 ، خودرویی است که کمپانی آلمانی یک پیشرانه بنزینی برای آن در نظر گرفته است؛ این نمونه یک موتور ۲.۰ لیتری چهار سیلندر مجهز به سیستم توربوشارژر دارد و قادر به تولید ۲۲۸ اسب بخار در دور موتور ۵.۰۰۰ RPM و گشتاور ۲۵۸ پاوند بر فوت (معادل ۳۵۰ نیوتون متر) است؛ این نیرو توسط یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو در مدل sDrive28i و هر چهار چرخ در مدل xDrive28i منتقل می‌گردد.

قلب تپنده ی بی ام دبلیوX1 مدل ۲۰۱۷ در ۶.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن ۱۲۹ مایل در ساعت برابر با ۲۰۷ کیلومتر در ساعت است؛مصرف سوخت این موتور نیز بنا بر اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) برابر با ۲۳ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۰.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۳۲ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۲۶ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در سیکل ترکیبی در مدل sDrive28i خواهد بود.

مصرف مدل xDrive28i اندکی بیشتر بوده و برابر با ۲۲ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۱۰.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر شهری، ۳۲ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مسیر بزرگراهی و ۲۵ مایل با هر گالن سوخت (معادل ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) در سیکل ترکیبی است.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در این خودرو این است که پیشرانه در حالت عرضی قرار گرفته و شاسی بر اساس دیفرانسیل جلو بودن طراحی شده است؛ بی‌ام‌و تلاش کرده بود تا در نسل اول X1 از ترکیب سنتی خود استفاده کند و خودرو را بر اساس دیفرانسیل عقب بودن طراحی کند که این خواسته به حقیقت نپیوست و پیشرانه به‌صورت طولی در خودرو نصب شد؛ به‌ گونه ای که امکان استفاده از یکی از نمادهای بی‌ام‌و یعنی پیشرانه‌های شش سیلندر خطی نیز در نسل اول X1 فراهم شد. اما با توجه به اینکه چنین چیدمانی فضای زیادی را اشغال می‌کند و سبب کاهش فضای خودرو در مقایسه با سایر خودروهای این کلاس می‌شود، بی‌ام‌و سرانجام تصمیم به استفاده از پلتفرم دیفرانسیل جلو گرفت که با مدل‌های مینی نیز مشابه است.

صندوق عقب برقی ، دوربین دید عقب، سامانه کمکی پارک، سامانه ناوبری ماهواره ‌ای مجهز به اطلاعات به ‌روز ترافیکی، سامانه هوشمند اعلام شرایط اضطراری، سامانه Connected Drive Lifestyle، قابلیت تنظیم صندلی‌ های عقب، سامانه ‌های هشداری عابرین پیاده، سامانه هشداری برخورد از جلو و سامانه هشداری خروج از مسیر، سیستم نمایش اطلاعات خودرو روی شیشه (HUD)، کروزکنترل تطبیقی با قابلیت تعین میزان فاصله از خودروهای عقب و جلویی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با کانال مجزا برای سرنشینان عقب از جمله امکانات این کراس اوور آلمانی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار