در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ویژگی‌های همسرداری و مادری حضرت زهرا(س) / پیش از خلقت جهان اهل بیت(ع) درعالم بودند

حجت الاسلام حائری زاده گفت: از حضرت زهرا(س) می‌توانیم به عنوان یک مادر نمونه در تربیت فرزندان، همسر موفق برای امیر المومنین(ع) و دختری از دامان حضرت رسول(ص) و حضرت خدیجه (س) یاد کنیم.

حجت الاسلام سید مهدی حائری زاده سخنران و کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص ولادت  و نقش همسری حضرت زهرا (س)، گفت: به دنیا آمدن حضرت فاطمه (س)، با کیفیت و آدابی خاصی بود که باید پیامبر اکرم (ص) 40 روز از حضرت خدیجه (س) فاصله می گرفت و در غار حرا مشغول عبادت می شدند، و بعد از یک اربعین به امر پروردگار نطفه حضرت زهرا (س) منعقد شد. درواقع پیام این مطلب در دنیای امروز برای کسانی که قصد فرزندار شدن، دارند. این است که قبل از هر تصمیمی باید یکسری مراقبت های نفسانی، لقمه های حلال و عبادات خاصی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: پس از ازدواج پیامبر اکرم (ص) با حضرت خدیجه (س) بعضی از فرزندان دختر و پسر آنها در سنین کودکی از دنیا رفتند و خداوند برای اینکه به پیامبر (ص) تسلی بدهد، سوره کوثر را در شأن  حضرت زهرا (س) نازل کرد. البته پس از نزول آیات کوثر زبان تمام کسانی که پیامبر (ص) را به سخره می گرفتند بسته شد، و ما امروز شاهد آن هستیم که در بین 300 میلیون سادات، 40 میلیون نفر سادات فاطمی داریم.
 
این سخنران و کارشناس مذهبی، با اشاره به اینکه با به دنیا آمدن حضرت زهرا (س)، منشأ خیر و برکات برای جهان بود،  بیان کرد: یکی از رفتارهای زیبا حضرت زهرا (س) با پیامبر اکرم (ص) بود، تا جایی که پیامبر اسلام به ایشان لقب ام‌ابیها را دادند و حضرت فاطمه (س) مانند یک مادر به دور حضرت رسول (ص) می چرخیدند. همچنین از ایشان می توانیم به عنوان یک مادر نمونه در تربیت فرزندان یاد کنیم. از این روی که از همان کودکی با زبان شعر به فرزندان خود معارف اسلامی را بیان می‌کردند.
 
وی ادامه داد: درواقع حضرت صدیقه الکبری (س)، یک دختر، مادر و همسر نمونه و موفقی بود که تمام حواس خود را برای رفع حوائج خانه و تربیت فرزندانشان صرف کردند، و سه رکن مهم احترام، اعتماد و محبت متقابل را سرلوحه خود قرار داده‌بودند. در همین راستا اگر ما در دنیای کنونی یکی از سه گانه های محبت، اعتماد و احترام را در زندگی داشته باشیم به استحکام خانواده کمک کرده‌ایم.

حجت الاسلام حائری زاده با اشاره به روایات مرحوم علامه مجلسی درخصوص فضایل حضرت زهرا (س)، گفت: مرحوم علامه مجلسی در کتاب خود ۱۵۱  روایت درباره فضیلت و سیره زندگی حضرت زهرا (س) دارد که برخی از آنها را اهل سنت بیان کرده‌اند. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که می فرمایند: «حضرت علی (ع) چشم من است، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به منزله دستان من، و فاطمه (س) به مثابه قلب من است.»

وی در ادامه درخصوص دوران کودکی حضرت زهرا (س) اظهار کرد: حضرت زهرا (س) در دوران کودکی از دو چهره نورانی و بزرگ پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) بهره بردند. با نگاهی به شیوه زندگی حضرت فاطمه (س) درمی‌آبیم که تربیت فرزندان و امور خانه و خانواده از جمله اولویت های اصلی این حضرت بود و بعد از آن به اقتضاء زمان و در جایی که لازم بود در اجتماع حضور پیدا می کردند.
 
حجت الاسلام حائری زاده، خاطرنشان کرد: درخصوص ولادت حضرات و اولیای الهی باید بدانیم که اهل بیت (ع) و حضرت زهرا (س) سه نوع عالم نورانیت، روحانیت و جسدیت را داشتند. یعنی قبل از اینکه عالمی خلق شود و یا بهشت و جهنمی باشد، این ذوات مقدسه وجود داشتند و خداوند آن‌ها را به صورت نورانیت خلق کرده بود. همچنین این موضوع در زیارت جامعه کبیره آمده است و به واسطه اولیاء و اهل بیت (ع) مابقی عالم خلق شده است.

وی ادامه داد: درواقع حضرت زهرا (س) و دیگر حضرات اهل بیت (ع) پیش از این در عالم ذرع خلق شده بودند. به همین جهت تاریخ ولادت حضرت فاطمه (س) را به حسبه ظاهر و میلاد جسمانی بیستم جمادی الثانی مستند کرده اند.

حجت الاسلام حائری زاده در پایان درخصوص برخورد و رفتار پیامبر اکرم (ص) نسبت به حضرت فاطمه الزهرا (س)، اظهار کرد: وجود مبارک حضرت رسول الله (ص)، هر هنگامی که حضرت فاطمه (س) را می‌دیدند، تمام قد به احترامشان می‌ایستادند و گاهی خم می‌شدند و دست دخترشان را می‌بوسیدند. علاقه و عشق پیامبر اکرم (ص) نسبت به حضرت زهرا (س) تا حدی بود که وقتی رسول خدا قصد سفر می‌کرد، به هنگام رفتن حضرت زهرا آخرین نفری بود که از ایشان خداحافظی می‌کردند و به زمان بازگشت دخترشان اولین نفری بود که به دیدار پدر می‌رفتند. حتی روایت داریم که هر وقت پیامبر اکرم (ص) دلتنگ بهشت بودند، زیر گلوی حضرت زهرا (س) را استشمام می‌کردند و می‌گفتند زهرا (س) بوی بهشت می‌دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار