آشنایی با منطقه دیدنی خوش ییلاق+ تصاویر

منطقۀ نمونۀ گردشگری خوش ییلاق به مساحت 150 هزار هکتار، در شمال شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، استان سمنان از استان هایی است که مناطق گردشگری زیادی را در خود جای داده و تنوع های مناطق در این استان نیز بسیار زیاد است.هر استانی با توجه به ظرفیت هایی که در خود دارد، گردشگر جذب می کند.تعداد این گردشگران بستگی به تنوع ظرفیت های هر استان است.

منطقه حفاظت شده،ناحیه ای از زیست بوم بوده که تمامی عناصر تشکیل دهنده ی آن، اعم از زنده و غیر زنده شامل حیوانات،گیاهان باکتریها و غیره و منابع آن منطقه، مانند کانی ها و منابع آبی آن جا،در تمامی سطوح حفاظتی مورد حفاظت قرار میکیرد .


یکی از این مناطق خوش و آب و هوا،منطقه خوش ییلاق شاهرود است که همه ساله،گردشگران زیادی را جذب می کند.

منطقه حفاظت شده خوش ییلاق به مساحت 150 هزار هکتار، در شمال شرقی شهرستان شاهرود قرار گرفته و به دو بخش دشتی و کوهستانی تقسیم می‌شود. از آنجایی که این منطقه بین کویر و جنگل‌های پهن برگ خزری قرار دارد، از تنوع زیستی بالایی برخوردار بوده و هریک از بخش‌های آن دارای تنوع پوشش گیاهی و حیات وحش ویژه‌ای است.

آشنایی با منطقه دیدنی خوش ییلاق+ تصاویر

حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شاهرود در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،گفت: این منطقه از نخستین مناطق مورد حفاظت در کشور بوده که از سال 1351 حفاظت شده اعلام شد و از سال 1364 عنوان آن به پناهگاه حیات وحش تغییر یافته است. منطقه خوش ییلاق به لحاظ قرار گیری میان دو اقلیم متفاوت ایرانی- تورانی و منطقه هیرکانی از تنوع ویژه و ارزشمندی برخوردار است.

وی افزود: منطقه خوش ییلاق،دارای آب و هوای بسیار مناسب و بارانی است و در تعطیلات نوروز یکی از مناسب ترین مناطق گردشگری در استان سمنان است.

آشنایی با منطقه دیدنی خوش ییلاق+ تصاویر
  عمده ترین پستانداران منطقه شامل مرال، شوکا، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گراز، خرس قهوه ای، گربه پالاس، پلنگ و انواع گربه های وحشی، گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، رودک، خرگوش، تشی و انواع جوندگان و … است.

از مهمترین پرندگان می توان از پرندگان شکاری نظیر عقاب ها، بالابان، بحری، شاهین، هوبره، چاق لق، بلدرچین، کبک، تیهو، هدهد، شاه بوف، جغد، چکاوک، سینه سرخ و… را نام برد. خزندگان : از کفچه مار، مار افعی، مارجعفری، مارشاخدار ایرانی، تیرمار، مار آتشی، مارپلنگی، گرزه مار و انواع آگاماها، بزمچه بیابانی خزری و لاک پشت خشکی زی نظیر لاک پشت مهمیزدار شرقی و … را می توان به عنوان نمونه هایی از خزندگان منطقه نام برد.

آشنایی با منطقه دیدنی خوش ییلاق+ تصاویر

 مهدی قاسمی کارشناس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،گفت: دشت زردابه در مرکز این منطقه، زیباترین دشت منطقه است که با گل‌ها و گیاهان جالب توجه، یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش به شمار می‌آید.یوزپلنگ ها تا اواخر دهۀ پنجاه در دشت زردابه و گورخر تا اواخر سال 1378 در نواحی جنوب و جنوب شرقی پناهگاه زیست می‌نموده‌اند.

دره گل سرخ نیز که در شرق دشت زردابه واقع شده است، از پوشش گیاهی کاملاً متفاوت با سایر زیستگاه‌های خوش ییلاق، دارای منظره‌ای بدیع از درختان بلوط و گیاهان جنگلی هیرکانی است.

آشنایی با منطقه دیدنی خوش ییلاق+ تصاویر

 

انتهای پیام/گ

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.