وزیر نفت مطرح کرد؛

اموال توقیف شده اختلاسگر نفتی، بیش از میزان اختلاس است/ ارزش سه میلیارد تومانی قراردادهای پژوهشی در حوزه اکتشاف

زنگنه گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های قضایی و نیروهای امنیتی اموال شناسایی و توقیف شده از این فرد بیش از مبلغ اختلاس او بوده است.

بخش اکتشاف درگیر کمبود منابع است/ ارزش قراردادهای پژوهشی حوزه اکتشاف سه میلیارد تومان استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه امضای 5 قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشاف با دانشگاه‌های داخلی، اظهار کرد: بخش اکتشاف به علت کمبود منابع اختصاصی دچار گرفتاری شده از این رو نتوانسته بسیاری از برنامه‌های خود را عملیاتی کند.

وی با بیان اینکه ارزش فاز نخست این 5 قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشاف با دانشگاه‌های داخلی حدود 2 میلیارد تومان و یک و نیم میلیون یورو است، گفت: اگر چه این پروژه هزینه زیادی ندارد، اما نتیجه آن در این حوزه موفقیت آمیز خواهد بود.

زنگنه گفت: این روش یک الگو است. قراردادها باید پژوهشی باشند و پروژه‌های مربوط به آنها باید مشخص، معنی‌دار، هدفمند و قابل اندازه‌گیری باشد، همچنین دانشگاه باید مکلف باشد که به موقع جوابگوی نتیجه پروژه‌ها باشد.

وزیر نفت بیان کرد: درهای پژوهشگاه صنعت نفت به روی تمامی دانشجویان باز است.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده اختلاس‌گر حوزه اکتشافات شرکت ملی نفت، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های قضایی و نیروهای امنیتی اموال شناسایی و توقیف شده از این فرد بیش از مبلغ اختلاس او بوده است. باور نمی‌کنم این شخص به کانادا رفته باشد او در ترکیه پنهان شده است.

*هدف ملی شدن صنعت نفت حفظ مالکیت مخازن بود

زنگنه درباره ملی شدن صنعت نفت، بیان کرد: ملی شدن به معنای تسلط کامل بر صنعت نفت است که این مهم بعد از انقلاب اتفاق افتاد و باید قدر آن را دانست.

وی با اشاره به این که اکثر کشورها بعد از ملی شدن نفت در ایران، با فاصله زمانی به این سمت رفتند، ضمن تبریک روز ملی شدن صنعت نفت، گفت: ملی شدن صنعت نفت در زمان خود یک حرکت مهم بود؛ حرکتی که بیش از آن‌که صنعتی باشد، سیاسی بود. یعنی هدف تسلط بر مقدرات نفت ایران بود و نه نفی تعامل.

وزیر نفت با بیان این که مرحوم مصدق هم دنبال بیرون کردن خارجی‌ها نبود، بلکه هدف حفظ مالکیت و حاکمیت مخازن برای ملت ایران بود، بیان کرد: شرکت انگلیسی در برابر این خواست ملی ما مقاومت کرد، مشکلاتی ایجاد و سرانجام کودتا شد.

زنگنه با بیان اینکه امضای قراردادهای پژوهشی در حوزه اکتشاف با 5 دانشگاه داخلی سومین دوره ارتباط وزارت نفت با وزارت علوم فناوری و تحقیقات است گفت: اولین همکاری و قرارداد وزارت نفت با دانشگاه ها به افزایش برداشت نفت از میدان ها مربوط است که این امر خوشبختانه با همکاری وزارت علوم و پیگیری خوب دانشگاه ها منجر به فعال شدن انیستیوهای نفت شده است.

وی ادامه داد: این کارها چند انضباطی است یعنی یک استاد و یک دانشجو نمی تواند کار مخزن نفتی را مطالعه کند به عبارتی با یک رشته تحصیلی مثل مهندسی مخازن این امر شدنی نیست. بنابراین باید طیفی از رشته های علوم و مهندسی کنار هم قرار بگیرند تا امکان مطالعه و پژوهش مخزن میسر شود.

وزیر نفت افزود: از این رو امکان برداشت حجم بیشتری از مخازن نفت و گاز ممکن خواهد شد. این اولین بار است که شاهد شکل گیری هدفمند یک انیستیو در حوزه نفت هستیم. یعنی موضوع کار معلوم است و مدیریت پروژه از آن برمی آید.

زنگنه در تشریح دومین همکاری وزارت نفت با وزارت علوم که مربوط به بخش پایین دستی است گفت: این همکاری برای تولید و بهبود فرآیندهای تولید در بخش های پرمصرف همچون اوره، متانول، آمونیاک، شیرین سازی گاز و بخشی از تصفیه نفت است که با دانشگاه ها به انعقاد رسیده است.

وی با اشاره به سابقه کوتاه مدت دانشگاه ها در صنایع بالادستی، افزود: این در حالی است که سابقه دانشگاه ها در حوزه پایین دستی همانند مهندسی شیمی 70 ساله است از این رو قراردادهایی با دانشگاه های فعال در این حوزه منعقد کردیم که در حال پیشرفت است.

زنگنه امضای قراردادهای پژوهشی در حوزه اکتشاف با دانشگاه های داخلی را سومین بخش همکاری وزارت نفت با وزارت علوم دانسته و گفت: این بخش جز حوزه بالادستی صنعت نفت تلقی می شود که با ترکیب دیگری از اساتید و دانشجویان فعال خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: این پروژه ها نیازهای اصلی صنعت نفت است و در زمره طرح های کلان قرار دارد. امروز بخش اول آن با 5 دانشگاه معتبر امضا می شود. امید می رود با سرعت با همکاری دانشگاه ها به بخش های دیگر نیز دست یابیم چرا که این موضوع بهترین نوع سرمایه گذاری در کشور تلقی می شود.

وی ضمن انتقاد از ارائه اعتبار و منابع مالی به بخش پژوهشی دانشگاه ها و وزارتخانه ها افزود: معتقدم متقاضی یک پروژه تحقیقاتی باید همگام با پیشرفت پروژه منابع مالی به ان اختصاص دهد تا اگر دستاورد پروژه از سرعت و پیشرفت قابل توجهی برخورد نبود روند فعالیت متوقف شود.

زنگنه در پایان گفت: پول زیاد خروجی بخش های پژوهشی را مفید نمی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
سه میلیارد تومان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
مگر اموالی که از ان فرد کشف شده از کجا آورده بوده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
مگر اموالی که از ان فرد کشف شده از کجا آورده بوده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
باید بررسی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
خدا کمک کنه تا مشکلات رفع شه
Germany
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
مگر چقدر سرمایه و پول داره که سه برابر اختلاسش توقیف شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
چرا این اتفاق رخ داده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
امیدوارم هرچه زودتر این مشکلات رفع شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
مگه میشه مگه داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
سه میلیارد تومان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
باید این مبلغ برای اشتغالزایی در نظر گرفته شه
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۲۰:۰۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
ما کارگران 16ساله بصورت پیمانکاری با حداقل حقوق در شرکت نفت کار میکنیم.حرکتی برای ما نشده است.لطفا یک قدم مثبت برای ما انجام بدهید.بخدا فرق ما با پرسنل رسمی خبلی زیاد است.همه چیز برای رسمی ها هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
به نظر من اگه این مقدار که اختلاس شده واختلاس های قبلی رو صرف اشتغال میکردن مشکل بیکاری حل میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
واقعا جای تاسفه چی میشه گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
کاش پول این دکلهای گم شده و اختلاسها در شرکت نفت صرف تامین مسکن کارگران و خرید تجهیزات میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
واقعا جای بسی تاسف دارد
آخرین اخبار