اولین رئیس زن سازمان جاسوسی سیا کیست؟

دونالد ترامپ امروز پس از انتصاب رئیس سیا به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا، «جینا هاسپل» را به عنوان رئیس جدید سیا منصوب کرد.

اول رئیس زن سازمان جاسوسی سیا کیست؟به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ پس از آنکه امروز «مایک پمپئو» رئیس سیا را جایگزین «رکس تیلرسون» در وزارت خارجه آمریکا کرد، «جینا هاسپل» را به عنوان رئیس جدید سیا منصوب کرد.

جینا هاسپل که همینک معاون سازمان جاسوسی سیا است، نخستین زنی است که به این سمت گماشته می‌شود.

او برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ به سازمان جاسوسی سیا پیوست و در فوریه ۲۰۱۷ به عنوان معاون این سازمان منصوب شد.

نام «جینا هاسپل» حدود یک دهه پیش یعنی زمانی که مشخص شد سیا یک زندان مخفی برای شکنجه و بازجویی از مظنونان امنیتی در تایلند احداث کرده است، بر سر زبان‌ها افتاد.

اسنادی که بعدها فاش شد نشان داد که زندانیان در این بازداشتگاه در زمانی که او ریاست آن را برعهده داشته است، به روش‌هایی که حتی با قوانین داخلی آمریکا نیز مغایرت دارند، مورد شکنجه قرار می‌گرفته‌اند.

جینا هاسپل پس از این رسوایی در سال ۲۰۱۳ به عنوان معاون «سرویس سری ملی» که مسئولیت انجام عملیات‌های خرابکارانه در سرتاسر جهان را بر عهده دارد، منصوب شد.

وی که ۳۰ سال سابقه فعالیت اطلاعاتی را در کارنامه خود دارد، در فوریه ۲۰۱۷ به عنوان معاون پمپئو در سازمان سیا منصوب شد که البته انتصاب او با انتقادات زیادی نیز همراه شد.

منتقدان هاسپل معتقد بودند با توجه به نوع شکنجه‌ها و تاکتیک‌های وحشیانه‌ای چون قرار دادن مظنونان امنیتی در تابوت که او در زمان ریاست خود بر زندان تایلند برای بازجویی از متهمان به کار برده بود، نباید به این سِمت منصوب شود.

وی برای جامعه آمریکا نام چندان شناخته‌شده‌ای نیست چراکه بیشتر عمر کاری خود را در قالب مامور مخفی و با نام مستعار فعالیت کرده است.

با این حال، او چندین بار از جمله در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش، به خاطر جدیت در انجام امور اطلاعاتی موفق به دریافت جایزه شده است.

هاسپل پس از افشای اسناد مربوط به استفاده از روشهای غیرقانونی شکنجه در زندان تایلند، سعی در نابود کردن فیلم‌های ضبط شده در این زندان داشت که البته موفق به انجام این کار نشد.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است او در سال ۲۰۰۲ یک مظنون امنیتی را ۸۳ بار در طول تنها یکماه به روش "غرق مصنوعی" شکنجه داد تا اینکه در نهایت مشخص شد او بی‌گناه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محب الله
۲۱:۳۸ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
ظهرالفساد فی البر و البحر ، بما کسبت ایدی الناس!
فااظهراللهم لنا ولیک ، و ابن بنت نبیک ، المسمی باسم رسولک حتی لا یظفر بشئ من الباطل الا مزقه و یحق الحق و یحققه وجعل اللهم مفزعا لمظلوم عبادک وناصرا لمن لا یجد له ناصرا غیرگ !...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
شمارش معکوس سازمان سیا شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
ترامپ نادان وشیطان بزرگه
آخرین اخبار