بلند ترین مناره های جهان بر فراز آسمان شهر جهانی یزد

مسجد جامع کبیر یزد یکی از شاهکار‌های معماری و تاریخی جهان به شمار می‌رود و به جرات می‌توان گفت دارای بلندترین مناره‌های جهان است.

به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مسجد جامع کبیر یزد یکی از شاهکار‌های معماری و تاریخی جهان به شمار می‌رود و به جرات می‌توان گفت دارای بلندترین مناره‌های جهان است.

حمید عزیزی باستان شناس یزدی در گفتگو باخبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: معماری این مسجد بسیار بزرگ به قدری منحصر به فرد و بی بدیل است که هر سال گردشگران بسیار زیادی از نقاط مختلف دنیا به قصد بازدید از شاهکار هنر معماری به ایران و استان یزد سفر می‌کنندبعد از ورود اسلام به ایران در قرن هفتم میلادی، آتشکده‌ها به تدریج جای خود را به مجموعه‌ای از مساجد بخشیدند و مساجد وظایف مذهبی وفرهنگی آتشکده‌ها را بر عهده گرفتند.

بلند ترین مناره های جهان بر فراز آسمان شهر جهانی یزد

 عزیزی افزود:همانند دوران پیش از اسلام که آتشکده یکی از شاخص‌های شهر بود در دوران اسلامی مسجد و بازار از جمله عناصر مهم شهر به حساب می‌آمدند و عاملی برای تمایز آن از روستا‌ها به حساب می‌آمدند.

حسین مسرت پژوهشگر یزدی در گفتگو با خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: مسجد جامع یزد یکی از شاهکار‌های معماری تاریخی ایران در دوره‌های مختلف است، تمام جلوه‌ها و نمود‌های هنر و معماری ایران اعم از هنر کاشی کار، کتینه سازی، گچ بری، نما سازی، نور، گرما، سرما و هر آنچه بایتس در یک بنا مدنظر معماران قرار گیرد در این بنا به کار گرفته است.

بلند ترین مناره های جهان بر فراز آسمان شهر جهانی یزد
مسرت افزود: در بسیاری از کشور‌ها مسجد جامع یزد به عنوان نمادی از این استان و حتی نمادی از کشور ایران مطرح است و این بنا در شمار نخستین بنا‌های عظیم و پرقدمت کشور به شمار می‌رود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در گفتگو با خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: بنای این مسجد با عظمت قرنهاست که از فراسوی تاریخ تمدن این سرزمین می‌درخشد به نحوی که در کتب تاریخی یزد آمده است: "مسجد را بر جای آتشگاه ساسانی ساخته اند و سنگ بنای آن توسط علاء الدوله گرشاسب نهاده شده است.

بلند ترین مناره های جهان بر فراز آسمان شهر جهانی یزد

فاطمه داتش یزدی افزود: مسجد جامع قدیم در قرن ششم هجری قمری و به دستور گرشاسب از نوادگان علاء الدوله کالنجار ساخته شد و بنای اصلی مسجد کنونی از آثار سید رکن الدین محمد قاضی است. 

وی ادامه داد: زیباترین بخش این بنا را می‌توان مجموعه ایوان و گنبدخانه و فضای پیرامون آن نام برد. نمای ایوان بلند با مجموعه‌ای از زیباترین تزئینات کاشی معرق و نقوش اسلیمی و گیاهی همچنین گره چینی پوشانده شده است.

بلند ترین مناره های جهان بر فراز آسمان شهر جهانی یزد
این تزئینات با آجر‌های ضربی و نقوش معلقی و کتیبه‌های کاشی معرق و کوفی بنایی، مجموعه‌ای بدیع و خیره کننده آفریده که تحسین هر بیننده‌ای را برمی انگیزد.

محراب اصلی یا محراب واقع در گنبدخانه، مزین به انواع کاشی معرق و کتیبه و آجر ضربی است و بر دو کاشی ستاره‌ای شکل منصوب در آن، نام استادکار و تاریخ ساخت محراب نقش بسته است.

گنبد زیبای مسجد از نوع دو پوسته پیوسته بوده و بر آن، نقش گل صابونکی معقلی با ظرافت اجرا شده است و بر ساقه آن عبارت الملک الله به خط کوفی تکرار شده است.

بلند ترین مناره های جهان بر فراز آسمان شهر جهانی یزد
دو مناره مسجد که ارتقاع تقریبی آن از کف تا نوک به بیش از ۵۲ متر می‌رسد، دارای قطری در حدود هشت متر است که در دوره صفوی به بنا افزوده شده، اما در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی فرو ریخت و دوباره تجدید بنا شد.

بلندای این مناره‌ها و اینکه کاشی کاری منحصر به فردی حتی در اوج مناره‌ها انجام شده، تعجب همگان را بر می‌انگیزد، زیرا این مناره‌ها هرچه به سمت بالا رفته باریکتر شده و تنها یکی از آن‌ها نیز دارای پلکان است از اینرو ظرافت کاشی کاری در این ارتفاع به واقع قابل تحسین است.

انتهای پیام/ص

عکاس:حمزه توکلی

مسجد جامع یزد، شاهکار معماری ایرانی

برچسب ها: خبر فرهنگی ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۴۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۷
مناره های مسجدجامع مکی زاهدان باارتفاع94متر ازبلندترین مناره های مساجد ایران بشمار میرود.
آخرین اخبار