باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

قصر طلایی سحر آمیز در ارتفاع هزار و ۸۴۱ متری از تراز دریای خزر

چشمه معدنی اسرارآمیز سورت یا قصر طلایی مازندران با قرار گرفتن در ارتفاع هزار و ۸۴۱ متری از تراز دریای خزر از شاهکار‌های طبیعت است که دارای دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،صخره‌های نارنجی ، آبی و زرد رنگ که لایه لایه زمین را بالا رفته اند و آب از بلور‌های سنگی شان چکه می‌کند . چشمه سورت چشمه‌ای با حوضچه‌های زیبای دو آب صخره‌ها را مز مزه می‌کنید، ترش، خنک و متفاوت.

چشمه سورت چشمه‌ طلایی یا قصر طلایی مازندران

 معنای باداب سورت به زبان محلی‌ها ، باداب به معنی آب گازدار است و سورت به معنای شدت اثر و این کلمه روی هم رفته معنای اثر آب گازدار را خواهد داد.

یکی از اهالی منطقه دهستان پشت کوه که چند سالی محصولات صنایع دستی و آب زرشک منطقه به مسافران و گرداشگران داخلی وخارجی می‌فروشد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: باداب سورت به معنی شدت اثر آب گاز دار است که در زبان محلی به آن اروست وائو یا بادو می‌گویند که البته نام برند آن چشمه‌های قصر طلایی اروست است.

وی افزود: حوضچه‌های چشمه سورت به دلیل رفت و آمد زیاد گردشگران در فصل تابستان اندکی تخریب شده است.

چشمه سحر آمیز در ارتفاع هزار و ۸۴۱ متری از تراز دریای خزر

چشمه سورت چشمه درمانگر 

با این حال این چشمه‌ها در ایران به چشمه‌های طلایی یا قصر طلایی معروف شده اند که نامشان را از رنگ زرد ونارنجی شان وام گرفته اند.

مشابه این چشمه‌ها تنها در ۳ کشور ترکیه، آمریکا و نیوزلند وجود دارد که اتفاقأ بر خلاف باداب سورت که در کشور ما در حد یک چشمه محلی باقی مانده از توریستی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این کشور‌ها محسوب می‌شوند.

چشمه سورت یک چشمه آب نمک در منطقه چهاردانگه ساری و در پشت کوه این شهر قرار دارد و همچنین در ارتفاعات منطقه سورت در ۵ کیلومتری قلعه سر و شرق روستای اروست واقع شده است.

باداب سورت دوچشمه دارد با آب‌هایی که هرکدام رنگ، بو و مزه خودشان را دارند یکی شور شور و دیگری ترش و شیرین.
چشمه شورباداب سورت استخر آبی کوچکی است که معمولأ در تابستان برای آب تنی استفاده می‌شود ودرمان درد‌های کمر، پا، روماتیسم، میگرن و امراض پوستی را به مهمانانش هدیه می‌دهد.

یکی از روستاییان منطقه سورت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: اهالی منطقه در فصل تابستان سنگ‌های این صخره‌ها را داخل آتش می‌گذارند و وقتی خوب داغ شدند آن‌ها را در آب گوگردی قرار می‌دهند و از آن برای التیام پوست ودرد‌های مختلف استفاده می‌کنند.

چشمه سحر آمیز در ارتفاع هزار و ۸۴۱ متری از تراز دریای خزر

چشمه باداب با رنگ‌های زرد و نارنجی.

اما چشمه دیگر باداب سورت که در نزدیکی این چشمه قرار گرفته با آب زرد و نارنجی رنگش که از صخره‌ها نشت می‌کند اکسید آهن را به زمین می‌آورد.

آب‌های رسوبی این دو چشمه هزاران سال است که از کوه سرازیر می‌شوند وده‌ها حوضچه کوچک رنگین را در دل صخره‌ها پر می‌کنند.

حوضچه‌هایی که تماشای سرخی وزردی و سبزی آن‌ها سر ذوقتان می‌آورد و باور طبیعی بودن منطقه را برایتان دشوار می‌کنند.

چشمه آب معدنی باداب سورت نوعی ژئو پارک است که در ارتفاع هزارو ۸۴۱ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

چشمه سحر آمیز در ارتفاع هزار و ۸۴۱ متری از تراز دریای خزر

چشمه سورت باقیمانده آخرین چین خوردگی‌های البرز در دوران چهارم زمین شناسی

مریم عبدالله هاشم پور کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: این چشمه که همزمان با آخرین چین خوردگی‌های البرز در دوران چهارم زمین شناسی شکل گرفته اند از شمال با ارتفاعات وتپه‌های پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ، از جنوب با دره از شرق با ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای ودرختچه واز غرب با معدن سنگ‌های تزینی احاطه شده است، اما باداب سورت به همین جا ختم نمی‌شود.

وی افزود: اگر در امتداد این چشمه‌ها صدمتر به سمت شمال بروید در ارتفاعات باداب سورت قدیمی می‌رسد که البته از سال‌ها پیش خشک شده است، اما آثار شگفت انگیز آن هنوز هم بر جاست.

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: امروزه تاکید بر این نوع فاکتور‌ها و ارزش فوق العاده توریستی سبب شده شاخه‌ای از گردشگری با عنوان ژئوتوریسم در دنیا ایجاد شود که بیشترین آمار گردشگران را در دنیا به خود اختصاص داده است زیرا بازدید از این گونه آثار نه تنها برای محققان و زمین شناسان جهان بلکه برای هر انسانی می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.

چشمه سحر آمیز در ارتفاع هزار و ۸۴۱ متری از تراز دریای خزر

باداب سورت کوچک یا شورسر

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، غیراز این باداب سورت دیگری هم وجود دارد که باداب سورت کوچک یا شورسر معروف است این چشمه بسیار کوچک که در روستای اروست قرار گرفته خواص درمانی دارد.

چشمه باداب سورت چشمه پلکانی واقع در بخش چهاردانگه شهرستان ساری است.

چشمه سورت از زیباترین جاذبه‌های شهرستان ساری است که در ارتفاعات منطقه سورت و در پنج کیلومتری قلعه سر و شرق روستای اروست واقع شده است و مشتمل بر دو چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از نظر رنگ، بو و مزه است و دارای منظره‌ای بدیع از پلکان‌های آب ریز با رنگ طبیعی است.

جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه در طی سال‌ها با ساختن صد‌ها طبقه و ده‌ها حوضچه بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف این چشمه را وسیع‌تر کرده است.

زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری این چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌انداز‌های اطراف به ویژه در غروب آفتاب تحسین برانگیز است. سورت در ۱۰۰ کیلومتری ساری در مسیر جاده کیاسر قرار دارد.

چشمه سحر آمیز در ارتفاع هزار و ۸۴۱ متری از تراز دریای خزر

ممنوعیت ساخت و ساز در حریم چشمه سورت 

حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،همانطوری که در پرونده ثبتی این بنا آمده است تا شعاع ۱۵۰۰ متری چشمه (بیش از ۲۰ هکتار) از جمله حریم این اثر طبیعی به شمار می‌رود که هرگونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در آن غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی دارد.

وی افزود: چندین طرح سرمایه گذاری در اطراف چشمه معدنی سورت پیشنهاد شده که در دست بررسی است و در صورت تناسب با این مکان اجرایی خواهد شد.

چشمه سحر آمیز در ارتفاع هزار و ۸۴۱ متری از تراز دریای خزر

برای دیدن این چشمه باید به شهرستان ساری، بخش چهاردانگه دهستان پشت کوه سفرکنید یا از جاده شهمیرزاد ساری به سمت کیاسر حرکت کنید و در ۳۵ کیلومتری کیاسر به سمت روستای اروست و مالخاست بروید از این به بعد ۲۵ کیلومترجاده فرعی پیش روی شماست که آسفالت چندان مناسبی هم ندارد.

چشمه سورت دهستان پشت کوه روستای سورت، حد فاصل روستا‌های اروست و مالخاست در بخش چهار دانگه شهرستان ساری قرار دارد.

این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

گزارشی از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار