امیر خوراکیان معاون محتوایی مرکز ملى فضاى مجازى در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قانون تلگرام قانون جنگل مدرن است/ نمی‌توانیم اجازه دهیم همه‌ فعالیت‌ها و خدمات بر بستر یک پیام‌رسان بی‌قانون و بی‌هویت انجام شود

تا به حال تلاش‌ها برای ضابطه‌مند کردن فعالیت تلگرام نتیجه نداده است/ قانون تلگرام قانون جنگل مدرن استمعاون محتوایی مرکز ملى فضاى مجازى تاکید کرد استفاده از یک پیام‌رسان که در هیچ حوزه‌ای از هیچ قانونی برخوردار نیست، به این معناست که ما به مردم توصیه کنیم در جامعه‌ی مجازی فعالیت کنند که ضابطه‌ی آن مانند قانون جنگل باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، استفاده مردم از این فضا بیشتر شده و مردم بسیاری از نیازهای خود را در این فضا رفع می‌کنند و به نوعی به این فضا وابسته شده‌اند. در این بین شبکه‌ی اجتماعی تلگرام به دلایل مختلف، بیش از سایر نرم‌افزارها مورد اسقبال مردم قرار گرفته و به فراگیرترین شبکه‌ی اجتماعی مورد استفاده مردم کشور ما و به ابزار اصلی ارتباط اینترنتی جامعه تبدیل شده است.

امکانات و فراگیری تلگرام، باعث شده که این نرم‌افزار فراتر از یک پیام‌رسان عمل کند و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بر بستر این پیام‌رسان صورت می‌گیرد. این موضوع اهمیت فعالیت قانون‌مند و نظارت بر آن فعالیت پیام‌رسان‌ها را نمایان می‌کند؛ زیرا عدم قانونمندی فعالیت پیام‌رسان‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات متععددی برای مردم شود. اما در حال حاضر متأسفانه مدت‌هاست که ما بدون قیدو‌شرطی به تلگرام اجازه‌ی فعالیت آزادانه را داده‌ایم.

پیام‌رسان‌ها به سکوهایی برای ارائه‌ی انواع خدمات در حوزه‌های گوناگون تبدیل شده‌اند

امیر خوراکیان معاون محتوایی مرکز ملى فضاى مجازى در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با اینکه در حال حاضر پیام‌رسان‌ها در زندگی مردم چه جایگاهی دارند، اظهار داشت: پیام‌رسان‌ها فعالیت خود را با کارکرد ارتباطی و پیام‌رسانی شروع کردند اما به مرور سرویس‌ها و خدمات دیگری به آن‌ها اضافه شد. در حال حاضر این پیام‌رسان‌ها در حوزه‌های مختلف کارهای روزمره، نقش ایفا می‌کنند و در واقع این ابزارها به سکوهایی برای ارائه‌ی انواع خدمات در حوزه‌های گوناگون تبدیل شده‌اند. در نتیجه تأثیر فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای آن‌ها افزایش پیدا کرده است؛ این تأثیرگذاری در حوزه‌ی ارائه خدمات و اقتصاد، جدی‌تر و ملموس‌تر است. اهمیت این موضوع در این است که یک پیام‌رسان با این گستره‌ی زیاد و همه جانبه‌ در زندگی اجتماعی و فردی مردم، با چه شرایط و ضوابطی و تحت چه اصولی می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد.

وی در خصوص اینکه در حال حاضر چند درصد مردم کشور و به چه میزان از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند، گفت: حدود 70 درصد از کل جمعیت کشور از انواع پیام‌رسان‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ که ما داشتیم، مردم به طور متوسط حدود سه ساعت در روز از پیام‌رسان‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

خوراکیان

شاهد رشد بسیار خوبی در پیام‌رسان‌های داخلی هستیم

معاون محتوایی مرکز ملى فضاى مجازى گفت: ما در حال حاضر به دنبال تصویب سند ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی هستیم که بر طبق آن قرار است از پیام‌رسان‌های بومی حمایت صورت بگیرد و پیام‌رسان‌های خارجی به صورت ضابطه‌مند و در قالب یک مجموعه مقرراتی فعالیت کنند. در راستای تحقق بخش اول این سند مشغول یک سری اقداماتی هستیم؛ از یک سو به دنبال حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی هستیم و به طور مداوم توان فنی، امکانات و برنامه‌های پیام‌رسان‌های داخلی را بررسی می‌کنیم. از سوی دیگر در تلاش هستیم که با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاه‌های مسئول، شرایط مناسب‌تری برای فعالیت ابزارهای داخلی صورت بگیرد. یکی از مهم‌ترین مباحثی که در خصوص پیام‌رسان‌های داخلی مطرح بود، بحث حفظ اطلاعات و حریم خصوصی کاربران بود. ما در هفته‌ی گذشته شاهد دو اتفاق مهم در این حوزه بودیم؛ یکی بیانات رهبر معظم انقلاب که به صورت صدور یک فتوا صورت گرفت و ورود به حریم خصوصی مردم در پیام‌رسان‌های اجتماعی را حرام شرعی دانستند و دوم، اقدام قوه‌ی قضائیه بود که این موضوع را مرتبط با اصل بیست و پنج قانون اساسی ابلاغ کرد و از نظر قانونی راه را برای نظارت بر این موضوع هموار کرد. لذا از این جهت در یک شرایط مناسب‌تری هستیم و اعتماد عمومی بهتر جلب شده و شاهد استقبال بیشتر از پیام‌رسان‌های داخلی هستیم. بحث بعدی مربوط به ظرفیت و دانش فنی پیام‌رسان‌های داخلی است که خوشبختانه این روزها فعالیت بسیار چشمگیری در این حوزه صورت می‌گیرد و هر هفته شاهد ایجاد قابلیت‌های جدید هستیم. تقریباً همه‌ی آن‌ها رو به رشد هستند. بسیاری از آن‌ها ابتکارات خوبی در حوزه‌ی تبادلات مالی و سایر سرویس‌هایی که می‌توان به مردم ارائه کرد، داشتند، لذا ما شاهد رشد بسیار خوبی در پیام‌رسان‌های داخلی هستیم.

اگر ضابطه‌مندی در پیام‌رسان‌های خارجی صورت نگیرد، قطعاً تصمیمات جدی‌تری در این رابطه گرفته می‌شود/ باید فعالیت‌های اقتصادی خود را بر بستر پیام‌رسان‌های داخلی بیاوریم که در صورت بروز مشکل، امکان پیگیری وجود داشته باشد

وی در رابطه با ضابطه‌مند شدن پیام‌رسان‌های خارجی اظهار داشت: وقتی که یک پیام‌رسان دیگر صرفاً یک پیام‌رسان نیست بلکه بستری برای انجام تبادلات مالی و ارائه سرویس‌ها و خدمات است، ضابطه‌مندی و قانون‌مداری بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. اگر یک فعالیت اقتصادی بر بستر یک پیام‌رسان اجتماعی صورت بگیرد و در آن به کسی ظلمی بشود، چه مرجعی به این مسئله رسیدگی می‌کند؛ یا دارویی در این فضا فروخته شد که تقلبی بود و سلامت مردم را به خطر انداخت، چکونه به این مشکل رسیدگی خواهد شد؛ یا محتوایی به دست مردم رسید که به دلیل دروغ بودن، مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد، این چه کسی و بر اساس چه ضوابطی به این مشکل رسیدگی خواهد کرد. اگر این ضابطه‌مندی صورت نگیرد، قطعاً لازم هست تصمیمات جدی‌تری در این رابطه گرفته شود. در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی که بر بستر پیام‌رسان‌ها صورت می‌گیرد، وقتی بر بستری است که ما هیچ اعتمادی به آن نداریم، مدیریت آن، هویت آن و مقررات آن به هیچ وجه شناخته شده و در اختیار ما نیست، این یک حرکت ناپایدار محسوب می‌شود. هر لحظه ممکن است یک اتفاقی در این پیام‌رسان رخ دهد و سرمایه‌های مادی و معنوی مردم را از بین ببرد. به همین دلیل ما باید فعالیت‌های اقتصادی خود را بر بستر پیام‌رسان‌های داخلی بیاوریم که در صورت بروز هر مشکلی، امکان پیگیری وجود داشته باشد و همچنین اقتصاد پایداری در این فضا به وجود بیاید.

خوراکیان

خدمات عمومی و دولت الکترونیک باید به یک محیط امن مانند پیام‌رسان‌های داخلی انتقال یابند

خوراکیان در همین خصوص ادامه داد: غیر از فعالیت‌های اقتصادی، خدمات نیز دارای اهمیت است؛ در حال حاضر همه‌ی خدمات در حال انتقال به حوزه‌ی فضای مجازی است و در فضای مجازی هم راحت‌ترین سرویس این فضا، پیام‌رسان است؛ لذا به مرور بسیاری از خدمات مانند دولت الکترونیک وارد پیام‌رسان‌ها می‌شود، به طور طبیعی چنین خدماتی را نمی‌توان بر بستر یک پیام‌رسانی ایجاد کرد که نه هویتی دارد و نه ضابطه‌مند است؛ لذا نمی‌شود همه‌ی سرمایه‌های معنوی و اطلاعاتی کشور بر این بستر به حراج گذاشته شود. در نتیجه برای خدمات عمومی و دولت الکترونیک هم باید به یک محیط امن مانند پیام‌رسان‌های داخلی انتقال یابند. با توجه به موارد ذکر شده طبیعی است که ما در یک برنامه زمان‌بندی شده منسجم، پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند خودشان را به مردم ارائه کنند و مردم با اطلاعاتی که کسب می‌کنند و آگاهی‌بخشی‌ای که صورت می‌گیرد، خودشان پیام‌رسان‌های داخلی را انتخاب کنند. هدف ما این است که در آینده یک پیام‌رسان خارجی بی‌هویت بی‌قانون که در حال تبدیل شدن به بستر همه‌ فعالیت‌ها می‌شود و از این جهت خطر بزرگی برای سرمایه‌های مردم است، حداقل از انحصار خارج شود و ما شاهد باشیم که پیام‌رسان‌های داخلی جایگزین این مسئولیت باشند.

تا به حال تلاش‌ها برای ضابطه‌مند کردن فعالیت تلگرام نتیجه نداده است/ قانون تلگرام قانون جنگل مدرن است

معاون محتوایی مرکز ملى فضاى مجازى در رابطه با امکان ضابطه‌مند شدن فعالیت تلگرام، گفت: تا به حال تلاش‌ها برای ضابطه‌مند کردن فعالیت تلگرام نتیجه نداده است. در خصوص این ضابطه‌مندی هم ممکن است یک نوع سواستفاده رسانه‌ای صورت بگیرد؛ به این معنا که تا صحبت از همکاری و تعامل با مدیران تلگرام می‌شود، برخی فقط می‌روند سراغ بحث دادن اطلاعات مردم، در صورتی که به هیچ وجه مسئله‌ اصلی این نیست بلکه بحث بر سر ضوابط کلی کشور از جمله ضوابط اقتصادی است. مگر همه‌ی امور ما در جامعه قانون ندارد! مگر ما می‌خواهیم جامعه را بدون قانون اداره کنیم! استفاده از یک پیام‌رسان که در هیچ حوزه‌ای از جمله اقتصاد، رسانه، فرهنگ، خدمات، تعاملات بین مردم، خدمات اداری و..... از هیچ قانون و ضوابطی برخوردار نیست، به این معناست که ما به مردم توصیه کنیم که بروند در یک جامعه‌ی مجازی فعالیت کنند که ضابطه‌ی آن مانند قانون جنگل باشد؛ نه هویت و نه قانون و ضوابط در آن وجود داشته باشد. این به معنی تشویق به سمت یک جامعه‌ی بی‌قانون و به هم ریخته ولی با یک عناوین زرق و برق دار یا یک قانون جنگل مدرن است.

خوراکیان

نمی‌توانیم اجازه دهیم همه‌ی فعالیت‌ها و خدمات بر بستر یک پیام‌رسان بی‌قانون و بی‌هویت انجام شود

وی در همین خصوص ادامه داد: شما فرض کنید به طور مثال مردم با یک روند خاصی یک دولت را بر سر کار می‌آورند تا امور آن‌ها را مدیریت کند و با این مدیریت مانع آن شود که به کسی ظلمی شود؛ حالا چطور می‌توانیم اجازه دهیم همه‌ی فعالیت‌ها و خدمات بر بستر یک پیام‌رسان بی‌قانون و بی‌هویت انجام شود و امکان هیچ پیگیری و نظارتی در آن وجود نداشته باشد. در مسئله‌ی صندوق‌های اعتباری با وجود اینکه فقط بخش کوچکی از مردم درگیر آن بودند، همه شاهد بودیم که چه مشکل بزرگی برای کشور به وجود آورد، حالا اگر در یک فعالیت اقتصادی گسترده در یک پیام‌رسان چنین مشکلی پیش بیاید و ناگهان همه‌ی سرمایه‌های مردم در معرض خطر قرار بگیرد؛ مردم به طور قطع در چنین موقعیتی مسئولان را مورد مؤاخذه قرار می‌دهند که چنین خطراتی اطلاع‌رسانی نشده و با آن مقابله نشده است. مردم ما را مؤاخذه می‌کنند که چرا از فعالیت یک پیام‌رسان که در نقش راهزن اقتصادی برای سرمایه‌های مردم ظاهر شده، ممانعت نکردید. لذا حتماً همه‌ی دستگاه‌ها باید کمک کنند به اینکه پیام‌رسان‌های داخلی حمایت شوند تا سرویس‌های امن، فعالیت‌های پایدار، خدمات مورد نیاز مردم و انواع فعالیت‌هایی که مدنظر است، با ابتکار و توجه به سلائق و ویژگی‌های کشور خودمان ارائه شود و مراقبت شود که مجموع امورات کشور در یک پیام‌رسان خارجی بی‌هویت، عدم پاسخگو به جایی و بی‌ضابطه صورت نگیرد.

در مجموع همکاری دستگاه‌های مختلف در این رابطه را به نسبت خوب می‌دانم و به عنوان مرکز ملی فضای مجازی از پیشرفت کار راضی هستیم

خوراکیان در پاسخ به این سؤال که چرا با گذشت حدود 10 ماه از مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، چرا بخش اندکی از آن اجرا شده، گفت: من نگاهم تا این حد منفی نیست. در ابتدا به خاطر انتخابات و روند تشکیل دولت جدید، مقداری زمان را از دست دادیم اما بعد از آن که جلسات تشکیل شد و وظایف مشخص شد، این مصوبه جزو مصوباتی بود که اتفاقاً با جدیت در مرکز ملی فضای مجازی پیگیری شد. جلسات با حضور خود وزرا و همچنین رئیس سازمان صداوسیما تشکیل شد و پس از مشخص شدن وظایف هر کدام، کارهای مؤثر زیادی صورت گرفت؛ همچنین قوه‌ی قضائیه وظایف خود را اجرا کرده است. وزارت ارتباطات هم به وظایف خود از جمله پرداخت وام 5 میلیاردی عمل کرده؛ در حال حاضر یکی از پیام‌رسان‌ها آن را دریافت کرده و یکی دیگر هم در حال دریافت است. برای بقیه هم مشکل خاصی وجود ندارد، فقط باید خودشان توانایی ایجاد آن اندک شرایط لازم را داشته باشند. من در مجموع همکاری دستگاه‌های مختلف در این رابطه را به نسبت خوب می‌دانم و به عنوان مرکز ملی فضای مجازی از پیشرفت کار راضی هستیم، البته به طور طبیعی هنوز در حد تمام و کمال هنوز انجام نشده است. به عنوان مثال برای ایجاد قابلیت‌های کسب‌وکار در پیام‌رسان‌ها، ما جلسات بسیار متعددی هم با خود پیام‌رسان‌ها و هم با مسئولان بانک مرکزی داشتیم و خیلی از مشکلات در این زمینه برطرف شده است.

مسئله‌ی خروج دستگاه‌های دولتی از پیام‌رسان خارجی بدون ضابطه مسجل و مسلم است

معاون محتوایی مرکز ملى فضاى مجازى در رابطه با اهمیت استفاده‌ی دستگاه‌های حاکمیتی از پیام‌رسان‌های داخلی در خدمات دولت الکترونیک و سایر امور جاری، اظهار داشت: در همین زمینه مصوبه‌ای داشتیم که به بسیاری از دستگاه‌ها ابلاغ شده و به مابقی هم در حال ابلاغ است. مسئله‌ی خروج دستگاه‌های دولتی از پیام‌رسان خارجی بدون ضابطه مسجل و مسلم است و به طور جدی در حال پیگیری است؛ در آینده حتماً با دستگاه‌هایی که به این مصوبه بی‌توجهی کنند، برخورد جدی توسط نهادهای نظارتی صورت خواهد گرفت. اما در رابطه با افزودن خدمات دولتی به پیام‌رسان‌ها، ما آن را در سند پیام‌رسان به صورت مرحله‌ای دیده‌ایم؛ یعنی ما متناسب با میزان رشد پیام‌رسان‌ها از نظر جلب مخاطب به مرور یک سری امتیازات جدیدی در ارائه خدمات به آن‌ها می‌دهیم. در واقع اینطور نیست که همه‌ی پیام‌رسان‌ها از روز اول بتوانند همه‌ی خدمات دولتی و خدمات عمومی را ارائه دهند، بلکه باید به حدی از جذب مخاطب برسند و بعد ما در طول مسیر این اجازه را به آن‌ها خواهیم داد.

اگر تصمیمی مبنی بر فیلترینگ تلگرام گرفته شود، حتماً در زمان مناسب اعلام می‌شود که مردم فرصت اقدامات لازم را داشته باشند

وی در خصوص آخرین تصمیم شورای عالی فضای مجازی در رابطه با فیلترینگ تلگرام، ابراز داشت: بنا بر این است که اگر تصمیمی مبنی بر فیلترینگ تلگرام گرفته شود، حتماً در زمان مناسب اعلام می‌شود که مردم فرصت اقدامات لازم را داشته باشند. البته این موضوع اولویت بعدی است، آن چیزی که الآن در اولویت اول هست، این مسئله است که مردم از آسیب‌ها و چالش‌های حضور خود و بردن فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای خود در پیام‌رسان‌هایی که هیچ ضابطه و اصولی ندارند و هویتی در آن‌ها رعایت نمی‌شود با خبر شوند و خودشان بتوانند بستر امن و مناسب برای فعالیتشان را انتخاب کنند. نباید اینگونه باشد که یک پیام‌رسان برای بردن سرمایه‌های مردم، با سواستفاده از ناآگاهی عمومی، شایعاتی درباره‌ی پیام‌رسان‌های داخلی درست کند.

گزارش از امیرحسن محمدپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۹:۱۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
سلام. این آقای خوراکیان به صورت چرخشی سمت میگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
تمام اعضاي دائم شورای امنیت با تلگرام مخالف هستند :انگلیس و فرانسه و روسیه و چین ، آمریکا هم که چند روز پیش از اپل استور حذفش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
می خواهم با استفاده از پیام رسان ایرانی به جوان های متخصص کشورم امید رو هدیه بدهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام هر چقدر هم که خوب باشه وقتی قابل نظارت و مدیریت نیست بدرد نمی خورد و باید فیلتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
واقعا خوب است که در مقابل هر فناوری محافظی هم باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
فیلتر تلگرام میبایست منطقهائی شروع گردد و با یک برنامه میان مدت انجام پذیرد بدینصورت که:
1-اولا در استانهای مرزی فی المثل سیستان بلوچستان و در استان سیستان و بلوچستان در وهله اول خاش میرجاوه و در آخر چاه بهار
2 - استان خراسان اولا در مناطقی مانند تایباد رشت خوار باخزر خواف منطقه جرگلان و....در مرحله بعد اسفراین خوشاب ششتمد و بردسکن فیض آباد داورزن جوین و در مرحله بعد درگز سرخس و... و در مراحل بعد قائنات بیدخت گناباد وجاجرم ،مانه، سملقان وبجنورد سبزوار و... در انتها مشهد (بصورت منطقه ا ئی و از مناطق مختلف در مشهد)ابتدا در حواشی حرم و بعد ارتقا به مناطق متراکم تر
3- در استان تهران توصیه میشود در ابتدا از شهرستان فیروز کوه وارمین دماوند شروع گشته و همزمان در مناطق کم تراک شهر مانند مناطق 1و2و3و4 ادامه داده شده و به فاصله 20 روزتا یکماه از کم تراکم ترین مناطق که در کنار جاده های مواصلاتی هم نباشند شروع و درانتها به نقاط انتهائی که همان مناطق با تراکم ادارات میباشد ادامه و پایان داده شود"توصیه میگردد قطع شدن ناگهانی و دفعتا نباشد بلکه بصورت قطع و وصل بوده مثلا در روزهای اول یک ساعت قطع و دوباره وصل و در روزهای بعدی میزان قطع بیشتر و وصل کم تر گردد البته در بعضی از مناطق مانند دماوند فیروزکوه ورامین سریعا و مناطقی مانند پاکدشت و کلیه مناطق کنار جاده های مواصلاتی در طی زمان قطع گردد
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۰۸:۴۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
فیلترینگ تلگرام مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
فقط تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
علی گرایلی
۲۲:۳۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام ۳۱ فروردین بسته خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
تلگرامو عشق است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
این کانال های تلگرامي مگر به پیام رسان های بومی امان می دهند ؟ بدون وقفه تهمت می زنند و شایعه می سازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
این کانال های تلگرامي مگر به پیام رسان های بومی امان می دهند ؟ بدون وقفه تهمت می زنند و شایعه می سازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
اميدوارم زودتر از شر تلگرام خلاص شده و وقت خود را برای برنامه ریزی در خصوص جایگزینی اینستاگرام صرف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
خلاصه بگم که وقتی چیزی قابل مدیریت کردن نباشه به مفت هم نمی ارزه مثل تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
فیلترینگ راه درستی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
اسم ایران را هم بین کشورهایی که دارای پیام رسان بومی هستند از همین الان جهان بنویسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
از فردا هر کشوری که بخواهد پیام رسان بومی تولید کند از ایران و چین و آمریکا و روسیه و کانادا و کره جنوبی و ژاپن یاد خواهد کرد این بعنی اوج اقتدار
Germany
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام مستقل است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۲۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
سروش که به جای تلگرام میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
من واقعا برای کانال های تلگرامی که از پیام رسان های ایرانی بدگویی می کنند واقعا متاسفم یعنی نفع شخصی از همه چیز مهم تر است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
آسیب هایی که تلگرام به ما زده به این زودی التیام پیدا نمیکنه هر چه زودتر تلگرام مسدود بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
با دود پیام بدم بهتر است تا از تلگرام استفاده کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
سلام لطفا ما را از دست آسیب های تلگرام و اینستاگرام نجات دهید این دو پیام رسان آسیب های جمعی و عمومی برای جامعه دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام فیلتر نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
فیلتر شکن داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
خیلی زودتر از اینا باید یه همچین تصمیمی میگرفتید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام رو بگذاریم در یک پاکت و آن را برای صاحبان خودش پس بفرستیم مبدا ایران مقصد صهیونیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
یعنی میشه یک روز ما هم مثل چین یک برند معروف در عرصه پیام رسان و فضای مجازی بشویم ؟ ان شاء الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
من واقعا برای کانال های تلگرامی که از پیام رسان های ایرانی بدگویی می کنند واقعا متاسفم یعنی نفع شخصی از همه چیز مهم تر است ؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
خدا رو شکر که فقط مشکل مردم تلگرامه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام باید باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
چرا نباید تلگرام را مسدود شود چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
چرا میخواهید تلگرام را مسدود کنید چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
من کاملا مخالفم تلگرام مسدود بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام مسدود شود به پیام رسان بومی خواهم آمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام کار هم نمی خواهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام کار هم نمی خواهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
ضمن تبریک سال حمایت از کالای ایرانی از پیام رسان بومی استفاده میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
من تبریک سال حمایت از کالای ایرانی از پیام رسان بومی استفاده میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
من نمی توانم هم کارم را در پیام رسان بومی انجام بدهم و هم در تلگرام اینگونه زمان از دست می دهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
یکی از دلایلی که من برای مسدود شدن تلگرام دارم بعنوان یک شهروند این است که خود این کانال های تلگرامی اجازه شکستن انحصار تلگرام را نمی دهند و همه وقت می گویند به پیام رسان بومی نروید چون چنین است و چنان است و حرف های نامربوط در موردش می زنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
فقط تلگرااااااااااام و تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
فقط تلگرااااااااااام و تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
در تلگرام این کانال ها همش می گفتند پیام رسان های بومی خوب نیستند من نصب کردم همه شان خوب بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
من باید با همکارانم با پیام رسان در ارتباط باشم و ترجیح دادم تلگرامم رو پاک کنم چون امکان اینکه اطلاعات مهم خودم را از طریق پیام رسان نرسانم برایم امکان پذیر نبود و پیام رسان بومی نصب کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
سلام با مسدود شدن تلگرام ناراحت نمی شدید ؟
Iran (Islamic Republic of)
adb
۰۹:۰۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
نه
خیلیم خوبه زودتر فیلتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
من خیلی تلگرام را دوست داشتم اما با مشکلاتی که الان بوجود آمده موافق جایگزین شدنش هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
خداکنه مسدود نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
من از مسئولان ناراحت نخواهم شد بابت فیلتر تلگرام بلکه از مدیر تلگرام بابت همکاری نکردن و همچنین از منافق ها و منحرف ها بابت مسوم کردن جو ناراحت خواهم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
انشالله مسدود میشه تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام را مسدود نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
من کلا تلگرام ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
اگر بنا بر گوش دادن به حرف کسانی باشد که با بومی شدن همه چیز مخالف اند الان ما باید در همه چیز مصرف کننده صرف باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
چرا انقدر با بومی سازی مخالفیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
می خواهم به خودم نصیحتی بنمایم که کسی ناراحت نشود کاش انقدر تعصب که به تلگرام داشتم به پیام رسان بومی داشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
می خواهم به خودم نصیحتی بنمایم که کسی ناراحت نشود کاش انقدر تعصب که به تلگرام داشتم به پیام رسان بومی داشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
پیام رسان بومی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
چرا باید این همه ارز از کشور بابت ترافیک تلگرام از کشور خارج شود درحالیکه خودمان پیام رسان بومی داری ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
فقط پیام رسان بومی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
وقتی تلگرام همکاری نمی کند و به کانال های مخرب اجازه می دهد با آی دی دیگر ادامه فعالیت بدهند چگونه می شود به تلگرام اعتماد کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
از مسدود شدن تلگرام نگران هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
وقتی تلگرام همکاری نمی کند و به کانال های مخرب اجازه می دهد با آی دی دیگر ادامه فعالیت بدهند چگونه می شود به تلگرام اعتماد کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
من تلگرام را دوست ندارم اگر ناامنی ایجاد نمی کرد میشد به فعالیتش ادامه بدهد اما حالا دیگر نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
من تلگرام را دوست ندارم اگر ناامنی ایجاد نمی کرد میشد به فعالیتش ادامه بدهد اما حالا دیگر نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
چرا باید بیشتر ترافیک کشور را به تلگرام اختصاص بدهیم اما در پیام رسان بومی ما در مضيقه باشیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
بودن تلگرام باعث میشه ما که در پیام رسان بومی هستیم بدلیل اینکه تلگرام بیشترین ترافیک اینترنت را به خود اختصاص می دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
سرعت اینترنت عالی است امیدوارم محتوای اینترنت بدون تلگرام و ایسنتاگرام سالم گردد تا نهایت استفاده را از اینترنت ببریم
Iran (Islamic Republic of)
بهونه
۱۱:۴۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
سرعت اینترنت با یه ابر و باروون اینقدر ضعیف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
سرعت اینترنت با یه ابر و باروون اینقدر ضعیف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
بودن تلگرام باعث میشه پیام رسان های بومی ایده بگیرند و سعی کنند بهتر باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
شنیده ام آمریکا از حسادت پیام رسان سروش را از اپل حذف کرده اما این کارها فایده نخواهد داشت چون بیشتر نصب خواهیم کرد و به دیگران هم توصیه می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
قطعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
عشق ما به تلگرام یک طرفه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
اگر امنیت نباشه کار هم نیست پس نه به تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
امنیت را فدای تلگرام نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
خودمون باید یاد بگیریم که اطلاعات مهم در تلگرام نگذاریم که به ضررمون و امنیتمون منجر نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
امنیت را فدای تلگرام نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
#آری_به_فیلترینگ_تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
امیدوارم تلگرام اردیبهشت را نبیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
من تلگرام را دوست دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
همه دوسش دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام نباید فیلتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
وقتی کانال های فراوانی از منافقان و غیر اخلاقی در تلگرام وجود دارد چگونه فرهنگ سازی آن هم درحاليكه مدیر تلگرام همکاری نمی کند امکان پذیر است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
پیام رسان های ایرانی خیلی متنوع و خوب هستند نمونه اش ایتا که امکان ساخت ربات داره و سروش هم کانال های متنوع و خوب و همچنین امکان برقرای تماس صوتی داره
Iran (Islamic Republic of)
علی گرایلی
۱۱:۳۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام یه چیز دیگست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
شما هر کانالی که مشکل داره می تونی به خود تلگرام گزارش کنی اونا بررسی می کنن و اگر وواقعا مشکلی باشه رفع می کنن
Germany
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
به نظر بنده حق انتخاب به مردم باید داده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
خدایا به فریاد ما برس تا کی قرار است زیر سلطه تلگرام و اینستاگرام باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
شما می تونی استفاده نکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
پیام رسان های بومی واقعا عالی هستن و متنوع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
دیدید که از فیلترشدن فیس بوک آسیبی ندیده ایم که هیچ سود هم بردیم چون چند روز پیش مشخص شد فیس بوک اطلاعات مردم جهان را فروخته بوده
-
علی
۱۱:۲۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
با سلام و سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام در آینده به یک راهزن اقتصادی خیلی بزرگ تبدیل خواهد شد لطفا پیشگیری نمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام در اداره ها نباید استفاده بشه تا ما مردم هم نیازمان به تلگرام کمتر شود بهتر است در پیام رسان های ایرانی فعالیت نمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
گله ما از مسئولان این است که چرا زودتر اقدام نکرده اند ؟ چراااااااااااااااااااااااااااااااااا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
مسئولان ما خیلی صبور هستند اگر تلگرام در هر کشوری چنین مشکلی را بوجود آورده بود خیلی سریعتر فیلتر میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
چرا این همه ارز بابت ترافیک تلگرام باید از کشور خارج شود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
کدوم ترافیک ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام نمی خواهد که ظابطه مند بشه چونکه نمی خواد بر همین مبنا هم فعالیت می کند و شعارش هم تقریبا همینه اما با کمی آلایش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
واقعا خیلی عالیه که همه در پیام رسان بومی جمع بشویم که همن امن و سالم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
خیلی از مشکلات فضای مجازی با بومی سازی آن بر طرف خواهد شد و بقیه نیز با مدیریت حل خواهد گردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
وقتی شایعه ای در تلگرام بوجود می آید چگونه با بسته بودن محیط می توان به تک تک اعضای کانال اطلاع داد که دورغ بوده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
قاچاق کالا راحت در تلگرام فعالیت می کنند و راحت ثبت سفارش می گیرند مسدود شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
واقعا درسته در تلگرام داروی قاچاق هم می فروختند من صفحه آن را دیده بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
باید مورد بررسی قرار بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
منافع کوتاه مدت در تلگرام را می شود با جایگزین کردن آن با نسخه ایرانی به منافع بلند مدت تبدیل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
منافع کوتاه مدت در تلگرام را می شود با جایگزین کردن آن با نسخه ایرانی به منافع بلند مدت تبدیل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
منافع کوتاه مدت در تلگرام را می شود با جایگزین کردن آن با نسخه ایرانی به منافع بلند مدت تبدیل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
خیلی از فعالیت ها در تلگرام قابل پیگیری نیست بهتره نظارت بیشتر وبررسی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
خیلی ها هستند که اگر پیام رسان های ایرانی رونق بگیره مشغول بکار می شوند و خیلی ها اعتماد به نفس پپیدا می کنند برای بومی کردن محصولات رایانه ای و نرم افزاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
خیلی ها هستند که اگر پیام رسان های ایرانی رونق بگیره مشغول بکار می شوند و خیلی ها اعتماد به نفس پپیدا می کنند برای بومی کردن محصولات رایانه ای و نرم افزاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
با مسدود شدن تلگرام مشکلی ندارم بشرطی که پیام رسان های ایرانی باشند .
۱۲