طرز تهیه غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

غذاهای روسی چه از بعد تاریخچه و چه از بعد کیفیت غالبا شهرت جهانی دارند. اغلب غذاهای روسی به شیوه ای طبخ می شوند که هم گرما بخش زمستان های طولانی و سرد این سرزمین و هم نشاط بخش روزهای گرم تابستانی آن باشند.

به گزارش گروه  وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گر چه به نظر خارجی ها عجیب و غریب می رسد اما، غذا در روسیه با مواد اولیه بسیار ساده ای طبخ می شود که در عین سادگی بسیار مقوی و لذیذ هستند. در این مقاله فهرستی از غذاهای سنتی روسیه به شما معرفی می شود؛

اگر در طول برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ قصد سفر به روسیه را داشتید، می توانید سری به رستوران های سنتی مسکو و دیگر شهرهای برگزار کننده رویداد جام جهانی روسیه بزنید غذاهای روسی را امتحان کنید.

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

احتمالا معروف ترین غذای سنتی روسیه/ اوکراینی است که شهرت بین المللی هم دارد. برشچ یک سوپ قرمز رنگ است که از ترکیبات گوشت، سیب زمینی، هویج و گوجه فرنگی طبخ می شود.

گرچه در مناطق مختلف روسیه و اوکراین تفاوتهایی در شیوه طبخ این غذا یا مواد اولیه آن دیده می شود. این غذا را معمولا با کمی خردل و مقداری خامه سرو می کنند که هم به صورت سرد و هم به صورت گرم می توان آن را میل کرد. غذایی که هم در زمستان های سرد روسیه طرفدار دارد و هم در روزهای گرم تابستانی اش.

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

این سالاد را به عنوان “سالاد روسی” در سراسر جهان می شناسند. این سالاد خوشمزه روسی که امروزه از ترکیبات مختلف سیب زمینی درست می شود،

در دهه ۱۸۶۰ توسط Lucien Olivier سرآشپز بلژیکی معروفترین رستوران روسیه در آن زمان یعنی هرمیتاژ (Hermitage) ابداع شده است. بعد از مرگ لوسین، دستورالعمل اصلی این سالاد ناپدید شد اما ترکیبات سالاد که شامل خاویار، خرچنگ، اردک دودی، گوشت زبان گوساله و یک سس مخصوص و البته مخفیانه بود، برای همه مشخص بود.

امروزه سالاد اولیور را از ترکیبات ساده تری درست می کنند. سیب زمینی پخته شده، هویج، تخم مرغ، نخود فرنگی، مرغ و یا گوشت گاو آب پز شده. این سالاد خوشمره که از محبوب ترین غذاهای روسی است را معمولا در شب های عید سال نو آماده و میل می کنند.

بیف استراگانوف

یکی دیگر از غذاهای روسی که روسیه را به شهرت جهانی رساند. این غذای لذیذ از فیله بسیار لطیف و نازک گوساله، پیاز، قارچ و خامه ترش درست شده است. به نظر می رسد الکساندر گریگوریویچ استراگانوف نام این غذا را انتخاب کرده باشد. تمام افسانه هایی که به تاریخچه این غذا بر می گردد قدمت آن را به قرن ۱۹ ام می دانند. بیف استراگانوف در نقاط مختلف جهان به اشکال مختلفی طبخ و سرو می شود.

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

 

سوپ سولیانکا (Solyanka Soup)

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

یکی دیگر از سوپ های خوشمزه ای که در زمستان های سرد وطولانی روسیه که گاهی تا ۸ ماه طول می کشد، شما را گرم نگه داشته و قوای جسمی تان را تامین می کند.

این سوپ ترش و شیرین ترکیبی است از گوشت گاو و گاهی گوشت مرغ که طعم اصلی سوپ سولیانکا از آن است و مواد دیگری چون خیار، زیتون، گوجه فرنگی، پیاز و جعفری.

این سوپ خوشمزه را به عنوان یک غذای درمانگر در روسیه می شناسند.

بلینی (Blini)

 

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

بلینی که به پنکیک روسی معروف است بسیار شبیه پنکیک فرانسوی (French crêpes) است. تنها تفاوتش در این است که برای تهیه خمیر بلینی از مخمر استفاده می شود که آن را سبک تر می کند. در حالی که بلینی را اغلب همراه با خوراکی های شیرین و چاشنی هایی چون گوشت چرخ کرده، سالاد تخم مرغ و پنیر شیرین می خورند، اما معروفترین غذایی که همراه با این پنکیک سرو می شود، خاویار، خامه و عسل است. بلینی در روسیه بسیار محبوب است و روس ها معمولا در جشن های خود از این پنکیک پر طرفدار برای پذیرایی از مهمانان استفاده می کنند.

سوپ اوکروشکا (Okroshka)

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

یک غذای ایده آل برای روزهای گرم تابستان. اوکروشکا نوعی سوپ سرد است که به شکل سنتی از مخمر نان تهیه می شود. گوشت آب پز، تربچه، خیار، سیب زمینی پخته، تخم مرغ و خامه مواد تشکیل دهنده این سوپ تابستانی است. مایع تشکیل دهنده این سوپ گاهی کفیر است همراه با آب معدنی. البته برای افرادی که رژیم دارند نیز همین غذا را بدون گوشت هم می توان تهیه کرد که آن هم محبوبیت خودش را دارد.

کتلتی (Kotleti)

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

کتلتی یک غذای خوشمزه روسی است که از تکه های گوشت سرخ شده همراه با گوجه فرنگی و قطعات نان تست تهیه می شود. این غذا که با گوشت گوساله یا مرغ طبخ می شود، به شکل سوخاری شده و بسیار پر طرفدار است و معمولا همراه با سیب زمینی سرخ شده و پاستا سرو می شود.

پلمنی (Pelmeni)

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

هیچ کسی دقیقا نمی داند چه زمانی روس ها طبخ پلمینی را شروع کردند، اما این غذا را همه روس ها به عنوان یک غذای ملی می شناسند.

این غذای خوشمزه که برای تهیه اش زمان زیادی لازم است را معمولا در مواقع خاصی که فرصت کافی دارند، طبخ می کنند. اما اگر زمان کافی برای تهیه خمیر آن را ندارید می توانید خمیر نیمه آماده اش را از یک سوپر مارکت تهیه کنید و بلافاصله طبخ آن را شروع کنید.

البته فراموش نکنید آن پلمینی که از سوپر مارکت تهیه می کنید نه کیفیت همتای خانگی اش را دارد و نه طعم و بوی آن را. این غذا معمولا از گوشت گوساله یا بره و یا ترکیبی از هر دو تهیه و همراه با خامه ترش سرو می شود.

خولودتس شاید در نگاه شما زیاد جلب توجه نکند. ولی این غذای سنتی روسی به طرز شگفت انگیزی خوشمزه است. پیشینه این غذا به زمان هایی باز می گردد که مردم مجبور بودند برای نگهداری گوشت دست به ابتکار و خلاقیت بزنند. تهیه این غذا بسیار زمان بر است و گاهی بیش از ۷ ساعت طول می کشد.

برای تهیه آن گوشت تازه را به مدت ۷ ساعت می پزند، بعد آن را به قطعات کوچک برش می زنند و در ظرفی قرار داده و تمام سطح آن را با مقداری از سس گوشت می پوشانند.

بعد آن را در یخچال می گذارند تا سرد شده و به شکل ژله ای ببندد و روز بعد این غذای خوشمزه را برای صبحانه میل می کنند.

شاه ماهی شور (Salted Herring)

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

اگر چه سنت طبخ شاه ماهی آبهای شور همراه با شکر و چاشنی در دانمارک، آلمان، هلند و سوئد نیز مرسوم است، اما شاه ماهی شور روسی بهترین نوع آن است. این غذا که همراه با تکه های نان و پیاز سرو می شود، ترکیب بسیار خوشمزه ای را ایجاد می کند. گاهی از شاه ماهی در تهیه سالاد نیز استفاده می کنند و آن را همراه با سیب زمینی، هویج، سس مایونز و پیازچه سرو می کنند.

ترشی سبزیجات

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

گرچه مدت زیادی نیست که ترشی ها به عنوان بخش بزرگی از رژیم غذاهای روسی مورد استفاده قرار می گیرد،اما طرفداران بسیاری دارد و همراه با غذای اصلی سرو می شود. علاوه بر این خیار، گوجه فرنگی و کلم منبع سالم پروبیوتیک هستند.

پیراشکی روسی

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

پیراشکی روسی غذایی است از برش های کوچک خمیر که از گوشت، ماهی، تخم مرغ، کلم، قارچ، پنیر و گاهی مربا پر شده و در روغن سرخ می شود. این غذای را از نانوایی های روسیه هم می توانید تهیه کنید.

وارنیکی (Vareniki)

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

این غذا بسیار شبیه پالمینی است. اما بر خلاف آن به جای اینکه با گوشت پر شود با سیب زمینی، قارچ، کلم، پنیر شیرین و حتی گیلاس پر شده و معمولا با خامه ترش و کره ذوب شده سرو می شود.

دلمه (Golubtsy)

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

گرچه این غذا را به عنوان یک غذای روسی می شناسند. اما در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایران و لهستان نیز شهرت و محبوبیت بالایی دارد. دلمه کلم از ترکیبات گوشت و برنج که در برگ های کلم تازه پیچیده شده اند، درست شده و در روسیه همراه با خامه ترش سرو می شود. در بعضی کشورها همچون ایران از برگ انگور نیز به جای برگ کلم استفاده می کنند.

کیک عسل (Medovik)

غذا‌های خوشمزه روسی؛ از بیف استراگانوف تا پلمنی

از محبوب ترین دسرهای روسی است که در منوی اغلب رستوران ها و کافه های روسیه یافت می شود. کیک عسل بسیار شیرین است. مدوایک در واقع از دسرهای ابداع شده در آشپزخانه کاخ سلطنتی در قرن نوزدهم و احتمالا کیک مورد علاقه ملکه الیزابت، همسر امپراطور الکساندر بوده است.

معمولا با یک لایه خامه ترش سرو می شود. امروزه در تهیه این کیک تغییرات بسیاری به کار رفته است. شیر تغلیظ شده، خردل و میوه های خشک، کره و گردو ترکیبات آن را تشکیل می دهند. اگر آن را امتحان کنید متوجه علاقه ملکه الیزابت به این کیک خواهید شد.

منبع:وب سایت اراول

انتهای پیام/

آموزش غذاهای روسی 

برچسب ها: آشپزی ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار