آمازون هم راه دور زدن فیلترینگ را بست

شرکت آمازون به پیروی از اقدام گوگل، با انتشار پیامی اعلام کرد که قصد دارد سرویس دامین فرانتیگ خود را مسدود و غیرفعال کند.

آمازون هم راه دور زدن فیلترینگ را بست!به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از اپلیکیشن‌های فیلترشکن، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از سرویس دامین فرانتیگ (domain fronting) گوگل و آمازون استفاده می‌کردند تا بدین ترتیب، امکان دسترسی آزادانه کاربران به اینترنت و محتوای آنلاین و همچنین دور زدن فیلترینگ برخی از دولت‌های جهان را فراهم آورند.

در روزهای گذشته کمپانی گوگل  سرویس «App Engine» خود را به روز رسانی کرده و طی آن امکان استفاده اپلیکیشن ها از قابلیت «domain fronting» جهت دور زدن محدودیت های فیلترینگ را از بین برده است.

پیش از این برخی اپلیکیشن ها همچون پیام رسان Signal برای آن که بتوانند محدودیت های اعمال شده جهت دسترسی به سرویس های خود در برخی کشورها را دور بزنند اقدام به استفاده از شبکه گسترده گوگل با استفاده از روش domain fronting می کردند، اما با آپدیت جدید دیگر هدایت ترافیک اپلیکیشن ها از این طریق ممکن نخواهد بود.

حالا شرکت آمازون نیز به پیروی از اقدام گوگل، با انتشار پیامی اعلام کرد که قصد دارد سرویس دامین فرانتیگ خود را مسدود و غیرفعال کند. آمازون علت این اقدام خود را مبارزه و مقابله با انتشار بدافزارهای اینترنتی از طریق برخی از نرم افزارهای فیلترشکن و VPNهای نامعتبر عنوان کرده است.

این شرکت بزرگ و فعال در حوزه تکنولوژی که دفتر اصلی آن در ایالات متحده آمریکا مستقر است، در ادامه پیام خود افزوده است: بسیاری از مجرمان سایبری و هکرها از طریق این تکنیک و دامنه سوءاستفاده می‌کردند تا بتوانند به اسم ارائه فیلترشکن یا دور زدن فیلترینگ، بدافزار و باج افزارهای خطرناک و متعددی را منتشر کنند و قربانیان بی گناه اینترنتی بسیاری را با مشکلات و خسارات جبران ناپذیری مواجه سازند.

تا به امروز ترفند domain fronting به سرویس های اینترنتی اجازه می داد تا از سرورهای گوگل و آمازون به عنوان یک پراکسی (proxy) استفاده کنند و بدین ترتیب ترافیک آنها جزوی از شبکه گوگل و تحت دامنه Google.com محسوب می شده است. گفته شده تا به امروز اپلیکیشن های مختلفی برای خلاصی از محدودیت های فیلترینگ در کشورهای مختلف از ابزار مذکور استفاده کرده اند.

علاوه بر پیام رسان Signal، سرویس های دیگری چون GreatFire.org، تلگرام و Psiphon از ابزار مورد اشاره استفاده می کرده اند. علاوه بر این گفته شده برخی حملات هکری در دو سال گذشته نیز از domain fronting برای پنهان سازی رد پاها استفاده نموده اند.

 

انتهای پیام/

دور زدن فیلترینگ ممنوع!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار