تمرین بستن تنگه هرمز، اوباما را به التماس واداشت

مشاهده توانمندی ایران در مسدود کردن تنگه هرمز و همچنین مقابله موثر با ناوگان آمریکایی حاضر در خلیج فارس که شاهراه انرژی جهان محسوب می شود، آمریکا را به ارسال پیغام های التماس‌گونه خصوصی به ایران وادار کرد.

 به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته اي ،منابع غربی روز جمعه 23 دی 1390 (13 ژانویه 2011) گزارش دادند که باراک اوباما در یک نامه خصوصی و محرمانه خطاب به رهبر معظم انقلاب از نمایش آمادگی ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز ابراز نگرانی کرده است.

نخستین بار، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی به قلم الیزابت بومیلر، اریک اشمیت و تام شانکر، خبر ارسال این پیام را منتشر کرد.

در مقاله نیویورک تایمز آمده است: «دولت اوباما از یک کانال ارتباطی مخفی استفاده کرده است تا به آیت الله علی خامنه ای، رهبر عالی ایران، هشدار دهد که بستن تنگه هرمز یک «خط قرمز» است و عبور از این خط موجب واکنش امریکا خواهد شد».

نیویورک تایمز ادامه داد: «مقامات امریکایی از توضیح دادن در مورد چگونگی برقراری این ارتباط غیر معمول بین دو دولت و اینکه ایا پاسخی از ایران دریافت کرده اند یا خیر، خودداری کردند».

هفته نامه آلمانی اشپیگل هم با انتشار گزارشی در روز 23 دی ماه مضمون این پیام را چنین توصیف کرده است: «در صورت عملی شدن تهدید ایران به انسداد تنگه هرمز، آمریکا آن را به عنوان عبور ایران از خطر قرمز و مستوجب واکنشی از سوی خود خواهد شناخت».

اشپیگل در ادامه می گوید هدف امریکا این بوده که نشان دهد در برخورد با مسدود شدن تنگه هرمز جدی است.

مقام های رسمی امریکا نیز ارسال این پیام را تکذیب نکرده اند.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن در روز 23 دی 1390، کاخ سفید گزارش منتشر شده در نیویورک تایمز مبنی بر ارسال پیام محرمانه هشدار آمیز آمریکا برای ایران در مورد بستن تنگه هرمز را رد نکرده و گفته است راه هایی برای اعلام نظراتش به حکومت ایران دارد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفته است: «ما طی سال‌های گذشته برای اعلام نظراتمان در مورد موضوعات مختلف به طور معمول از این راه ها استفاده کرده‌ایم.»

‌ وی ادامه داده: «‌هر پیامی که به حکومت ایران فرستاده ایم مانند پیام هایی بوده که به طور علنی گفته بودیم».

با این حال منابع مطلع در تهران که «ایران هسته ای» با آنها گفت وگو کرده دریافت یک پیام هشدار آمیز را تایید نمی کنند.

برخی کارشناسان که علاقه ای به فاش شدن نام و سمتشان نداشتند تاکید کردند ظاهرا علت اصلی نگرانی امریکا دو پدیده بسیار مهم است:

1- اول اینکه امریکا در رزمایش ولایت 90 سطحی از آمادگی فنی و تاکتیکی و همچنین تسلیحاتی را مشاهده کرد که تا پیش از این از وجود آنها نزد نیروهای نظامی ایران بی خبر بود. همین امر باعث شده امریکا تهدید بسته شدن تنگه هرمز را جدی بیرد. به عقیده این کارشناسان به همین دلیل بود که مارتین تمپسی رییس ستاد مشترک ارتش امریکا هفته گذشته به صراحت گفت ایران توان بستن تنگه هرمز را دارد.

2- پدیده دوم برخوردی است که هفته گذشته میان شناورهای جنگی ایرانی و دو ناو امریکا درمنطقه خلیج فارس رخ داد و خبر آن به تازگی علنی شده است. باربارا استار، در گزارشی برای سی ان ان از پنتاگون که روز شنبه 24 دی 1390 (14 ژاویه 2012) منتشر شده این واقعه را اینگونه توصیف کرده است: «ناو جنگی یو اس اس نیواورلئان روز جمعه 6 ژانویه 2012 در حال حرکت به خلیج فارس از طریق تنگه هرمز بود که 3 قایق تندروی ایرانی با سرعت به آن نزدیک شدند و خود را به 500 یاردی این کشتی رساندند. این ناو جنگی به این قایق ها هشدار داد که فاصله بگیرند اما آنان همه این هشدار ها را نادیده گرفتند. در یک حادثه دیگر در همین روز، یک کشتی گشت ساحلی آمریکا با نام ایداک که در خلیج فارس و 75 مایلی سواحل کویت قرار داشت که از سوی قایق های تندروی ایران، مورد آزار قرار گرفت. این قایق ها نیز با سرعت به این کشتی نزدیک شدند. به باور نیروهای ساکن در این ناو، ایرانیان مسلح به کلاشینکف و یک سلاح خودکار در بخش جلویی یکی از این کشتی های تندرو بودند که به سوی آنان هدف گرفته شده بود».

به عقیده کارشناسان در تهران این دو واقعه آمریکا را به این باور رسانده است که ایران هم توان بستن تنگه هرمز را دارد و هم در انجام این کار جدی است و همین موجب شده امریکایی ها مایل به یک مذاکره مستقیم در این باره باشند.

با این حال برخی منابع در تهران می گویند پیام ادعایی بیشتر شبیه یک التماس است تا یک هشدار. این منابع می گویند احتمال می دهند مضمون این پیام در صورت وجود اصل آن همان سخن سخنگوی پنتاگون باشد که در هفته گذشته گفته بود امریکا خواستار کاهش تنش در خلیج فارس و تنگه هرمز است.

این در حالی است که دریاسالار جاناتان گرینرت، رئیس عملیات نیروی دریایی آمریکا هم در توصیف وضع و حال آمریکایی ها گفته است: «اگر شما از من بپرسید شبها چه چیز مرا بیدار و گوش به زنگ نگه می دارد، مساله تنگه هرمز و وقایعی است که در حال حاضر در خلیج فارس در حال رخ دادن است».

تنگه هرمز یک آبراه بسیار مهم است که خلیج فارس را به خلیج عمان متصل می سازد جایی که روزانه 16 میلیون بشکه نفت حدود یک پنجم تجارت روزانه نفت جهان از انجا عبور می کند./پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار