مصرف زياد گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان هاي دستگاه گوارش را افزايش مي دهد

مصرف زياد گوشت قرمز، سرخ کردن، کبابي کردن خطر ابتلا به سرطان گوارش به ويژه روده بزرگ را افزايش مي دهد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر فاطمه ورشويي تبريزي، متخصص راديو تراپي انکولوژي با اشاره به اينکه جهش هايي که در زنجيره DNA که مجموعه اطلاعات ژنتيکي سلول است منجر به تغييرات بدخيمي در سلولها مي شود و اين تغييرات ممکن است تحت تاثير عوامل محيطي ايجاد شود، اظهار داشت: يکي از عوامل محيطي مهم، رژيم غذايي است که مي تواند احتمال جهش را در DNA افزايش دهند.

دکتر فاطمه ورشويي تبريزي با بيان اينکه شيوع روز افزون استفاده از غذاهاي آماده يا فست فوت از نظر تاثير آن بر افزايش سرطان جاي نگراني است خاطر نشان کرد: استفاده کمتر از رژيم غذايي سالم ،کاهش مصرف رژيم غذايي حاوي ميزان مناسب الياف گياهي يا فيبر، کاهش مصرف سبزيهاي سالم ، افزايش مصرف چربي و کربوهيدرات بخاطر مصرف غذاهاي آماده و در کنار آن کمتر شدن فعاليت فيزيکي از جمله عوامل خطر ساز ابتلاء به سرطان به شمار مي رود.

عضو مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي مشهدبا اشاره به اينکه مصرف چربي زياد و مصرف اندک الياف گياهي باعث افزايش سطح استروژن در خانم ها شده که همراه با افزايش خطر سرطان سينه است، افزود: چربي هاي بالا در برخي از غذاهاي آماده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ، پروستات ، آندومتر(رحم) و تخمدان را نيز افزايش مي دهد.

اين متخصص راديو تراپي انکولوژي افزود: مصرف سبزي بخصوص اشکال نپخته و ميوه ها حاوي مقادير قابل توجه از مواد آنتي اکسيدان شامل ويتامين C.A.E و نيز حاوي اسيد فوليک، هيدروکربن هاي موسوم به ترپن و ليکوپن ، ملاتونين ،سلنيوم و روي هستند که نقش محافظتي در مقابل سرطانها به ويژه سرطان هاي حفره دهان ، مري ، ريه ، معده ، روده ، حنجره ، پانکراس ، پستان و مثانه دارند.

دکتر فاطمه ورشويي با اشاره به اينکه تاثير فست فودها در ايجاد وضعيت هاي ناخوشايندي مانند ديابت ، چاقي ، فشار خون بالا به ويژه در کودکان محرز شده است افزود: نوع غذا و شيوه تهيه آن به احتمال زياد مدتها زمان لازم دارند تا باعث سرطان شود و با توجه به اينکه در نوجوانان و کودکان مدت زمان طولاني تري در معرض مواد سرطان زا ناشي از تغذيه هستند توجه به سلامت اين گروه سني براي پيشگيري از بيماريهاي غير واگير بسيار مهم است. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.