شک و سوء ظن یک وسواس فکری است

هر نوع بدبینی که بدون سند و مدرک باشد و مدام فکر فرد را به خود مشغول کند بیماری شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، انسان بدگمان از افراد فاصله می گیرد و نمی تواند معاشرت سودمندی داشته باشد به همین دلیل همیشه تنهاست و از تکامل و رشد فکری باز می ماند و دچار مشکلات روحی می شود برخی از علمای اخلاق از سوء ظن به عنوان غیبت قلبی و باطنی نام برده اند زیرا افراد شکاک همیشه در دل به بدگویی و غیبت دیگران مشغول هستند.

شکاکیت، بیماری افراد ضعیف النفس و بداندیش است

هر کس دو عنصر اساسی حسادت و خود کم بینی را داشته باشد به شکاکیت هم دچار خواهد شد البته گاهی هم ممکن است ابتدا زمینه های شک بوجود آید و سپس فرد مشکوک به افراط و رشک دچار ضعف اخلاقی و حسادت نیز بشود بنابراین برای درمان آن ضمن پاکسازی زمینه های شک با این دو عامل نیز باید مبارزه کرد.

بدبینی، اضطراب و نگرانی را به همراه دارد

بدبینی سرچشمه همه ناراحتی های روحی و روانی و موجب اضطراب و نگرانی است و شخص بدبین بیشتر از دیگران غمگین، خودخور و ناراحت است و به علت گمان های بدی که درباره اشخاص و پدیده ها دارد بسیار در رنج و عذاب درونی است در نتیجه از هم نشینی با دوستان و رفت و آمدهای مفید اجتناب می ورزد و به تنهایی و عزلت بیشتر تمایل دارد و از شادی و نشاط روحی بی بهره است و شاید کار به جایی برسد که از همه کس و همه چیز هراس پیدا کند و هر تحرکی را از سوی هر کس به ضرر خود می بیند و چنین تصور می کند که همگان کمر به نابودی و حذف او بسته اند.

مسائل ناموسی و اقتصادی از عوامل مهم شکاکیت

یک روانشناس گفت: شکاکیت در حد کم نشان دهنده تعصب،‌دوشت داشتن و غیرت است ولی شک و بدبینی افراطی نشان دهنده اختلال شخصیت (پارانوئید) در فرد است. حسین ابراهیمی مقدم اظهار داشت: عوامل اقتصادی و ناموسی یکی از مسائل مهم در شکاکیت است.

وی با اشاره به اینکه بعضی مواقع بدگمانی ریشه در گذشته فرد شکاک داشته است افزود: ممکن است فرد شکاک در گذشته خود با افرادی رابطه داشته است که روابط آنها خارج از عرف بوده است.

وی در ادامه بیان داشت: فرد شکاک حتی اگر در زمان حال مسئله ای برای شک کردن پیدا نکند مشکلاتی را برای آینده فرض کرده و به عملکرد درست همسرش در مقابل آن مشکلات فرضی شک می کند. لذا اگر چه امتناع از توضیح و استدلال منطقی وضعیت فرد شکاک را بدتر می کند اما پاسخ دادن و روشن کردن نقاط مبهم نیز چندان مشکلی را حل نمی کند.

بدگمانی در میان مردان بیشتر از زنهاست

ابراهیمی مقدم با اشاره به اینکه سوء ظن مردان نسبت به زنان بیشتر است تصریح کرد: معمولا رفتار افراد شکاک با آزار و اذیت و خشونت همراه است که این اختلال رفتاری در مردان بیشتر از زنان است.

این روانشناس تاکید کرد: مردهای شکاک اصولا با دخترهايی ازدواج می کنند که پوشش مناسبی ندارند و درصد طلاق در میان آنها بالاست.

وی تاکید کرد: افراد بداندیش ابتدا باید درمان شوند و سپس ازدواج کنند هر چند که پاسخ روان درمانی در میان افراد مشکوک پایین است زیرا قبول ندارند که مشکل دارند و کمتر خود را تحت درمان قرار می دهند.

ابراهیمی مقدم بهترین راه مبارزه با شک را مشورت گرفتن با مشاورین مجرب دانست.

نقش مهم همسران در گرایش به شکاکیت و عدم آن

یک کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص بدگمانی گفت: ‌این افراد تصور می کنند در صورت بروز مشکل نمی توانند آن را حل کنند پس تلاش می کنند از وقوع مشکل جلوگیری کنند.

افراد شکاک به دلیل منفی نگری از زندگی حال لذت نمی برند به این ترتیب اغلب از نارضایتی مردم و اضطراب در رنج هستند و از آنجا که نمی توانند آینده را به طور کامل پیش بینی کنند و مانع وقوع حوادث ریز و درشت شوند هرگز به رضایت از زندگی دست پیدا نمی کنند و به رضایت خاطر نمی رسند.

زهرا نیکخواه درباره نحوه برخورد با افراد شکاک اظهار داشت: همسران نقش مهمی در گرایش یکدیگر به شک و بدبینی و یا درمان آن دارند گاهی همسران به شک و دودلی یکدیگر دامن می زنند و وقتی نقطه ضعف همسرشان را می یابند از این طریق آنها راتحت فشار قرار می دهند که این اوضاع را بدتر می کند.

ترس عمده ترین عامل شکاکیت زنان محسوب می شود

وی در ادامه افزود: ترس عمده ترین عامل شکاکیت زنان محسوب می شود و بی توجهی به این ترس و دامن زدن به آن با شکلهای مختلف نظیر شوخی، لاابالی گری، امتناع از توضیح رفتارهای مبهم و غیره می تواند عامل تقویت شک باشد.

وی با تاکید بر اینکه تقویت اعتماد در میان همسران یکی از راه کارهای اصلی است گفت: تقویت زمینه های اعتماد در وجود خود فرد شکاک نیز راهکار اصلی محسوب می شود سوء ظن نه تنها نسبت به همسر بلکه نسبت به اطرافیان خود به تمرین اعتماد احتیاج دارد.

ایمان به خدا عامل کاهش بداندیشی

تقویت توکل و ایمان به خدا باعث می شود افراد کمتر دچار بیماری شک و بدگمانی شوند.

این روانشناس یکی از پایه های شک را ضعف ایمان دانست و تصریح کرد:‌توکل به خداوند هیچ گاه شک و سوء ظن را تقویت نمی کند بلکه آن را به کلی از بین می برد.

تاثیر شک و بدبینی در خانواده

حسین باهر بیان داشت: زیان ها و آثار سوء ظن در محیط خانواده بسیار وسیع و جبران ناپذیر است.

بدبینی ریشه بیشتر دشمنی ها و نزاعهای خانوادگی، عدم امنیت فرزندان در محیط خانه و روی آوردن آنها به پناهگاه های نامطمئن و از هم پاشیدن کانون گرم خانواده است. این جامعه شناس در خصوص افراد شکاک گفت: انسان شکاک چه زن و چه مرد می تواند دارای ریشه ژنی یا سابقه زمینه ای داشته باشد.

وی در ادامه کم توجهی به همسران خوش و بش کردن با نامحرمان، اعتیاد، بیکاری و غیره را از عوامل مهم در میان افراد شکاک نامید.

پیش گیری از بدبینی در محیط خانواده

باهر با اشاره به اینکه شخصیت افراد در خانواده شکل می گیرد خاطر نشان کرد:‌خانواده محیطی برای شکل گرفتن شخصیت اولیه انسان و رسیدن به اوج آرامش و امنیت است و اگر بخواهیم خانواده قداست و محبوبیت خویش را در میان افراد از دست ندهد باید ارتباط کلامی را با افراد خانواده افزایش دهیم و موارد ابهامی را که در ذهن ما به عملکرد افراد خانواده بوجود آمده است با گفتگوی صحیح و خواستن توضیح از آنها برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه منفی بافی نکنیم تا دچار سوء ظن نشویم گفت: در برخورد با عملکرد افراد خانواده فقط به جنبه های منفی اعمالشان فکر نکنیم بلکه جنبه های مثبت آنها و زندگی خود را ببینیم از قضاوتهای بیجا درباره افراد خانواده پرهیز کنیم و اگر متوجه بروز افرادی از یکی از آنها برخلاف میل دیگر افراد خانواده شدیم شک نکنیم بلکه در صدد فهم حقیقت برآییم.

وی در ادامه افزود: برای نظرها و نگرش های افراد ارزش قائل شویم و با تشکیل جلسات خانوادگی در صدد مشکلات و اختلاف نظرها برآییم و در تصمیم گیری های مهم زندگی،‌شریک و همدل یکدیگر باشیم./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
باید از خودمون شروع کنم ساده گی مان را ندازیم گردن دیگران و گرنه همه آفرینش کارشونو بلدند کسی به کسی بدی کنه حتما جزا شو می بینه انسان های خوب و پاک سرشت در مجموع خیلی بیشتر هستند من فکر می کردم باید بشکنی و خرد بشی تا خدا دوستت داشته باشه اما فهمیدم چقدر معمولی بودن خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم: بنده اى نیست که به خداوند خوش گمان باشد، مگر آن که خداوند نیز طبق همان گمان با او رفتار کند

ایاکم والظن فان الظن أکذب الحدیث و لاتجسسوا و لاتحسسوا، و لا تناجشوا و لا تحاسدوا و لا تدابروا، و لا تباغضوا و کونوا عبادالله اخواناً:

از گمان بد بپرهیزید، زیرا دروغ ترین گفتار همان است که از روی گمان گفته می شود.
برای به دست آوردن اخبار مخفی گوش نکشید
در امور یکدیگر تجسس و پی جویی نکنید، حسد نورزید و از هم فاصله نگیرید و با هم دشمنی نکنید، بندگان خدا و چون برادران باشید.
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۹:۵۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
اگر ریشه ی بدبینی وسواس فکری باشه با دستگاه rtms تحریک مغناطیسی مغز درمان میشه دستگاه rtms فقط به سلولهای کم کار مغز طی جلسات مکرر شک مغناطیسی میده که باعث فعال شدن سلول ها میشه مثل دستگاه قدیمی نیست که به کل مغز برق وصل بشه و بیماری بعد از مدتی برگرده
United States of America
ناشناس
۰۰:۲۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
من مشکل وسواس دارم
Iran (Islamic Republic of)
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
۰۰:۵۹ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
من همچین مشکلی رو دارم راه قطعی درمانش چیه واقعا لذت زندگی رو از من گرفته
Germany
Rezs
۰۰:۴۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید:
بعله منم متاسفانه خیلی شکاکم نمیدونم باید چکار کنم اصن از کار و زندگی افتادم همجا کلا فکرم مشغوله
مثلا میبینم انلاینه ولی به من پیام نداده خیلی شکاکم ک مبادا شاید داره به یه غریبه پیام میده
لدفا کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خوبیت
Iran (Islamic Republic of)
Peyman
۰۱:۴۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
شک کردن یه بیماریه اول باید قبول کنید که یک بیماریه این مرحله اولشه، بعد بری دنبال درمان بیماری ذهنیت گذشتتو برسی کنی حق اشتباه به دیگران بدی رفتارهای خودتو برسی کنی با واقعیت ها روبرو بشی و ....... این بیماری اگه بها بهش بدی تبدیل به هیولای میشه تنهات میکنه میری تو انزوا ترس از همه چی داری افسردگی میگری و.... شاید مهمترین دلیل که وجود داره بی ایمانیه کم ایمانی یا ضعف تو ایمان البته در مورد ایمان داشتن باید بیشتر تمرکز کنه ادم شکاک اصلا ایمان یعنی چه هر چه ایمانشو قوی کنه شکش کمتر میشه ،، من خودم تجربه کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
همسرم هم معتاده همم شکاک منم با هیچ کس رابطه ندارم ولی اون میگه داری چیکار کنم دارم دیونه میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۷ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
من ۱۵سال ازدواج کردم و الان ۳۲سال سن دارم دوتا فرزند دارم پسر۱۳ساله دختر۱۲ساله نه سال با شوهرم زندگی کردم ک مادر بی رحمش از هم جدامون کرد شوهرم ۱۷سال ازم بزرگتره التماسش کردم خونه دوطبقه بگیر من جدا باشم با بچهام تمام کارا مادرتو انجام میدم ولی گفت من نمیتونم از من مادرم جدا بشم بعد ۴سال عاشق ی پسر شدم خیلی دوستش دارم ی ساعت شاید ده بار زنگ بزنیم پیام بدیم ولی بخاطر شرایطی ک دارم خیلیییی روش حساسم دارم دیونه میشم کمکم کنید واقععا ب حرف زدن دارم میگرن عصبی شدید گرفتم افسرگی دوس دارم ازش جداشم ولی احتیاج ب کمک کسی دارم ک بتونم رهاش کنم
Iran (Islamic Republic of)
خسته
۰۱:۳۸ ۰۶ تير ۱۳۹۸
من یه خانم هستم.ازوقتی متوجه رابطه ی پنهانی همسرم شدم دچارشک وبدبینی نسبت به همه شدم.حتی فکرخودکشی هم چندباربه سرم زده نمیدونم چیکارکنم میدونم مریضم ولی نمیدونم بایدبه روانپزشک مراجعه کنم یاروانشناس
Germany
ناشناس
۰۱:۵۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
چقدر تاسف برانگیز.
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۱۲:۳۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۷
بنظرم بدترین اتفاقه. من خودم درگیرشم. هم خودم در شرایط بدی قرار گرفتم و هم نامزدم. حتی باعث شده حرف جدایی پیش بیاد. خسته کنندس ولی باید درمان شه. لطفا هرکسی مثل من قبول داره دچار سو ظن و بدبینی در رابطش هست، زودتر درمانش رو شروع کنه تا خودشو ازیزترین ادمای زندگیش اسیب کمتری ببینند.
Iran (Islamic Republic of)
zahra
۱۴:۱۳ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
جدا معضل بدیه و برای اطرافیان بسیار آزار دهنده است، یک برادر دارم که این مشکل رو داره و به هیچ عنوان حاضر نیست قبول کنه که مشکل داره چه رسد به اینکه بخواد به روانشناس مراجعه کنه، واسه همین خواهر کوچکترمون شدیدا دچار مشکل شده، تا جاییکه برای دانشگاه رفتن علارغم مقاومت پدر و مادرم مجبور شد به یک رشته سطح پایین در شهر خودمون بسنده کنده، توجیهش اینه که جامعه بده همه گرگن، حتی به همسر من و داماد دیگمون شک داره، از ترس این داستان ما جرات نداریم براش زن بگیریم می ترسیم پسفردا دختر مردم رو آزار بده با رفتارش، جدااا با اینجور آدم ها چه باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
سلام منم15ساله ازدواج کردم ازبیشتراطرافیانم بریدم تازمینه شکش کمترفراهم بشه هرکاری به ذهنم میرسید انجام دادم بخاطر بچه هام سوختم وساختم فایده نداره هرروزاحساس میکنم حصار اطرافم تنگ تر وقفسم کوچکترمیشه همین الان استرس دارم دستوپام میلرزه که مبادابیاد گوشی رودستم ببینه ویه بهونه دیگه دستش بدم دارم روبه افسردگی میرم
Iran (Islamic Republic of)
Masoud
۱۴:۲۳ ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
سلام منم مشکل شکاکی دارم و به همه عالم وادم شک دارم همش فک میکنم یکی داره تعقیبم میکنه لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
فاروق ناروئی
۱۷:۱۴ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
ماها دشمن خطرناک وقسم خورده ای داریم به نام شیطان .به اون خدای رحمان قسم که این ابلیس لعنتی قسم ما را خورده.ویکی از ترفند هاش ایجاد اختلاف وایجاد شک بین مردم است .حتی فرزند را نسبت به پدر بدبین میکنه .خصوصا نهایت ابلیسی و فریبها ترفندها را به کار میگیره تا بین زن وشوهر را خراب کنه و بهترین چیزکه اون خوشحال میشه طلاقه . از چپ وراست از جلو وهمه طرف وسوسه میکنه وفریب میده انسان بیچاره را...............................تو رو خدا صبور باشید.وبه خدا توکل کنید وکمک بخواهین . این یکی یادتون نره ..استغفار زیاد کنید یعنی همیشه بگید استغفراله معنیش اینه که خدایا منو مورد مغفرت قرار بده .این یه کلیدی است که هر کس اونو درک نمیکنه امتحان کنید . همیشه ورد زبانتون باشه واز ته دل بگید استغفراله استغفراله...........................................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۹ ۲۲ تير ۱۳۹۷
سلام من پسری ۲۵ساله هستم عاشق دختری ۱۸ساله شدمه بدجورم دوسش دارم ونمیخام ازدستش بدم .امامتاسفانه بدلیل رفتارهای که من درک نمیکنم مثلا پارتی رفتناش یاچت کردن وحرف زدن باجنس مخالفش منوآزارواذیت میکنه اینم بگم دختریه که اجازه نمیده به مقام دختربودنش سوءاستفاده بشه.بااین وجودکه من میدونم دختربافهمی هست امابهش شک دارم به قولش ووفاداریش خواهشاً التماس میکنم اگرکسی چیزی میدونه راهنمایی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
با سلام...من و همسرم ۵ سال دوست بودیم و توی این دوستی من خیییلی چیزا ازش دیدم با وجود خیانتهاش باز پاش وایسادم و باهاش ازدواج کردم...الان تو زندگیم خیلییی دچاره شک و وسواس شدییید شدم...حتی دوست ندارم با دختری همکلام بشه...از تمام هم جنسام بدم اومده..خیلی خسته شدم خیلی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
سلام
Iran (Islamic Republic of)
مينو
۰۱:۳۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
من دوماه هست عقد كردم شوهرم وسواس داره فقط و فقط روي شبكه هاي مجازي مخصوصا تلكرام
منم براي اينكه شكش از بين بره برنامه هاي واتس و تلكرام رو حذف كردم ولي باز خودش اصرار كرد نصب كنم بعد دوباره شروع كرد به گير دادن
من برنامه هارو روي تلفن خودش نصب كردم بعد خودش پاك كرد و باز شروع كرد به گير دادن فهميدم بيماره دست خودش نيست
الان هر روز باهم دعوا ميكنيم زندكي مشترك برام شده يه غصه و ميترسم بعد كه وارد زندكي شدبم بخاد در خونه رو هم روي من قفل بزنه
هرجي ميكه ميكم جشم شرايط خانوادكيم هم طوري نيست كه بخام طلاق بگيرم فقط از خدا ميخام يا من بميرم يا اون
شما هم برام دعا كنين
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۵۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
همسرم یکبار بهم خیانت کرد ولی فقط تلفنی بود.ولی دیگه نمیتونم بهش اعتماد کنم و شک داره پدرمو در میاره چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
سلام من چهار ساله ازدواج کردم و شوهرم خیلی بهم شک داشت و همش بهم تهمت میزد و خواستم ازش جداشم اما بخاطر اینکه خیلی دوستش دارم نتونستم وبازم پیشش موندم از حرف زدن و رفتارهای معمولی سوی برداشت میکنی وداد میزنه وسردرد میگیره و منو مجازات میکنه خیلی عذابم داد و درخواست طلاق دادم طلاقم رد شد چون پزشکی قانونی براش 6ماه روان درمانی نوشت مهریمو گذاشتم اجرا فرار کرد نداد و زد تو دادگاه زیر رفتارهاش به من تهمت افسردگی زد روم رفت خواستگاری یکسال ونیم اواره دادگاه شدم اما چون دوستش داشتم بازم برگشتم دوسال باهاش زندگی کردم وهمیشه تو این چهار سال فقط گفتم چشم مجازات میکنه بی دلیل وبد دهنی میکنه و تحقیرم میکنه و میگه من مقصرم حالش بد میشه به خدا خیلی دوستش دارم هر, کاری میگه میکنم باز ایراد میگیره از خونه بیرونم میکنه گریه والتماس میکنم دوستت دارم بمونم میگه زندانیت میکنم تو اتاق وآب وغذا بهت نمیدم اگه تمکینت کنم برگردی با طناب از سقف اویزونت میکنم فقط میخوام حکم ازدواج بگیرم عذابم بدم همه روانشناسها میکن ازش جداشم از رفتارش با من پشیمون نمیشه طوری باهام رفتار میکنه که ازم متنفره من خیلی خیلی بهش محبت میکنم و گذشت اما به عشقم نسبت به خودش شک داره من بخاطرش دارم یه شهر محروم زندگی میکنم و دو از همه خانواده با کسی هم معاشرت نداریم حتی با کسی در ارتباط نیستم تا جلوی در نمیرم خیلی دوستش دارم خیلی عاشقشم اما عذابم میده اون حالش بد میشه من ناراحت میشم سعی میکنم آرومش کنم اما پرتم میکنه ومجازات نمیخواد بفهمه دوستش دارم پولشو ازم مخفی میکنی و میریزه تو حساب خواهرش تا خرف میزنم توهین میکنه و هر دفعه میره کارتهای بانکیشو نگاه میکنه انپار من دزدم کلید خونه رو ازم میگیره وتو جیبش میزاره ومیخوابه میگه من آرامش اون رو بهم میزنم ومیخواد بره سرکار باید همه درعا رو کلید کنه بره سر کار وازش تشکر کنه هرچی بلاست سرم آورده همه اتفاقات وگیر دادنها حتی حرف زدن ونگاه کردن و دستشویی رفتن سریال تلویزیون میده به من گیر میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
خدایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۶ دی ۱۳۹۶
سلام منم فوق العاده شکاکم درصورتي که همه ارامشم ازدست دادم
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۲۲:۳۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
خانم محترم با سلام ، از مطالبی که نوشتی متاسفانه خود شما ام بوجود اورنده سو ظن همسرتان بودید و همه کارهای بی اعتماد سازی رو انجام دادید ، یک نکته شاید به دردتان بخوره اون هم پناه بردن و وکیل قرار دادن خداست ولا غیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۰۲ دی ۱۳۹۶
سلام منم 21سالمه مخم از بی اعتمادی وشکاک بودن به آدما داره میترکه دارم ازخودم کلافه میشم نمیخام اینجوری زندگی کنم تورو خدا یکی راهنمایمون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
سلام اگه میتوانید هر صبح زیارت عاشورا یا حدیث کسا بخوانید و دعا کنید صددرصد خدا مشکلتونو حل میکنه هر روز زمزمه تسبیحات بگین شیطان خیلی بهتون چسبیده دورش کنید با همین دعا ها موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۲۲:۴۵ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
من دچار وسواس هستم لطفا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۲۰:۲۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۶
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
سلام منم فوق العاده شکاکم درصورتي که همه ارامشم ازدست دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۶
سلام منم فوق العاده شکاکم درصورتي که همه ارامشم ازدست دادم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۲:۰۲ ۲۴ مهر ۱۳۹۶
با سلام
منم دقیقا همین مشکلم دارم
با اینکه مطمعنم زنم عاشقانه
بیشتر از من تلاش کرده تا بهم برسیم
اما بهش شک دارم
همش فکرای منفی میکنم
مطمعنم بهم خیانت نمیکنه اما بازم خیال بافی میکنم
همش با خودم میگم
نکنه دیگه دوسم نداری
نکنه داره تحملم می‌کنه

نکنه نکنه نکنه
در کل همیشه فکرای منفی با کنه
چه در این مورد چه موردی دیگه
اما بیشتر این موضوع منو اذیت می‌کنه
و مهمترین دلیل این کارتان برمیگرده به مادرم
مادرم همینطوری بوده
همیشه در مورد مردم منفی فکر می‌کرده و می‌کنه طوری
اما حالا یه کم آروم شدم چون فهمیدم من بیمارم
فهمیدم همش فکرو خیال همه
این منو آروم می‌کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۶ مهر ۱۳۹۶
سلام شوهر منم شكاكه يازده ساله ازدواج كردم و يه دختر ٩ساله دارم بدتر از همه اينه كه مادرش رواني تره مثل حيوون ميمونه مدام حرفاي منفي و خيانت و پيامك هاي مزخرف ميفرسته روي تلگرام شوهرم به خاطر دخترم نميتونم طلاق بگيرم چون ميدونم با اين خانواده رواني بچمم از بين ميره ،مادرش كافيه راجع يكي از برادر شوهرام حرف بزنم ميگه به بچه من نظر داري خلاصه مادر حيوونش بيماره حالا كه برادر شوهرم هم داره ازدواج ميكنه ميبينم عين رفتاراي شوهرمو داره با نامزدش فهميدم همش به خاطر مادر روانيشونه پدر شوهر بدبختم از دستش فرار كرده راحت شده الان ميفهمم چرا......دعا كنين بميره رواني يه زن بي عفت و بد دهنيم هست آدم خجالت ميكشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام ازنظردیدخانم ها همه مادرشوهرها دیوانه وروانی هستندبس ناراحت نباش طبیعی است بیشتر توهم زنانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
شوهر منم به شدت شکاکه خداروشکر دارم خودمو نجات میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
خیلی چیز بدیه خیلی
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۰:۵۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام .اگر ممکنه چند کتاب در مورد شناخت شک و افراد شکاک و راههای درمان آن معرفی کنید .ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام مینا جون ، خواهر منم دقیقا مث شماست، به شدت به همسرش مشکوکه و هر روز باهم دعوا دارن ! به نظر من شما باید قبل هر کاری اعتماد بنفستو ببری بالا ! چرا فکر میکنی همسرت بهت خیانت میکنه ؟! شوهرت صبح تا شب بیرونه و تو ازش بیخبری اگه بخواد کاری کنه مطمئن باش قائمکی انجام میده اگه نخوادم نمیکنه، پس تو نمیتونی جلو کارشو بگیری ! پس بهتره چیزی به روش نیاری و هر روز عشق و صمیمیت و اعتماد و تو زندگیت بیشتر کنی که اونم اگه زبونم لال اشتباهی مرتکب شده یا میشه متوجه اشتباهش بشه، این راهی که شما انتخاب کردی راه حلش نیست و اخرش دور از جون به جدایی و پشیمونی ختم میشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام بسیارمنطقی جواب دادی خداخیرت بدهد
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۴:۴۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
سلام
۱۲ ساله ازدواج کردم و ۲ بچه دارم شوهرم از هر نظر خوبه .اخلاقش تو خونه .موقعیت اجتماعیَش بیرون .وضعیت مالیش .منو هم خیلی دوست داره و بسیار خوب رفتار میکنه .
یه زمانی پیامک مشکوک تو گوشیش دیدم و از اون زمان به بعد به شدت بهش مشکوک شدم طوری که دنیا رو سرم ریخت طوری که به شدت گوشی رو بررسی میکنم وقتی خوابه حتی حسابها رو چک میکنم ببینم چقدر خرج کرده .تمام انرژی خودم صرف این کارا می کنم .هرچه برام توضیح میده که از این خبر نیست و گاهی کارمون به جای باریک میرسه و من ازش خواهش میکنم بازم بهم فرصت بده .از کار خودم کلافه شدم از اینکه اینقدر بهش مشکوک باشم .واز اینکه اینقدر گوشی اونو چک کنم زندگیم داره متلاشی میشه .تو رو خدا کمکم کنین چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
انا
۲۳:۱۴ ۳۰ دی ۱۳۹۵
سلام.شوهرم خیلی اذیتم میکنه وزودم پشیمون نمیشه.حتی گاهی وقتابه دسشویی رفتنم هم شک میکنه.من6ساله ازدواج کردم ویه پسر5ساله دارم.به خاطرپسرم همیشه جلوش کوتااومدم.ولی کم کم دارم دیوونه میشم.توروجون بچتون راهنمابیم کنین
Iran (Islamic Republic of)
علیپور هستم سلام
۱۷:۵۰ ۲۴ دی ۱۳۹۵
سلام من چند ماه دچاره وسواسی فکری عملی هستم همش به جیزی گیر میدم دیگه واقعا خسته شدم همش دارم به بچهام گیر میدم دخترم رو در جند ثانیه میفرستم بره حموم بخدا دخترم دیگه از دستم خیته شدش نمیدونم چیکار بکنم من خوب شدنی هستم اثلا یا نه من مرگم رو رازی هستم بخدا نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۵
همسر من قبلا ازدواج کرده ومن زن دومشم اون به من خیلی شک داره که مبادا مثل اولی باشم .اون فکر میکنه من طرز حرف زدنم باید عوض بشه وفقط تو خونه بشینم تازه به داشتن گوشیمم اعتراض کرده .ومیگه بعداز عروسی باید بزارم کنار فاصله سنیمون خیلیه اون32سالشه ومن 17سالمه.اصلا همو درک نمیکنیم .واقعا دیگه نمیدونم چ کنم
Iran (Islamic Republic of)
zahra
۱۴:۲۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
عزیزم شما دچار وسواس شدید و اگر درمان نکنید هم خودتون و هم خانوادتون اذیت می شید و هم اینکه در آینده احتما وسواسی شدن فرزندانتون بیشتر می شه که برای زندگی مشترکشون مشکل ساز هست، به یک روانشناس و در صورت لزوم روانپزشکک مراجعه کنید، وسواس با دارو درمان می شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
سلام خواهش میکنم راهکارهای بهتری برا جلوگیری از شک بگین نامزدم بهم شک داره اوضاع روحی جفتمون خوب نیست حتی دست ب خودکشیم زده من دیگه دارم روانی میشم بمام حرفاش گوش ولی روز به روز بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۱ تير ۱۳۹۵
سلام
نامزدم داعم ب من شک میکنه و هم خودش رنج میکشه هم منو رنج میده از عذاب کشیدنش واقن دارم دیوونه میشم اما نمیدونم چیکار کنم گاهی انقد شک های پیاپی داره ک اصلا نمیدونم چی جوابشو بدم منو بی نهایت دوست داره و شاید بخاطر گذشته ام اینقد شکاک شده اما هر ادمی عوض میشه و من دقیقا اون ادم سابق نیستم رفته رفته داریم از هم فاصله میگیریم و این برای هیچ کروممون خوب نیست؟
من چیکار باید بکنم؟ چیکار کنم که خوب شه؟ ایننجوری هر جفتمون عذاب میکشیم؟ کمکم کنید
کسی میدونه باید چیکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
سلام منم فوق العاده شکاکم درصورتي که همه ارامشم ازدست دادم
Iran (Islamic Republic of)
معجزه
۱۹:۳۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
سلام من درشرايط خيلي بدي هستم كه هر لحظه از دست دادن نامزدم به علت بدبينيم و شكاكياتم،منو عذاب ميده من نميدونم بايد چيكاركنم ازلحاظ روحي أصلا اوضاع خوبي ندارم وبه خاطره اين مشكلم احساس تنهايي شديد ميكنم حتي گاهي أوقات به سرم ميزنه خودكشي كنم ولي حتي ازاين كار هم ميترسم،ترس كل زندگي من شده خواهش ميكنم چند راهكار مؤثر جهت برخورد با ترس پيشنهاد بدين.ممنون از سايت بسيار خوبتون.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۸:۰۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام
دوستان توجه داشته باشید که بعضی از مشکلات روحی از جمله اضطراب و افسردگی یا مشکلات جسمی مثل فقر آهن و کم خونی ، خودش زمینه ساز شک و بدگمانی و ایجاد افکار منفی هست - بهتره با یک روانشناس مشورت کنید با رفع این مشکلات بدگمانیها هم خود به خود حل میشه . موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
راستش من هیچ کدوم از حرفاتونو قبول ندارم من مطمئنم نامزدم غیرتیه نه شکاک
Iran (Islamic Republic of)
SAMIRA
۰۲:۳۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۳
من به عالم و ادم شک دارم ،البته یه چیزایی دستگیرم میشه و دیگه بعدش میفتم به پلیس بازی تا ثابت کنم شکام بی دلیل نیست و تو رابطه با نامزدم دچار مشکل شدم البته بهش اعتماد داشتم تا اینکه یه چیزایی ازش دیدم ولی اون با قسم و ایه و گاهی با نهدید اینکه طلاقم میده من بیخیال ماحرا شدم ولی اون چیزایی که دیدم ازش دوباره تصویراشون میاد تو ذهنم و منو مصمم میکنه که درست فکر میکنم و اینکه مدام بهم میگه روانی،گاهی وقتا فکر میکنم واقعا دیوونم و فقط گریه میکنم و الام حتی شک دارم سالمم یا روانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۳
سلام از کجا میشه فخمید که شک واقعا بیجاست وچطور میشه فهمید که دلیلش بیماری فکری یا اختلال هستش خواهش میکنم جوابمو بدین واقعا دیگه خسته شدم دارم نابود میشم نمیدونم چیکار کنم همش در مورد اعتقادات دچار شک میشم دیگه خسته شدم اگه میتونین راهنمایین کنین...ممنون میشم ...اینم ایمیلم raha333@Yahoo.com
Iran (Islamic Republic of)
ویدا
۱۶:۵۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
سلام !مقالتون خوب بود !من دچار وسواس فکری هستم اینم قبول کردم اما اعتراف نکردم !همیشه به نامزدم سوءظن دارم !به طوریکه هر لحظه شاید بهتر باشه بگم هر ثانیه بهش مشکوکم ! اون بازاریه و همش در تعامل با جنس مخالفه! انقد وسواس دارمو اخلاقم ناجور شده که توی چند دقیقه واسه کوچکترین چیز این رابطه ی خوب و پر با و بدون ایراد رو از هم میپاشم و به همه چیز شک میکنم و مثله همیشه وقتی که طفلکی یار مهربونم همه ی قضایا رو برام روشن میکنه پشیمون میشم و همون لحظه که اشتی میکنم سریع شک قبلی میره و جاش و به شکی میده که همون لحظه در ذهنم ساخته شده !! بارها و بارها بهم گفته که بیمارم بهم گفته دارم با ارامش و اینده و زندگی جفتمون بازی میکنم قول میدم که بهتر شم اما نمیتونم! به هر موجود مخالفی که از پیشش رد میشه مشکوکم !!!! این شکم به همینجا ختم نمیشه !من گاهی شدیدا وسواس این و میگیرم که نکنه از دستش بدم خدانکرده به حدی که خودمو با دعا و نیایش خفه میکنم تازه باز اروم نمیشم و تا صبح مضطربم تا وقتی بیاد و ملاقات کنیم خیلی بده دیگه دارم روانی میشم.از دوست داشتن زیادم شروع شد گاهی ارزوی مرگ میکنم که بمیرم هم اون راحت شه هم من
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۴:۲۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۳
ویدا خانم منم دقیقا شرایط شما رو دارم منتها من تا جایی پیش رفتم که نامزدیم به خاطر همین موضوع بهم خورد. الان به شدت احساس ندامت میکنم اینو گفتم که شما هم به سرنوشت من دچار نشی
Iran (Islamic Republic of)
رازق صمصامیان
۱۷:۳۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
سلام واقعا دستتون درد نکنه دلمو خیلی آروم کردین ممنون از همه عزیزان.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ساناز
۱۱:۳۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۲
سلام خسته نباشیدپدرمن معتادوشبهاتاصبح بیداروبه همه چی مشکوک حتی به رابطه من وبرادرم من تابحال دوبارازدستش خودکشی کردم حتی حاضرنیست به پزشک مراجعه کنه تاصبح فقط به من ومادرم تهمت میزنه صبح که بیدارمیشه پشیمون من دیگه خسته شدم بگیدچیکارکنم دوایی چیزی نمیشه به من معرفی کنید
Iran (Islamic Republic of)
فیروزه
۱۲:۵۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۲
خیلی جالب بحث را توضیح دادی
آخرین اخبار